Jak prowadzić efektywną sprzedaż produktów finansowych?

#weryfikacja #eID #przelew weryfikacyjny #weryfikacja online #platformy e-commerce #weryfikacja OCR

22.12.2023
Udostępnij:

Sprzedaż produktów finansowych bywa wyzwaniem. Z jednej strony przyczyn można upatrywać w ich specyfice. Polisa, fundusz inwestycyjny, ubezpieczenie, transakcja – nie mają fizycznej, namacalnej i jednoznacznej postaci. Z drugiej dynamika zmian potrzeb konsumentów jest duża, a konkurencja wśród dostawców rozwiązań i usług zauważalna. Na co zwrócić uwagę, by produkty finansowe sprzedawać efektywnie?

Sektor produktów inwestycyjnych, ubezpieczeniowych i finansowych do łatwych nie należy i rządzi się swoimi zasadami. Sprzedawcy-agenci oferują obietnicę przyszłych korzyści, “święty spokój”, bezpieczeństwo i wiele innych wartości, które trudno zwizualizować, a jeszcze trudniej sprzedać. Bo czym dla 25-latka są benefity wynikające z odkładania przez 30 lat na IKE? Odległą przyszłością, na którą “on ma jeszcze czas”. Jak zatem sprzedawać, gdy nie można pokazać namacalnych korzyści zakupu?


Emocje, wartości, potrzeby


W idealnym scenariuszu to klient zgłasza się z konkretną potrzebą. Częściej jednak inicjatywa musi wychodzić ze strony sprzedawcy. Od czego zacząć, by mieć pewność, że produkt finansowy spotka się zainteresowaniem? Od dokładnego poznania i zrozumienia potrzeb owego klienta. Dziś każdy oczekuje indywidualnego podejścia, oferty szytej na miarę, personalizowanej. Dogłębna rozmowa, zrozumienie obaw i oczekiwań pozwala lepiej poznać klienta, ocenić jego wiedzę, a tym samym dopasować dalszą komunikację oferty.

Gdy klient czuje się wysłuchany i zrozumiany, jest bardziej skłonny do podejmowania decyzji o swojej finansowej przyszłości. Budowanie zaufania i stworzenie relacji wymaga czasu i cierpliwości. Klienci często są ostrożni i nieufni wobec instytucji finansowych. Warto też pamiętać, że w przypadku decyzji finansowych, często zaangażowane są dwie osoby – małżonkowie lub partnerzy. Ważne jest, aby obie strony miały dostęp do informacji i mogły uczestniczyć w procesie zakupu.

Uproszczenie procesu zakupu dodatkowo wspiera efektywną sprzedaż produktów finansowych. W dobie pandemii wiele firm finansowych przeniosło część swojej działalności do internetu. To stworzyło okazję do rozwoju kanałów dystrybucji online, które pozwalają klientom podejmować decyzje zakupowe bez konieczności osobistego kontaktu z pracownikiem banku czy instytucji finansowej. To znacznie ułatwia proces sprzedaży i zwiększa wygodę klientów, którzy w komfortowych warunkach mają czas na przemyślenie swoich decyzji.

Co jeszcze można zrobić?

  • Zadbać o profesjonalizm, uczciwość i przejrzystość w kontaktach z klientami.
  • Starać się jak najlepiej zrozumieć ich obawy i pytania oraz udzielać jasnych odpowiedzi.
  • Opracować spersonalizowane plany finansowe, uwzględniając cele klienta i ich zdolność do przyjmowania ryzyka.
  • Prezentować konkretne korzyści, które klient może osiągnąć dzięki produktom finansowym.

Wiedza ekspercka sprzedawcy


Warto pamiętać, że klienci rzadko posiadają ekspercką wiedzę w obszarze finansowym. Zdarza się, że mają trudności ze zrozumieniem skomplikowanych produktów finansowych oraz warunków umów. Istotne jest uproszczenie oferty i dostarczenie klientom jasnych i zrozumiałych informacji. Jednak by to było możliwe – sprzedawca powinien posiadać solidne przygotowanie branżowe i w pierwszej kolejności zadbać o własną edukację i dokładne zapoznanie się z oferowanymi produktami finansowymi, z uwzględnieniem ich zalet, kosztów i ryzyk. Wiedza ekspercka to nie wszystko – równie istotne są umiejętności miękkie z obszaru komunikacji, negocjacji i sprzedaży.

Co jeszcze można zrobić?

  • Warto śledzić aktualne trendy i zmiany w przepisach prawnych, które mogą mieć wpływ na rynki finansowe.
  • Istotne jest, by zawsze działać zgodnie z przepisami i regulacjami dotyczącymi sprzedaży. Unikać praktyk nieetycznych lub nielegalnych.
  • Monitorować i analizować wyniki swojej sprzedaży by weryfikować, co działa, a co nie.
  • Dostosować swoje podejście do zmieniających się potrzeb rynku, klientów i inicjatyw konkurencji.
  • Warto także pomagać klientom zrozumieć złożoność produktów finansowych i ryzyko z nimi związane, edukować ich i udzielać rad.

Narzędzia i innowacje


Wykorzystanie rozwiązań technologicznych jest zauważalne w każdym aspekcie życia. Naturalnym jest zastosowanie ich także w tworzeniu, sprzedaży i zarządzaniu produktami finansowymi. Zastosowanie innowacyjnych usług płatniczych, komunikacyjnych i weryfikacyjnych umożliwia efektywną sprzedaż produktów finansowych w warunkach “niewidzialności” transakcji.

Wśród rozwiązań wspierających sprzedaż będą metody automatycznej weryfikacji tożsamości klienta, takie jak:


Wykorzystanie powyższych narzędzi może znacząco ułatwić komunikację z klientem, samą sprzedaż produktów finansowych, a także analitykę danych. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań gwarantuje klientom komfortowy i bezpieczny proces zakupu, szczególnie w przypadku transakcji zawieranych online. Warto w tym obszarze współpracować z firmami specjalizującymi się w usługach płatniczych i weryfikacyjnych, takimi jak np. Autopay, nastawionymi na rozwijanie i wdrażanie nowoczesnych technologii.

Przeczytaj także:

Fintech

Wdrożenie płatności bez granic. Rozwiązania dla globalnej ekspansji

Odkryj jak nowoczesne technologie takie jak API do płatności zmieniają zarządzanie finansami. Poznaj możliwości, jakie otwierają się dla firm na globalnym rynku

17.05.2024 Czytaj więcej

Fintech

Przetwarzanie kart płatniczych w nowoczesnym e-commerce. Klucz do skutecznych transakcji

Odkryj, jak przetwarzanie kart płatniczych wpływa na płynność i bezpieczeństwo transakcji. Zobacz, jak integracja z systemem Visa może zwiększyć konkurencyjność

10.05.2024 Czytaj więcej

Fintech

Rola autentykacji 3DS w zabezpieczaniu transakcji online

Sprawdź, jak autentykacja 3D Secure (3DS) zabezpiecza transakcje online i buduje zaufanie wśród użytkowników. Poznaj szczegóły integracji z Visa i Mastercard.

26.04.2024 Czytaj więcej