Jak działa wyszukiwarka Google?

#wyszukiwarka Google #pozycjonowanie

19.04.2021
Udostępnij:

Po wpisaniu zapytania do wyszukiwarki algorytmy Google w ułamku sekundy wyświetlają wyniki. Jak to jest możliwe? Cały proces dzielimy na trzy etapy: skanowanie stron, ich indeksowanie i nadawanie im pozycji w rankingu wyników.

Internet to swego rodzaju gigantyczna biblioteka, do której non stop trafiają książki, gazety, teksty naukowe, nagrania audio i wideo, mapy, informacje o rozkładach jazdy komunikacji, odlotach samolotów z całego świata, natężeniu ruchu na ulicy, itp.

  • Jak w oceanie danych odnaleźć potrzebną i aktualną informację?
  • Skąd pewność, że jest wartościowa?
  • Skąd wiemy, czy cieszy się dobrą reputacją?

Te pytania stanowiły punkt wyjścia do stworzenia pierwszego algorytmu Google – tzw. PageRank. Przez lata algorytmy Google się zmieniały, ale istota samej wyszukiwarki pozostaje ta sama. Roboty Google, tzw. googleboty, crawlery, zbierają i porządkują informacje z miliardów stron, by móc jak najdokładniej odpowiadać na zapytania internautów.

Cały proces wyszukiwania, zbierania i porządkowania informacji w Google składa się z trzech etapów:

  1. Skanowanie
  2. Indeksowanie
  3. Wyświetlanie wyników

Skanowanie, czyli zbieranie informacji

Roboty Google przeczesują internet, aby dowiedzieć się, jakie strony istnieją, co zawierają i jak są połączone z innymi stronami. Analizują ich treść, zdjęcia, układ oraz znajdujące się tam linki do innych witryn.

Im więcej Google dowie się o stronie, tym precyzyjniej opisze jej zawartość. Im lepiej opisana, czyli zindeksowana jest strona, tym dokładniej można ją dopasować do oczekiwań internauty.

Google skanuje strony, które mają ogólnodostępny charakter, a więc nie wymagają logowania. Roboty szukają nowych stron, jak również odwiedzają te już istniejące w poszukiwaniu na nich zmian.

Indeksowanie, czyli opisywanie stron

Na etapie indeksowania Google próbuje zrozumieć o czym jest strona. Roboty indeksujące analizują treści, obrazy, multimedia, słowa kluczowe, tagi, atrybuty oraz otwierają zawarte na stronie linki.

Częstotliwość indeksowania zależy od charakteru strony. Dlatego witryny serwisów informacyjnych odwiedzane są możliwie często, aby wyniki wyszukiwania odzwierciedlały ich aktualizację w niemal rzeczywistym czasie. Informacje zebrane z miliardów stron www są przez boty indeksowane i uporządkowane w tzw. indeksie wyszukiwania.

W trakcie tego procesu algorytm Google bierze pod uwagę takie czynniki jak m.in.:

  • dopasowanie treści,
  • oryginalność,
  • wiarygodność strony,
  • świeżość informacji,
  • jakość linków,
  • szybkość ładowania się stron,
  • responsywność, czyli dostosowanie do wyświetlania na różnych urządzeniach.

Każdy z czynników jest oceniany przez robota według założeń zdefiniowanych w algorytmach i przypisywana jest mu stosowna waga.

Twoja strona może zyskiwać w oczach robotów Google dzięki tzw. linkom przychodzącym. Ważna jest nie tylko ich liczba, ale także kaliber. Jeśli Twoja treść jest wiarygodna, użyteczna, cieszy się dobrą reputacją, inne strony będą chętniej i częściej ją polecać. Dla Google to jak Twoja strona jest postrzegana przez innych internautów jest bardzo cenną informacją.

Wyświetlanie wyników, czyli określanie miejsca w rankingu

Strona wyświetlająca wyniki w Google to w branżowym języku SERP – Search Engine Results Page. Wyniki wyszukiwania dzielą się na dwa rodzaje: bezpłatne wyniki naturalne, tzw. wyniki organiczne oraz płatne reklamy (Pay Per Click) kupowane przez sieć reklamową Google AdWords.

Co istotne, na tak samo zadane pytanie dwie osoby mogą otrzymać zróżnicowane wyniki w Google. Z czego to wynika? Szukając najbardziej trafnego wyniku Google bierze pod uwagę m.in. język, kontekst, historię wcześniejszych wyszukiwań, aktualną lokalizację czy urządzenie z którego korzystamy.

Jeśli chcesz, aby Twoja strona znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania Google musisz zadbać o jej pozycjonowanie, czyli przede wszystkim o jej dopasowanie do zapytań internautów. Google udostępnia właścicielom stron szereg wskazówek i narzędzi, takich jak np. Search Console czy Keyword Planner, dzięki którym możesz regularnie optymalizować stronę pod kątem widoczności w wynikach wyszukiwarki.

Przeczytaj także:

Raport

Wpływ technologii i AI na życie. Mniej entuzjazmu, więcej znaków zapytania [RAPORT AUTOPAY]

Mimo że zdecydowana większość Polek i Polaków przyznaje, że zmiany technologiczne są nieuniknione, widać oznaki zmęczenia nowinkami - wynika z badania „Finanse w czasach niepewności” zrealizowanego przez Autopay.

23.05.2024 Czytaj więcej

Artykuł

Autopay partnerem Akcji HumanBE - Dwie Godziny Dla Rodziny/Człowieka

Autopay został partnerem Akcji HumanBE - Dwie Godziny Dla Rodziny/Człowieka. Organizatorem akcji jest Instytut Humanites - Człowiek i Technologia.

15.05.2024 Czytaj więcej

Raport

Polacy kochają zakupy online, ale nie za każdą cenę [RAPORT AUTOPAY]

Polacy nie wyobrażają sobie życia bez e-commerce, ale chcą kupować na własnych warunkach. Chociaż cena jest decydującym kryterium wyboru produktu, zrezygnują z zakupów, gdy nie znajdą ulubionej formy płatności.

13.05.2024 Czytaj więcej