Na co młodzi ludzie wydają pieniądze? [Raport]

06.12.2023
Udostępnij:

Podczas gdy osoby ze starszych grup wiekowych wydają więcej pieniędzy na cele związane ze zdrowiem, młodzi chętniej inwestują w rozrywkę i czas wolny. Mężczyźni często przeznaczają środki finansowe na hobby i elektronikę, z kolei kobiety chętniej wybierają ubrania i kosmetyki - wynika z badania Autopay Finanse Młodych w czasach niepewności.

Młodzi Polacy i Polki najchętniej przeznaczają wolne środki pieniężne na jedzenie poza domem (36 proc.), ubrania i kosmetyki (36 proc.) oraz podróże (30 proc.). Prawie co trzeci badany wydaje pieniądze również na szeroko pojętą rozrywkę, w tym na bilety do kina, teatru czy na koncerty (28 proc.).



Źródło: Badanie “Finanse młodych w czasach niepewności”, Autopay

Można zauważyć znaczne różnice w wydatkowaniu wolnych środków finansowych między kobietami i mężczyznami. Obie grupy chętnie inwestują w podróże, jednak kobiety znacznie częściej przeznaczają pieniądze na ubrania i kosmetyki (41 proc.), podczas gdy mężczyźni chętniej wybierają hobby (21 proc.) i elektronikę (20 proc.).

Gen Z i Millenialsi dbają o work-life balance

Jeszcze większą rolę w kwestii wydatkowania wolnych środków pieniężnych odgrywa wiek. Dla osób starszych priorytetem staje się zdrowie (33 proc.), podczas gdy młodzi Polacy i Polki bardziej cenią sobie miłe i produktywne spędzanie czasu wolnego, co odzwierciedlają inwestycje w różne formy rozrywki, jedzenie na mieście i rozwijanie hobby.



Źródło: Badanie “Finanse młodych w czasach niepewności”, Autopay

- Pojęcie work-life balance urosło w ostatnich latach do rangi buzzwordu. Równowaga między życiem zawodowym i prywatnym, oddzielenie od siebie tych dwóch sfer są szczególnie istotne dla młodszych osób, zwłaszcza przedstawicieli Gen Z i Millenialsów, którzy wkroczyli na rynek pracy na przestrzeni ostatniej dekady. Coraz więcej mówi się również o zdrowiu psychicznym czy konieczności posiadania hobby niezwiązanego z pracą. Młodzi Polacy i Polki są świadomi konsekwencji niedbania o prywatną sferę życia i chętnie przeznaczają pieniądze na różne formy rozrywki, by móc się odprężyć po pracy i czerpać z życia jak najwięcej - mówi Nina Wadowska, PR Managerka z Autopay.

Podróże priorytetem niezależnie od wieku

Priorytetem dla wszystkich wyróżnionych w badaniu grup, zarówno dla kobiet, mężczyzn, jak i osób młodych oraz starszych, są podróże. Co trzecia badana osoba przeznacza wolne środki finansowe na ten cel.

- Wysokie inwestycje w podróże wynikają między innymi z faktu, że podróże, w tym te zagraniczne, stały się osiągalne dla większej liczby osób i dzisiaj na regularne wyjazdy mogą sobie pozwolić nie tylko ci najbogatsi. W ostatnich latach obserwuje się dynamiczny rozwój tanich przewozów lotniczych. Z naszego badania wynika, że spośród młodych badanych częściej na ten cel przeznaczają pieniądze mieszkańcy dużych miast. Najrzadziej na wyjazdy decydują się mieszkańcy wsi, co może stanowić odzwierciedlenie wciąż istniejących nierówności społecznych na tle majątkowym w Polsce - dodaje Nina Wadowska z Autopay.

Grafiki do pobrania

Wykres nr 1, Wykres nr 2

Badanie “Finanse młodych w czasach niepewności” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2024 r. na reprezentatywnej grupie ogólnopolskiej 818 osób w wieku 18-34 lata metodą CAWI.

Autopay to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Z usług Autopay korzysta ponad 10 mln osób miesięcznie - płacąc za zakupy przez internet, regulując online swoje rachunki, doładowując telefon online, autoryzując płatność SMSem, płacąc automatycznie za autostrady w Polsce czy kupując elektroniczne winiety do Austrii, Czech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii i Węgier. Z produktów Autopay korzysta też ponad 50 tys. firm prowadzących biznes online.

Chcesz podnieść konwersję w swoim sklepie?

Uruchom bramkę płatniczą Autopay

Zacznij pobierać płatności

Przeczytaj także:

Artykuł

Autopay pierwszym partnerem Polski Bezgotówkowej w programie dla e-commerce

Autopay, lider polskiego rynku płatniczego, został pierwszym partnerem Fundacji Polska Bezgotówkowa w programie skierowanym do branży e-commerce.

19.12.2024 Czytaj więcej

Artykuł

AI w biznesie: w 2025 roku firmy czeka weryfikacja projektów [KOMENTARZ EKSPERTA]

Koniec 2024 r. oznacza w firmach koniec eksperymentów ze sztuczną inteligencją. Menedżerowie odpowiedzialni za jej wdrażanie dostawali wolną rękę do działania. Przy okazji raportów z podsumowaniem roku, będą pod presją, by wykazać, czy rozwiązania oparte na AI wnoszą realną wartość dla biznesu.

16.12.2024 Czytaj więcej

Raport

Nagłe i gwałtowne warunki pogodowe coraz większym zagrożeniem dla naszego bezpieczeństwa [BADANIE]

Jak wynika z badania Autopay "Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2024", aż 77 proc. z nas postrzega anomalie pogodowe jako poważne zagrożenie dla życia obecnych i przyszłych pokoleń.

09.12.2024 Czytaj więcej