Konkurencja na rynku e-commerce staje się coraz mocniejsza. Według szacunków Dun&Bradstreet, liczba zarejestrowanych sklepów internetowych w Polsce wynosi obecnie ponad 52 tys., co sprawia, że nasz rodzimy rynek jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się w Europie. Co zrobić, by wyprzedzić konkurencję? Odpowiedź jest prosta – ułatwić klientom robienie zakupów.
Być może odpowiedź jest prosta, ale realizacja tego zadania jest już znacznie trudniejsza. Na decyzje zakupowe klientów mają wpływ liczne czynniki – od dostępnego asortymentu, cen produtków, po metody i koszty dostawy, dostępne metody płatności i sam proces transakcyjny.
Właśnie temu ostatniemu aspektowi przyjrzymy się dziś nieco bliżej.
Czym jest one step checkout?
One step checkout jest stosunkowo nową alternatywą dla klasycznego, składającego się z kilku kroków procesu transakcyjnego w sklepie internetowym. Jak sama nazwa sugeruje – one step checkout składa się po prostu z jednego kroku.
Na jednym widoku znajdują się wszystkie informacje potrzebne do potwierdzenia i opłacenia zamówienia, czyli: zawartość koszyka, dane adresowe, metoda i koszt dostawy oraz szczegóły płatności.
Klient może w prosty i łatwy sposób sprawdzić, czy wszytkie dane się zgadzają. Jeśli tak jest – może potwierdzić chęć złożenia i opłacenia zamówienia. Jeśli coś się nie zgadza lub chce zmienić np. metodę dostawy, może to zrobić w kilka sekund – bez cofania się do poprzednich kroków.
Jakie są zalety one step checkout?
Z perpsektywy kupującego, uproszczony checkout jest przede wszystkich wygodniejszy. Jak już wspomnieliśmy – może jednym spojrzeniem "ogarnąć" wszystkie szczegóły zamówienia i w każdej chwili wprowadzić zmiany, o ile okażą się konieczne.
Cały proces transakcyjny jest krótszy, dzięki czemu jego przeklikanie nie zajmuje tak dużo czasu, jak w przypadku tradycyjnego rozwiązania. To z kolei przynosi korzyści zarówno kupującemu, jak i sprzedającego. Pierwszy może szybko złożyć i opłacić zamówienie, a drugi może się cieszyć wyższą konwwersją, ponieważ im prostszy proces zakupowy, tym częściej kończy się on finalizacją zamówienia.
Czy one step checkout ma jakieś wady?
Jak każde rozwiązanie, tak i one step checkout ma swoje słabe strony. Największym wyzwaniem jest takie zaprojektowanie widoku checkoutu, by, pomimo dużej ilości danych, pozostał czytelny dla kupującego. Dlatego warto powierzyć to zadanie projektantom doświadczonym w realizacji zadań dla e-commerce – oni najczęściej wiedzą co się sprawdza, a co może być zabójcze dla konwersji.
Kolejnym minusem są stosunkowo ograniczone możliwości, jeśli chodzi o zastosowanie elementów cross- i upsellingowych. Można je jednak przewidzieć na wcześniejszych etapach procesu sprzedażowego.
Czy warto zatem wprowadzić one step checkout w sklepie internetowym? Odpowiedź, jak zwykle, brzmi – to zależy. A zależy głównie od asortymentu, jego cen, przyzwyczajeń i oczekiwań kupujących. One step checkout może okazać się dobrym rozwiązaniem w e-sklepach oferujących stosunkowo tanie produkty, gdzie klienci nie zastanawiają się długo nad zakupem, tylko zależy im na jak najszybszym złożeniu zamówienia.