O czym pamiętać, tworząc mobilną wersję e-sklepu? [poradnik]

#płatności mobilne #sprzedaż online #mcommerce #poradnik #wersja mobilna strony #urządzenia mobilne

Pobierz bezpłatny poradnik dla właścicieli e-commerce i dowiedz się, jak poznaj najlepsze praktyki w m-commerce.

Pobierz bezpłatnie
Udostępnij:

Wartość rynku m-commerce dynamicznie rośnie. W 2021 roku wyniosła ona ponad 830 mld dolarów (globalnie). Jeżeli jeszcze nie masz strony mobilnej – pobierz nasz poradnik i dowiedz się o czym pamiętać tworząc mobilną wersję sklepu internetowego.

Stworzenie sklepu internetowego i inwestycja w jego mobilną wersję, to sposoby na dotarcie do klientów, którzy preferują zakupy na urządzeniach mobilnych. Skalę potencjału, jaki drzemie w tym kanale, pokazują wyniki zawarte w raporcie "Digital 2021", według którego w styczniu 2021 na świecie było 4,32 mld internautów mobilnych, a średni czas korzystania z internetu na urządzeniach mobilnych na jednego użytkownika wyniósł 3 godz. 39 min.

Pobierz bezpłatnie

"Sklep online na urządzenia mobilne – najlepsze praktyki"

Raport Digital 2021

Źródło

Powyższe statystyki pokazują, że ponad 80% internautów wyszukiwało online produkty lub usługi, a prawie 70% skorzystało ze strony mobilnej robiąc zakupy online.


Kim jest potencjalny klient, kupujący za pośrednictwem urządzeń mobilnych?


Pamiętaj o tym, że to grono użytkowników wybierających wersję mobilną będzie się sukcesywnie powiększać, ponieważ dorasta kolejne pokolenie, dla którego to właśnie smartfon jest naturalnym wyborem. Udział handlu mobilnego w całej sprzedaży będzie więc sukcesywnie rósł. Responsywne strony sklepów internetowych są odpowiedzią na potrzeby wszystkich sprzedawców oferujących asortyment skierowany do młodego odbiorcy. Dlaczego? Wyjaśnijmy to na przykładzie.

Oferta sklepu z kosmetykami do cery trądzikowej jest dostępna jedynie w sklepie online, którego wersja mobilna pozostawia wiele do życzenia. Podstawową grupą docelową są młode osoby, które uczęszczają do liceum lub studiują. Zazwyczaj korzystają ze smartfona w drodze do szkoły, podczas przerw lub spotkań ze znajomymi. Rzadziej przebywają w domu, dlatego wygodniej jest im korzystać z telefonu, niż z laptopa. Mówiąc wprost – to typowi użytkownicy mobilni, którzy stale korzystają z telefonów – również do robienia zakupów. Mając aplikację mobilną lub responsywny sklep online – zwiększasz swoją szansę na dotarcie do tej grupy, co w efekcie może przynieść wzrost sprzedaży. Brak wersji mobilnej sprawia, że zamykasz sobie drogę dotarcia do potencjalnego klienta, który woli robić zakupy na stronach mobilnych.

Przykładem firmy, która jest świadoma światowych trendów oraz rosnącej popularności m-commerce jest IKEA, która oferuje swoim klientom IKEA Place – aplikację mobilną wykorzystującą rozszerzoną rzeczywistość do testowania mebli w domach użytkowników. Platforma pozwala sprawdzić z użyciem smartfona, jak wybrane meble czy dekoracje będą wyglądały w konkretnym wnętrzu oraz dokonać zakupu.


IKEA Place


Nowy trend wyznaczają strony mobilne


Jeszcze do niedawna trudno było sobie wyobrazić, że za pomocą telefonu można będzie zrobić zakupy i automatycznie za nie zapłacić. Obecnie zakupy w sieci zdominowały rynek – duży wpływ na to miała pandemia koronawirusa, która zmieniał większość ludzi w użytkowników sklepów internetowych.

Serwis businessinsider.com.pl, na podstawie informacji z raportu Global Trends Report, donosi, że handel mobilny w 2020 roku odpowiadał aż za 65 proc. globalnej sprzedaży w kanałach elektronicznych. Największe nasycenie m-handlem przypada na Chiny, ale spory udział w globalnej sprzedaży ma również Europa Zachodnia, Ameryka Północna, Ameryka Łacińska oraz Europa Środkowo-Wschodnia.

Prognozy Insider Intelligence dla handlu mobilnego mówią o wzroście o ponad 18% w 2021 roku. Co prawda sukces z 2020 roku (dynamika wzrostu na poziomie ponad 30%) trudno będzie powtórzyć, ale specjaliści twierdzą, że konwersja z zakupów ze świata internetowego do mobilnego odbędzie się w ciągu dekady.


Mobile first, czyli mobilne strony wygrywają


Klienci wolą przeglądać internet na smartfonach – jest to coraz łatwiejsze również dzięki powszechnemu dostępowi do internetu. Kupujący nie lubią czekać, a dzięki urządzeniom mobilnym zakupy można robić w autobusie, w drodze do pracy, w kolejce u lekarza, czy leżąc na plaży. Klienci mogą nie tylko znaleźć produkt, przeczytać o nim najważniejsze informacje, lecz również od razu opłacić zamówienie. Jest to możliwe dzięki temu, że sprzedawcy decydują się na wdrożenie szybkich płatności mobilnych).

Przykładami takich płatności są Google Pay i Apple Pay. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o każdej z metod płatności – zajrzyj do artykułów na naszym blogu, które w pełni poświęciliśmy właśnie Google Pay i Apple Pay.

Za rozwój m-commerce odpowiadają również media społecznościowe, które wprowadziły przycisk "kup". To rozwiązanie szczególnie przypadło do gustu użytkownikom, którzy chcą szybko zrealizować transakcje. Firmy to wykorzystują i przekonują do zakupu wpływając na emocje. Kupowanie pod wpływem impulsu napędza sprzedaż. Wielu sprzedawców oferuje również mobilne płatności, które natychmiast zamieniają zamiar zakupu w czyn, czyli tzw. 1-click payment.


Mobilna wersja strony – dostępne opcje


Masz dwie możliwości. Pierwsza to responsywna strona e-sklepu, a druga to aplikacja mobilna.

Responsywne strony www to strony internetowe dopasowujące się automatycznie do rozmiaru urządzenia, z którego korzysta w danym momencie klient sklepu. Dzięki temu komfort użytkowania jest za każdym razem na podobnym, wysokim poziomie. Strona responsywna ma tę zaletę, że już gdy powstaje wersja desktopowa sklepu, możesz podjąć decyzję, żeby od razu miała mobilną wersję i ograniczyć w ten sposób wydatki na prace programistyczne.

Aplikacje mobilne pozwalają klientom szybko i łatwo sprawdzić, co oferuje sklep online – bez konieczności wyszukiwania go w internecie. Stworzenie aplikacji, która jest od razu sklepem internetowym wiąże się jednak z koniecznością podjęcia szeregu działań promocyjnych, które przekonają klientów, że rzeczywiście warto zainstalować kolejną aplikację w telefonie (o tym jak promować sklep internetowy napiszemy innym razem). Aplikacja musi nieść ze sobą wartość, która będzie dla klienta naprawdę ważna. Istotną przewagą aplikacji mobilnej jest możliwość dopasowania wyświetlanej oferty ściśle do potrzeb i preferencji danego klienta.


O czym pamiętać, tworząc własny sklep internetowy na urządzenia mobile?


Podstawą jest dostosowanie strony pod różne urządzenia mobilne, czyli wspomniana wcześniej technologia RWD (Responsive Web Design), dzięki której powstaje strona responsywna. Kolejny krok to Certyfikat SSL, który jest gwarantem bezpieczeństwa. Zielona kłódka przy adresie witryny w przypadku sklepów online jest obowiązkowa.

Prowadząc sklep internetowy, zadbaj o to, żeby wszystkie elementy na stronie były zaprojektowane z myślą o komforcie użytkownika oraz prowadziły go prostą ścieżką do złożenia zamówienia. Korzystanie ze sklepu internetowego powinno być oparte na intuicji. Wybierz czcionkę, które pozwala na swobodne czytanie, nawet przez osoby z wadami wzroku (w Polsce wadę wzroku ma już ponad 50% społeczeństwa).

Istotne są również: szybkość ładowania (witryna nie powinna wczytywać się dłużej niż 3 sekundy) oraz krótkie formularze (powinny zawierać tylko te pola, które są niezbędne do realizacji zamówienia, czyli: imię, nazwisko, adres dostawy i numer telefonu). Upewnij się również, że wszystko się prawidłowo wyświetla. Zwróć uwagę, czy sklep mobilny faktycznie wygląda atrakcyjnie. Design ma istotne znaczenie dla konwersji. Wybierz system do zarządzania treścią, który umożliwi ci samodzielną zmianę zawartości nowego serwisu. W ten sposób będziesz mógł w każdej chwili wprowadzić zmiany, które przełożą się na większe zyski. Tworząc wersję mobilną, pamiętaj o Twoim odbiorcy oraz o Google. To znaczy, że opisy produktów powinny być informacyjnie i zawierać najważniejsze słowa kluczowe.


Sprzedaż za pomocą urządzeń mobilnych – prognozy


Podsumowując, wersja mobilna strony, a szerzej ujmując m-commerce, to szansa na dotarcie do szerszego grona klientów (użytkowników mobilnych) i zwiększenie dochodów. Jak wynika z badania PwC “Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce”, w 2026 r. polski rynek handlu e-commerce osiągnie wartość brutto 162 mld zł. Co ważne, niemal 85% Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. To bardzo dobry moment na inwestycję w sklep internetowy dopasowany zarówno do potrzeb klientów, którzy wolą robić zakupy przez komputerem, jak i tych korzystających z urządzeń mobilnych.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Wybór idealnej platformy dla małego e-sklepu. Co należy wziąć pod uwagę?

Dowiedz się, jakie są rodzaje platform e-commerce, czym się różnią i jakie dają możliwości. Na bazie tych informacji będzie w stanie wybrać platformę dla siebie.

25.09.2023 Czytaj więcej

Ecommerce

Multichannel a Omnichannel w dużych sklepach e-commerce. Porównanie i wybór strategii

Prowadzisz duży sklep internetowy i zastanawiasz się, która strategia jest lepsza? Wyjaśniamy różnicę pomiędzy podejściami i wskazujemy ich plusy i minusy.

21.09.2023 Czytaj więcej

Ecommerce

Segmentacja klientów w e-commerce. Jak wykorzystać targetowanie dla zwiększenia konwersji

Czym jest segmentacja klientów i jak ją zrobić, by móc odpowiedno targetować ofertę i podnosić w ten sposób konwersję? Odpowiedź znajdziesz tutaj.

19.09.2023 Czytaj więcej