e-Toll

Udostępnij:

Czym jest e-TOLL?

e-TOLL to nowy system poboru opłat elektronicznych za przejazdy po płatnych odcinkach dróg w Polsce, który wystartował 24 czerwca 2021 roku. System e-TOLL jest oparty o technologię wyznaczania pozycji użytkownika przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego z wykorzystaniem wirtualnych bramownic.Dane lokalizacyjne można przekazać do systemu za pomocą:aplikacji instalowanej na urządzeniu mobilnymurządzeń pokładowych (OBU)lokalizatorów fabrycznie zamontowanych w pojazdach (ZSL)

Co grozi za brak biletu autostradowego?

Brak ważnego biletu autostradowego grozi mandatem w wysokości 500 PLN.

Usługa e-toll a Autopay. Czym to się różni?

Usługa Autopay działać będzie bez zmian na odcinkach: AmberOne A1 i A4 Kraków-Katowice. 01-12-2021 w szczegółach pojazdu pojawiła się możliwość aktywacji e-TOLL na odcinkach A2 Stryków-Konin oraz A4 Wrocław-Gliwice. Przejazdy w usłudze e-TOLL realizowane są na podstawie GPS.W związku z powyższym aplikacja Autopay musi być uruchomiona (przynajmniej w tle) podczas przejazdu.

Dlaczego muszę się logować za każdym razem?

Aplikacja Autopay działa w tle bez logowania, ale jeżeli chcesz wejść do aplikacji (np. żeby dokonać jakichś zmian na swoim koncie) – musisz przejść proces logowania.

Podróżuję jako pasażer i nie chcę żeby Autopay naliczył mi opłatę za przejazd. Co muszę zrobić?

Jeżeli transakcja już się rozpoczęła – możesz ją anulować do momentu wyjazdu z autostrady. Żeby uniknąć naliczenia opłaty – wyłącz aplikację (zamknij ją w menu podręcznym) i włącz ponownie, gdy zechcesz skorzystać z możliwości Autopay.

Aplikacja pobrała opłatę za przejazd, którego nie było. Dlaczego?

Jeżeli widzisz na swoim koncie w Autopay przejazd, którego nie powinno tam być – sprawdź: czy płatność nie dotyczy wcześniejszej podróży (transakcje, jeśli nie wskażesz bramki wyjazdowej, zamykają się automatycznie po 48 h, przez co mogą być widoczne innego dnia, niż miały miejsce); czy nie miałeś włączonej aplikacji Autopay, gdy podróżowałeś jako pasażer; czy wybrałeś odpowiedni pojazd z menu górnego (w przeciwnym razie opłata została naliczona na ten, który był wybrany). Jeżeli żadna z opisanych wyżej sytuacji nie miała miejsca – skontaktuj się z nami za pośrednictwem formularza dostępnego na https://autopay.pl/kontakt.

Co zrobić, gdy zauważę dopiero po ponad 3 dniach, że nie naliczyło mi opłaty?

Jeżeli od Twojego przejazdu minęło już 3 dni, niestety nic nie możesz zrobić. Najprawdopodobniej w ciągu kilku dni otrzymasz mandat za przejazd autostradą bez ważnego biletu.

Nie mogę dodać samochodu, bo np. tablice są już zajęte. Co mogę zrobić?

Jeżeli aplikacja wskazuje, że podany numer rejestracyjny, numer telefonu lub adres e-mail zostały już wcześniej użyte, to znaczy, że rzeczywiście widnieją one już w naszym systemie. Zastanów się, czy nie korzystałeś z Autopay w aplikacji bankowej lub ktoś z rodziny nie dodał pojazdu do swojego konta użytkownika i w ten sposób dochodzi do duplikacji danych. Jeżeli nic takiego nie miało miejsca – skontaktuj się z poprzednim właścicielem samochodu i zapytaj, czy nie korzystał z Autopay. Być może nadal ma dodany pojazd na swoim koncie.

Mój telefon jest podłączony do ładowania. Po co mam sprawdzać ustawienia baterii?

Aplikacja Autopay działa inteligentnie, co znaczy, że sama się włącza i wyłącza. Czasami system operacyjny traktuje takie zachowanie jako podejrzane i odbiera aplikacji nieograniczony dostęp do baterii oraz lokalizacji. Jeżeli zrobi to w momencie Twojego wjazdu na autostradę, Autopay nie będzie w stanie odczytać Twojego położenia i prawidłowo naliczyć opłaty. Więcej informacji o właściwej konfiguracji telefonu znajdziesz tutaj: https://autopay.pl/jak-skonfigurowac-telefon-do-obslugi-e-toll-z-autopay

W mojej aplikacji bankowej nie ma nowych odcinków. Co mogę zrobić?

Nowe odcinki nie będą dostępne z poziomu aplikacji bankowej. Jeżeli chcesz korzystać z Autopay na nowych odcinkach – pobierz aplikację mobilną Autopay na swój telefon, a podczas rejestracji użytkownika podaj adres e-mail oraz telefon, którego używasz również w bankowości internetowej. Dzięki temu będziemy mogli przypisać dane widocznej do tej pory w bankowości internetowej do nowego konta użytkownika mobilnego.

Raz działa, a raz nie. Co zrobić?

Za każdym razem, gdy chcesz skorzystać z aplikacji: włącz ją najpóźniej kilka minut przed wjazdem na autostradę; upewnij się, czy system automatycznie nie przełączył się na tryb oszczędzania energii. (jeśli masz telefon z Androidem – sprawdź czy aplikacja Autopay jest dodana do wyjątków zarządzania baterią w systemie Android) – więcej informacji o zarządzaniu baterią znajdziesz tutaj; Jeżeli nie udało się opłacić przejazdu z użyciem aplikacji – możesz kupić bilet autostradowy na: https://app.autopay.pl/e-bilet-autostradowy.

System nie zarejestrował mojej bramki wyjazdowej. Co teraz?

Wejdź do aplikacji i kliknij w 'Zapłać' widoczne w dole ekranu. Zobaczysz komunikat z prośbą o ręczne wskazanie bramki wyjazdowej. Pamiętaj, by z górnego menu wybrać pojazd, którego dotyczy transakcja. Jeśli tego nie zrobisz, po 48h automatycznie wskażemy najdłuższy odcinek autostrady. Żeby uniknąć w przyszłości takiej sytuacji, zapoznaj się z najczęstszymi przyczynami trudności z rejestracją przejazdu. Są to: włączony tryb oszczędzania baterii (jeśli masz telefon z Androidem – sprawdź czy aplikacja Autopay jest dodana do wyjątków zarządzania baterią w systemie Android) – więcej o zarządzaniu baterią znajdziesz tutaj; zbyt późne włączenie aplikacji Autopay (najlepiej zrobić to przed rozpoczęciem podróży – nie później niż kilka minut przed wjazdem na autostradę); zbyt duża prędkość podczas przejazdu przez dawny punkt poboru opłat.

Czy aktywacja usługi e-TOLL wiąże się z wydłużeniem czasu korzystania z Autopay?

Nie. Aktywacja usługi e-TOLL nie ma na to wpływu. Aktywny abonament pozostaje bez zmian i trwa jeden miesiąc lub jeden rok – w zależności od wybranego pakietu. Wybierając plan roczny, zyskujesz dwa miesiące gratis.

O czym pamiętać wjeżdżając na autostradę objętą e-TOLL?

Przede wszystkim pamiętaj o tym, żeby:włączyć aplikację Autopay (może działać w tle);mieć aktywny pojazd (żeby to sprawdzić, wejdź w aplikację, kliknij 'Więcej' > 'Pojazdy' – tam znajdziesz listę aktywnych pojazdów);mieć aktywną usługę e-TOLL na A2 i/lub A4;upewnić się, że telefon nie działa w trybie oszczędzania energii;sprawdzić, czy na pewno wyraziłeś zgodę na odczyt lokalizacji i otrzymywanie powiadomień push;upewnić się, czy na wskazanej karcie płatniczej masz wystarczającą ilość środków;mieć dostęp do internetu.Pamiętaj również o tym, by zwolnić w momencie przejazdu w miejscu, gdzie dawniej były bramki, żeby system mógł odnotować Twój przejazd).

Co zrobić, gdy kupiłem bilet nie na ten pojazd?

Do momentu wykorzystania biletu autostradowego, możesz go zwrócić i w ten sposób odzyskać środki przeznaczone na jego zakup. Link umożliwiający zwrot znajdziesz w mailu, w którym wysłaliśmy Ci zakupiony bilet autostradowy. Żeby dokonać zwrotu, podaj numer biletu i tablicę rejestracyjną.

Mój przejazd nie został zarejestrowany. Co teraz?

W tej sytuacji możesz kupić zaległy bilet na stronie https://app.autopay.pl/e-bilet-autostradowy. Masz na to 5 dni, ale im szybciej to zrobisz, tym lepiej. Żeby uniknąć w przyszłości takiej sytuacji, zapoznaj się z najczęstszymi przyczynami trudności z rejestracją przejazdu. Są to: włączony tryb oszczędzania baterii (jeśli masz telefon z Androidem – sprawdź czy aplikacja Autopay jest dodana do wyjątków zarządzania baterią w systemie Android) – więcej o zarządzaniu baterią znajdziesz tutaj; zbyt późne włączenie aplikacji Autopay (najlepiej zrobić to przed rozpoczęciem podróży – nie później niż kilka minut przed wjazdem na autostradę); zbyt duża prędkość podczas przejazdu przez dawny punkt poboru opłat. Już niedługo w Autopay pojawi się możliwość ręcznego wskazania bramki wjazdowej.

Jak się przygotować do drogi na trasie objętej systemem e-TOLL?

Żeby korzystać z e-TOLL w ramach Autopay: pobierz aplikację, załóż konto i podaj dane swojego pojazdu, dodaj dane karty (która ma być używana do płatności), wyraź zgodę na odczytywanie lokalizacji i otrzymanie powiadomień push (to konieczne, bo w ten sposób wyślemy Ci potwierdzenie zakupu biletu). Pamiętaj o tym, żeby włączyć aplikację w trakcie podróży – może działać w tle. Jeżeli ją wyłączysz, Autopay nie będzie mógł zrealizować automatycznej płatności za przejazd.

Jak aktywować usługę e-TOLL w Autopay?

Wystarczy, że pobierzesz aplikację, założysz konto, podasz dane pojazdu oraz dane karty płatniczej, z której mają być pobierane płatności automatyczne, a na końcu wyrazisz zgodę na odczytywanie lokalizacji i otrzymanie powiadomień push. Następnie możesz sobie wybrać na których drogach i autostradach chcesz korzystać z Autopay. Możesz również dodać dowolną liczbę pojazdów i kilka źródeł płatności.

Czym różni się bilet autostradowy od aplikacji Autopay?

Obydwa rozwiązania spełniają wymagania systemu e-TOLL. Różnica leży w wygodzie każdego z nich. Bilet autostradowy musisz kupić z wyprzedzeniem (np. na stacji benzynowej lub na ebiletautostradowy.pl), podając dokładną trasę, datę podróży, bramki wjazdową i zjazdową oraz dane pojazdu. Autopay automatycznie zapłaci za przejazd. To znaczy, że system sam odczyta Twoją lokalizację w odpowiednim momencie i automatycznie pobierze opłatę za bilet w momencie wyjazdu z autostrady. Wystarczy mieć zainstalowaną aplikację w swoim telefonie i wyrazić zgodę na wysyłanie powiadomień push.W poniższej tabeli opisane są najważniejsze różnice.Aplikacja Autopaye-Bilet autostradowyautomatycznie kupi dla Ciebie właściwy bilet;bilet jest jednorazowy;usługa oparta jest o technologię GPS (wirtualne bramy),musisz zawsze przed podróżą planować jego zakup;lokalizację pojazdu pobierzemy wyłącznie wtedy, kiedy będzie to konieczne;musisz podać miejsce wjazdu i wyjazdu, tablice pojazdu oraz datę podróży;płatność nastąpi w tle;nie wymaga rejestracji.bez przepłacania; rejestracja w Autopay jest szybka i prosta. 

Kiedy muszę kupić bilet autotradowy?

Jeżeli zamierzasz podróżować jednym z odcinków objętych systemem (A2 Konin ↔ Łódź; A4 Gliwice ↔ Wrocław) musisz mieć ze sobą bilet autostradowy – zakupiony przed wjazdem lub, najpóźniej, w momencie wjazdu na autostradę. Korzystając z Autopay nie musisz się o niego martwić, ponieważ system sam odczyta Twoją lokalizację w odpowiednim momencie i automatycznie pobierze opłatę za bilet w momencie wyjazdu z autostrady. Jeżeli wybierasz zakup tradycyjnego biletu autostradowego (np. na stacji benzynowej), musisz to zrobić przed rozpoczęciem podróży. Zakup biletu wymaga podania trasy, daty podróży, bramek wjazdowej i wyjazdowej oraz danych pojazdu.

Gdzie i jak zapłacę za przejazd w ramach e-TOLL?

Najwygodniejszym sposobem jest korzystanie z e-TOLL w ramach Autopay, ponieważ system sam w odpowiednim momencie odczyta pozycję telefonu i zacznie naliczać opłatę. Ta zostanie automatycznie pobrana po wyjeździe z danego odcinka autostrady (pamiętaj, by zwolnić w momencie przejazdu w miejscu, gdzie dawniej były bramki, żeby system mógł odnotować Twój przejazd).Innym rozwiązaniem jest zakup biletu online na: ebiletautostradowy.pl lub w jednym z punktów dystrybucji wskazanych przez GDDKiA. Bilet należy kupić z wyprzedzeniem i wskazać dokładną trasę, datę podróży oraz dane pojazdu.

Jakie odcinki zostały objęte systemem e-TOLL 1 grudnia 2021?

Nowy system obowiązuje na następujących odcinkach płatnych autostrad zarządzanych przez GDDKiA, czyli:A2 Konin ↔ Łódź (węzeł Konin do węzła Stryków),A4 Gliwice ↔ Wrocław (węzeł Sośnica do węzła Wrocław).

Czym jest pojazd lekki?

Pojazdem lekkim nazywa się wszystkie samochody osobowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz motocykle.

Kogo dotyczą zmiany w e-TOLL?

Zmiana dotyczy wszystkich pojazdów lekkich, czyli samochodów osobowych, motocykli oraz pojazdów o masie całkowitej do 3,5 t.

e-TOLL – co zmieniło się 1.12.2021?

Od 1 grudnia 2021 każdy kierowca podczas przejazdu musi mieć ważny bilet autostradowy, w przeciwnym razie może zostać ukarany mandatem 500 zł. Przejazd musi być zarezerwowany lub opłacony przed wjazdem na autostradę. Nowy system nie umożliwia zakupu winiety, w związku z czym przed każdym przejazdem należy wykupić odpowiedni bilet. Nie można go jednak kupić w kiosku poboru opłat (te znikną), lecz za pośrednictwem aplikacji Autopay lub w punktach stacjonarnych wyznaczonych przez GDDKiA.

Jak poprawnie skonfigurować telefon, aby korzystać z e-TOLL?

Wyruszając w trasę – włącz aplikację (może działać w tle).Android:Żeby usługa mogła zostać zrealizowana – wyraź zgodę na odczytywanie lokalizacji i otrzymanie powiadomień push. To koniecznie, bo w ten sposób wyślemy Ci potwierdzenie zakupu biletu.Korzystając z aplikacji – nie włączaj trybu oszczędzania baterii, ponieważ może to zakłócić jej pracę. Zalecamy skorzystać z serwisu dontkillmyapp.com, żeby sprawdzić szczegółowe ustawienia baterii – niektóre systemy mają własną strategię zarządzania baterią w aplikacji, być może konieczne będzie dodanie Autopay do wyjątków.iOS:Żeby usługa mogła zostać zrealizowana – wyraź zgodę na odczytywanie lokalizacji i otrzymanie powiadomień push. To koniecznie, bo w ten sposób wyślemy Ci potwierdzenie zakupu biletu.Korzystając z aplikacji – nie włączaj trybu oszczędzania baterii, ponieważ może to zakłócić jej pracę.

Czy e-TOLL działa na odcinkach A2 i A4, na których wcześniej były szlabany?

Tak, system e-TOLL działa również na autostradach A2 i A4. Na odcinkach Konin-Stryków (A2) i Wrocław–Sośnica (A4) z systemu e-TOLL mogą korzystać również użytkownicy pojazdów lekkich (pamiętaj, by zwolnić w momencie przejazdu w miejscu, gdzie dawniej były bramki, żeby system mógł odnotować Twój przejazd).

Czym jest OBU oraz ZSL?

OBU (z ang. On Board Unit) to urządzenie pokładowe klasy GNSS, które przesyła dane geolokalizacyjne pojazdu do systemu e-TOLL, wykorzystując do tego transmisję danych. Dzięki OBU możliwe jest elektroniczne naliczanie opłat za przejazdy płatnymi drogami w kraju.Listę urządzeń OBU dopuszczonych do użytku znajdziesz tutaj.ZSL to Zewnętrzny System Lokalizacyjny. Można go zyskać wyłącznie od oficjalnego operatora, który zainstaluje urządzenie oraz aktywuje usługę e-TOLL.Listę dopuszczonych operatorów ZSL znajdziesz tutaj.

Kiedy muszę korzystać z e-TOLL?

To korzystania z systemu e-TOLL są zobowiązani wszyscy kierujący pojazdami – bez względu na ich masę całkowitą – którzy chcą się poruszać po płatnych drogach w kraju. Można to zrobić w zaledwie kilka minut wybierając usługę Autopay lub Autopay Flota.

Kto może korzystać z e-TOLL?

System e-TOLL obsługuje wszystkie pojazdy samochodowe oraz zespoły pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusy – niezależnie od ich DMC. Wyjątkiem są odcinki A2 (Stryków-Konin) oraz A4 (Wrocław-Sośnica), gdzie z e-TOLL mogą korzystać również posiadacze pojazdów lekkich.

Gdzie działa e-TOLL?

Systemem e-TOLL objęto całą sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich (ok. 3 700 km) w kraju oraz odcinki autostrad A2 Konin-Łódź i A4 Wrocław-Gliwice również dla pojazdów lekkich.

Jak można się zarejestrować w e-TOLL za pośrednictwem Autopay?

Wejdź na https://app.autopay.pl/rejestracja, podaj adres e-mail i hasło oraz zaakceptuj regulamin usługi, żeby zainicjować rejestrację. Następnie wybierz rodzaj konta i uzupełnij potrzebne dane firmowe. W kolejnym kroku poprosimy Cię o wpisanie kodu weryfikacyjnego, który wcześniej wyślemy SMS-em na podany przez Ciebie numer telefonu. Gdy to zrobisz – dodaj pojazdy oraz rejestrującego, po czym zasil limit kredytowy (depozyt), z którego będą automatycznie pobierane płatności za przejazdy. Po zalogowaniu do aplikacji, kliknij Więcej > Pojazdy > Nazwa Twojego pojazdu, a zobaczysz listę dostępnych usług. Będzie wśród nich również e-TOLL. Żeby go aktywować – kliknij suwak po prawej stronie.

Mam konto utworzone przez bank, nie mogę zalogować się w Autopay (dane zajęte). Co teraz?

W celu przeniesienia danych powiązanych z serwisem z banku bezpośrednio do Autopay należy kliknąć tutaj.