Płatności internetowe: jak technologie wpływają na wygodę i szybkość transakcji?

#metody płatności #płatności internetowe

15.03.2024
Udostępnij:

Płatności internetowe są nierozerwalnym i bardzo ważnym elementem dla rozwoju e-commerce. Dotyczy to zarówno dużych platform, jak i małych sklepów internetowych. Postęp technologiczny w ostatnich latach znacząco wpłynął na wygodę i szybkość transakcji online. Dlaczego dostępność różnych metod płatności jest istotnym elementem biznesu prowadzonego w sieci? Jak technologie wpływają na szybkość i wygodę transakcji? Odpowiedzi znajdziecie w poniższym tekście.


Ostatni etap transakcji realizowanej w Twoim sklepie internetowym jest ważną częścią budowania pozytywnego doświadczenia zakupowego u Twoich klientów. Dlatego warto zadbać o to, by liczba opcji metod płatności była wystarczająco szeroka i każdy z kupujących mógł skorzystać z tej, która jest jego ulubionym wyborem. Jak wynika z realizowanego od 2017 roku raportu Autopay, badającego postawy i zachowania Polek i Polaków obszarze finansów, w zeszłym roku aż 59 proc. badanych stwierdziło, że zdarzyło im się zrezygnować z zakupu w sklepie internetowym ze względu na brak dogodnej dla siebie płatności za towar. To aż 9 punktów procentowych więcej niż w roku 2022.


Płatności internetowe: dostępność wielu form jest kluczowa


Rozwój technologii wpływa na wiele aspektów sprzedaży internetowej. Umożliwił także powstanie wielu metod płatności internetowych, które zyskały sympatię klientów dzięki wygodzie i możliwości szybkiej finalizacji transakcji.


Jak lubią płacić Polki i Polacy?


Od kilku lat ulubioną formą płatności za zakupy w internecie jest BLIK. Aż 40 proc. respondentów wskazało go jako metodę, z której korzysta najchętniej. Na drugim znalazły płatności elektroniczne obsługiwane przez operatorów płatności takich jak np. Autopay (21 proc.), a podium zamyka karta płatnicza (12 proc.).

W ostatnich latach mniejszą popularnością cieszą się samodzielne przelewy na konto sklepu internetowego, polegające na przepisywaniu numeru konta i danych odbiorcy np. w bankowości elektronicznej. Spadek zanotowały też płatności za pobraniem, czyli opłacenie zamówionej przesyłki u kuriera lub na poczcie. W zeszłym roku najchętniej korzystał z nich mniej niż co dziesiąty kupujący, choć jeszcze w 2019 była to ulubiona metoda jednej czwartej badanych. Można stwierdzić, że spadek zainteresowania tymi metodami wiąże się właśnie z rozwojem technologii i korzyściami płynącymi z innych form płatności. Respondenci pytani o to, co decyduje o wyborze ulubionej formy płatności, najczęściej wskazywali: wygodę (69 proc.) i szybkość (67 proc.).

Trzeba jednak zaznaczyć, że mimo posiadania przez klientów ulubionej formy płatności, korzystają oni z różnych opcji. Z płatności BLIK korzysta ponad połowa pytanych. Szybkich płatności elektronicznych obsługiwanych przez operatorów płatności używa 44 proc. osób, a płatność za pomocą kart finalizuje jedna trzecia.


Ulubione formy płatności – szybkość i wygoda


Przyjrzyjmy się ulubionym metodom płatności Polek i Polaków. Cechują się one wygodą i szybkością:

  • BLIK: ulubiona forma płatności w Polsce. Ta usługa płatnicza oparta jest o aplikację mobilną banku. Do zrealizowania płatności wystarczy wpisanie kodu i potwierdzenie transakcji. Otwierając lub rozwijając sklep internetowy warto umożliwić płatność przez BLIK.

  • Szybka płatność elektroniczna obsługiwana przez operatora: umożliwia szybkie i wygodne płacenie za towary lub usługi w trakcie zakupów internetowych. Szybkie przelewy są realizowane z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa.

  • Płatności kartą: realizowane są za pomocą systemów kart płatniczych jak np. VISA czy Mastercard. By zrealizować transakcję, osoba kupująca wprowadza dane karty (jej numer, datę ważności, kod CVV). W kolejnym roku następuje autoryzacja. Podobnie jak wcześniej opisane metody, płatności kartą cechuje szybkość i wygoda.

Z kolei jednym z trendów, które warto obserwować na rynku płatności są portfele cyfrowe, takie jak np. Google Pay czy Apple Pay. Są uniwersalne i dopasowują się do różnych potrzeb użytkowników. Korzystanie z nich jest proste, pozwala oszczędzić czas i zapewnia bezpieczeństwo transakcji.


Podsumowanie


Na co powinien postawić Twój sklep internetowy? Dbając o doświadczenie zakupowe klienta, a co za tym idzie – rozwój Twojego sklepu – warto pomyśleć o zapewnieniu jak najszerszego wachlarza możliwości. Nie chodzi wyłącznie o dostępność i różnorodność produktów lub usług, ale także możliwość wyboru odpowiedniej formy płatności. Każdy z tych elementów sprawia, że prawdopodobieństwo powrotu kupujących do Twojego sklepu wzrasta.


Płatności online dla biznesów internetowych

Wybierz bezpieczne i niezawodne płatności Autopay i rozwiń sprzedaż online

Zacznij pobierać płatności

Przeczytaj także:

Fintech

Wdrożenie płatności bez granic. Rozwiązania dla globalnej ekspansji

Odkryj jak nowoczesne technologie takie jak API do płatności zmieniają zarządzanie finansami. Poznaj możliwości, jakie otwierają się dla firm na globalnym rynku

17.05.2024 Czytaj więcej

Fintech

Przetwarzanie kart płatniczych w nowoczesnym e-commerce. Klucz do skutecznych transakcji

Odkryj, jak przetwarzanie kart płatniczych wpływa na płynność i bezpieczeństwo transakcji. Zobacz, jak integracja z systemem Visa może zwiększyć konkurencyjność

10.05.2024 Czytaj więcej

Fintech

Rola autentykacji 3DS w zabezpieczaniu transakcji online

Sprawdź, jak autentykacja 3D Secure (3DS) zabezpiecza transakcje online i buduje zaufanie wśród użytkowników. Poznaj szczegóły integracji z Visa i Mastercard.

26.04.2024 Czytaj więcej