Oszustwa bankowe – jak ochronić przed nimi swoich klientów?

#SMS autoryzacyjny #cyberbezpieczeństwo

08.12.2023
Udostępnij:

Każdego dnia pojawiają się doniesienia o osobach, które padły ofiarami oszustwa. Problemem nie są nowoczesne rozwiązania i rozwój technologii, ale nieuczciwe działania.Tym bardziej, że po drugiej stronie często stoją przestępcy wyspecjalizowani w wyłudzaniu danych do logowania. Jak sobie z tym radzić?



Ochrona klientów przed oszustwami bankowymi jest kluczowym zadaniem dla instytucji finansowych. Jednak wiele działań zapobiegawczych możemy podjąć także sami. Co nas powinno niepokoić? Z jakimi rodzajami oszustw możemy się mierzyć?

Istnieje wiele rodzajów oszustw bankowych, a przestępcy stale rozwijają nowe metody. Do najczęstszych rodzajów oszustw bankowych należą następujące.

  • Phishing – oszuści próbują uzyskać poufne informacje od klientów poprzez podszywanie się pod bank i wysyłanie fałszywych wiadomości e-mail, SMS-ów lub linków do stron internetowych. Celem jest zazwyczaj wyłudzenie danych logowania, numeru karty kredytowej lub innych poufnych informacji.

  • Przejęcie tożsamości – oszuści używają skradzionych lub podszytych danych osobowych, aby otworzyć konto bankowe lub dokonać nielegalnych transakcji w imieniu ofiary.

  • Wyłudzenie pieniędzy – w tym przypadku oszuści mogą próbować wyłudzić pieniądze od ofiar, często poprzez fałszywe historie o pilnych potrzebach finansowych. W mediach pojawiają się ostrzeżenia o oszustwach typu "nigeryjski książę" czy metodą “na wnuczka”.

  • Kradzież kart kredytowych/debetowych – oszuści mogą skraść fizyczną kartę lub skorzystać z jej danych, aby dokonywać nieautoryzowanych transakcji.

  • Oszustwa związane z aplikacjami mobilnymi – oszuści mogą tworzyć fałszywe aplikacje mobilne banków lub płatności, aby wyłudzić dane logowania lub środki.

Ochrona przed oszustwami


Podstawą ochrony przed oszustwami bankowymi jest zachowanie ostrożności i ochrona własnych danych – czyli przede wszystkim nie udostępnianie poufnych informacji osobom trzecim i regularne sprawdzanie swoich kont bankowych w celu wykrycia nieprawidłowości. Banki również podejmują wiele środków bezpieczeństwa, aby chronić klientów przed oszustwami, oto kilka z nich.


Edukacja klientów

  • Aktywnie i często prowadzone kampanie edukacyjne, a także szkolenia, które pomogą zrozumieć rodzaje oszustw bankowych, uwrażliwią na rozpoznawanie podejrzanych działań oraz nauczą jak unikać ryzyka.
  • Działania informacyjne realizowane w ramach serwisu bankowego i w aplikacji mobilnej, w tym ostrzeżenia przed popularnymi rodzajami oszustw.

Wielopoziomowa weryfikacja tożsamości

  • Zapewnienie systemu wielopoziomowej weryfikacji tożsamości, takie jak SMS autoryzacyjny, wprowadzenie autoryzacji dwuskładnikowej lub biometrycznej, po to aby uniemożliwić dostęp nieupoważnionym osobom do konta klienta.

Monitoring transakcji

  • Monitorowanie transakcji klientów w czasie rzeczywistym, aby wykryć podejrzane aktywności, takie jak nietypowe przelewy czy nieautoryzowane operacje.

Powiadomienia o transakcjach

  • Udostępnienie funkcji powiadamiania klientów o każdej transakcji dokonanej na ich koncie, aby umożliwić im bieżącą kontrolę nad finansami.

Ostrzeżenia o podejrzanych aktywnościach

  • Powiadamianie klientów o podejrzanych aktywnościach na ich koncie, na przykład o próbach zmiany hasła lub nieudanych próbach logowania.

Filtry antyphishingowe

  • Wdrożenie filtrów antyphishingowych w komunikacji z klientami, aby blokować próby phishingu, czyli podszywania się pod bank w celu wyłudzenia danych logowania.

Szyfrowanie danych

  • Zapewnienie odpowiedniego szyfrowania danych klientów zarówno w trakcie transmisji, jak i przechowywania, aby chronić je przed nieuprawnionym dostępem.

Regularne aktualizacje oprogramowania

  • W ten sposób można zapewnić ochronę przed potencjalnymi lukami w zabezpieczeniach.

Skuteczne zarządzanie dostępem

  • Stosowanie zasady zarządzania dostępem, aby kontrolować, kto może korzystać z systemów bankowych i jakie uprawnienia posiada.

Współpraca z organami ścigania

  • Działania w celu ścigania sprawców oszustw bankowych i osób odpowiedzialnych za nie.

SMS autoryzacyjny – prosta i szybka weryfikacja


Instytucje bankowe, zgodnie z unijną dyrektywą płatniczą (PSD2), mają obowiązek silnego uwierzytelnienia klienta. Celem jest dodatkowe zabezpieczenie transakcji elektronicznych a tym samym jeszcze lepsza ochrona konsumentów.

Potwierdzenie tożsamości musi odbywać się przy zastosowaniu co najmniej dwóch rodzajów niezależnych od siebie elementów, np. hasła i otrzymanego SMS-em kodu, albo loginu i odcisku palca, itp. – wszystko po to, żeby zapewnić operacji finansowej jak najwyższy stopień bezpieczeństwa.

Jedną z najprostszych i jednocześnie najskuteczniejszych metod dotarcia do odbiorcy jest wspomniany SMS autoryzacyjny. Powszechne niegdyś karty kodów czy tokeny zostały zastąpione wiadomością na telefon. SMS jest rozwiązaniem szybkim, wygodnym i bezpiecznym. Telefon jest bowiem tym przedmiotem, który mamy częściej przy sobie niż portfel. Zatem wysłanie SMS-a autoryzacyjnego na telefon zwiększa szansę na odczytanie go przez odbiorcę. Sam proces autoryzacji jest szybki i nie obciąża klienta banku koniecznością dodatkowych działań. Pozwala zweryfikować i potwierdzić (lub nie) transakcję.

Zagrożenia zmieniają się dynamicznie. Oszuści sięgają po najnowszą technologię, są kreatywni w pomysłach. Dlatego ochrona przed oszustwami bankowymi to proces ciągły, który wymaga ścisłej współpracy zarówno z klientami, jak i odpowiednimi służbami ścigania. Jednocześnie wymaga od placówek bankowych regularnej aktualizacji procedur i wykorzystywanych rozwiązań technologicznych, takich jak sztuczna inteligencja.

Przeczytaj także:

Fintech

Wdrożenie płatności bez granic. Rozwiązania dla globalnej ekspansji

Odkryj jak nowoczesne technologie takie jak API do płatności zmieniają zarządzanie finansami. Poznaj możliwości, jakie otwierają się dla firm na globalnym rynku

17.05.2024 Czytaj więcej

Fintech

Przetwarzanie kart płatniczych w nowoczesnym e-commerce. Klucz do skutecznych transakcji

Odkryj, jak przetwarzanie kart płatniczych wpływa na płynność i bezpieczeństwo transakcji. Zobacz, jak integracja z systemem Visa może zwiększyć konkurencyjność

10.05.2024 Czytaj więcej

Fintech

Rola autentykacji 3DS w zabezpieczaniu transakcji online

Sprawdź, jak autentykacja 3D Secure (3DS) zabezpiecza transakcje online i buduje zaufanie wśród użytkowników. Poznaj szczegóły integracji z Visa i Mastercard.

26.04.2024 Czytaj więcej