Internetowe systemy płatnicze i ich użytkownicy stanowią wymarzony cel dla cyberprzestępców. Źródłem zagrożeń, na jakie narażone są cyfrowe operacje finansowe, może być niefrasobliwość, bezpośredni atak hakerski lub luka w zabezpieczeniach oprogramowania transakcyjnego. Niezależnie jednak od przyczyny cyberataku, jego skutkiem zawsze jest utrata pieniędzy.
Zgodnie z danymi portalu Statista, z różnych systemów bankowości internetowej korzystały w 2022 r. ponad 22 mln Polaków, a łączna wartość transakcji zrealizowanych online przekroczyła kwotę 186 mld złotych. Kluczowym czynnikiem, decydującym o wyborze platformy płatności cyfrowych od lat jest w naszym kraju bezpieczeństwo. Jego znaczenie podkreśliła ponad połowa ankietowanych, biorących udział w opracowanym dla Autopay badaniu “Finanse w czasach inflacji”. Mimo wysokiej świadomości zagrożeń, cyfrowe operacje finansowe wciąż nie są jednak wolne od ryzyka cyberataków. W najnowszym artykule podpowiadamy, w jaki sposób ich uniknąć.
Największe zagrożenia dla płatności internetowych
Niebezpieczeństwa, na jakie narażone są systemy płatności online, podzielić można na kilka głównych kategorii. Część z nich związana jest z błędami popełnianymi przez klientów lub dostawców rozwiązań płatniczych, inne wynikają bezpośrednio z działań cyberprzestępców. Jakie zagrożenia mają największy wpływ na bezpieczeństwo transakcji internetowych?
- Wyciek informacji – dochodzi do niego najczęściej w wyniku lekkomyślności użytkownika, który upublicznia wrażliwe dane (np. loginy do systemów płatniczych) lub przekazuje je osobom niepowołanym.
- Kradzież tożsamości – jest na ogół efektem działań podejmowanych przez hakerów, którzy tworzą m.in. spreparowane strony internetowe, do złudzenia przypominające serwisy płatności online. Aby zwabić na nie nieświadomych użytkowników, rozsyłają SMS-y lub wiadomości e-mali, w których informują np. o konieczności zapłaty rachunku, albo uregulowania należności za zakupy online. W treści takiej wiadomości umieszczają linki, kierujące bezpośrednio do sfałszowanej witryny.
- Luki w zabezpieczeniach oprogramowania – problem ten może występować zarówno po stronie dostawcy, jak i użytkownika systemu płatniczego. Związany jest najczęściej z wykorzystaniem nieaktualizowanego systemu operacyjnego, oprogramowania serwerowego, przeglądarki lub aplikacji do obsługi płatności.
- Bezpośredni cyberatak – to bez wątpienia największe zagrożenie dla każdego systemu płatności online. Cyberprzestępcy mogą wykorzystać m.in. wspomniane wcześniej luki w oprogramowaniu i wziąć na cel określony bank, sklep internetowy lub platformę e-commerce. Po uzyskaniu dostępu do systemu płatniczego, droga do kradzieży pieniędzy staje dla hakerów otworem.
Ochrona płatności internetowych przed cyberatakiem
Czy przed opisanymi wyżej zagrożeniami można się skutecznie zabezpieczyć? Kreatywność cyberprzestępców nie zna granic i zapewne systemy płatnicze w pełni odporne na cyberataki nigdy nie powstaną, ale istnieją sposoby, dzięki którym prawdopodobieństwo utraty pieniędzy można bardzo ograniczyć.
Jak zmniejszyć ryzyko wycieku danych?
Kluczem do rozwiązania problemu wycieku danych jest profilaktyka. Pod żadnym pozorem nie należy ujawniać w sieci takich danych, jak np. numery kart płatniczych czy loginy do systemów bankowości online. Dokonując transakcji lepiej też unikać niezabezpieczonych sieci publicznych w centrach handlowych, hotelach lub na lotniskach. Warto wreszcie zadbać o bezpieczeństwo samego sprzętu, z którego dokonywane są płatności. Notebook czy smartfon zawsze powinien być zabezpieczony silnym i unikalnym hasłem, numerem PIN lub biometrycznym odciskiem palca. Nigdy nie powinien natomiast trafić w niepowołane ręce.
Jak bronić się przed kradzieżą tożsamości?
Również w tym przypadku decydujące znaczenie ma ostrożność użytkownika. Z dużą rezerwą należy podchodzić do każdej wiadomości, będącej wezwaniem do zapłaty za zakupy lub ponagleniem w sprawie niezapłaconego rachunku. Nie wolno mechanicznie klikać w umieszczone w nich linki, ale jeśli już do tego dojdzie i znajdziemy się na stronie z bramką płatniczą, koniecznie trzeba zweryfikować jej prawdziwość. Zanim podamy jakiekolwiek dane, niezbędne jest sprawdzenie czy nazwa widniejąca w pasku wyszukiwarki jest zgodna z adresem dostawcy usług płatniczych i czy na stronie nie umieszczono elementów sugerujących próbę ataku – np. błędnie przetłumaczonych tekstów lub krzykliwych grafik.
Jak zamknąć luki w oprogramowaniu?
Niezbędnym warunkiem bezpieczeństwa płatności internetowych jest korzystanie z legalnego i aktualizowanego pod kątem cyberzagrożeń oprogramowania. Zasada ta dotyczy systemu operacyjnego i wszystkich aplikacji zainstalowanych na komputerze lub dowolnym urządzeniu mobilnym. Jeśli aktualizacje nie są dokonywane w sposób automatyczny, trzeba zadbać o nie samodzielnie i pobrać, gdy tylko zostaną udostępnione. Software powinien pochodzić wyłącznie z oficjalnych kanałów dystrybucji, a jeśli już z niego nie korzystamy – lepiej go odinstalować.
Jak uchronić się przed cyberatakiem?
Obrona przed atakami hakerskimi to najtrudniejsze zadanie, przed którym stają dostawcy rozwiązań płatniczych. Najbardziej rozpowszechnioną metodą walki z hakerami jest wykorzystanie zaawansowanych technologii szyfrowania danych, takich jak np. certyfikaty SSL. Skutecznym rozwiązaniem są także wieloetapowe systemy weryfikacji tożsamości użytkownika. Wymagają one podania w procesie płatności dodatkowego kodu, potwierdzenia transakcji w aplikacji mobilnej lub za pośrednictwem biometrii. Zabezpieczenie to uniemożliwia dostęp do systemu nawet w sytuacji, gdy przestępca znajdzie się w posiadaniu danych do logowania. Przyszłością zabezpieczeń w branży fintech są także rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji. Dzięki algorytmom uczenia maszynowego, AI jest w stanie automatycznie analizować miliardy transakcji i wykrywać wśród nich anomalie i podejrzane operacje.
Szukasz bezpiecznych płatności online?
Wybierz niezawodne płatności Autopay i rozwijaj swój biznes