Czym są płatności automatyczne?

#płatności automatyczne #płatności cykliczne #płatności 1click

24.08.2016
Udostępnij:

Za pomocą płatności automatycznych Polacy powoli opłacają rachunki czy dokonują płatności w aplikacjach. O tym, czy płatności automatyczne na dobre przyjmą się na rynku, pisze Krystian Wesołowski.

Płatności automatyczne („automatic payment”) to ogół płatności dokonywanych bez potrzeby każdorazowego wprowadzania danych karty płatniczej lub danych do autoryzacji przelewu - dla innych niż karta metod płatności obsługujących płatności automatyczne, jak np. BLIK. W ich ramach wyróżniamy dwa sposoby zlecania dyspozycji płatności: cyklicznie (eng. recurring payment) lub jednym kliknięciem (eng. one click payment). 

Płatności cykliczne to bezobsługowa forma płatności automatycznych. Klient, po zarejestrowaniu takiej usługi, w kolejnych terminach płatności np. faktury za telefon czy prąd, jest informowany, że wkrótce nastąpi obciążenie karty. Autoryzacji transakcji dokonuje za niego operator płatności. Klient może oczywiście takie zlecenie w każdej chwili odwołać i zrezygnować z usługi.

Płatności jednym kliknięcie wymagają z kolei każdorazowego potwierdzenia chęci uiszczenia płatności, ale w uproszczonej formie, np. poprzez kliknięcie w przycisk „Zapłać” w sklepie internetowym czy aplikacji mobilnej. Jeśli klient zleci płatność poprzez kliknięcie tego przycisku - bez potrzeby podawania już raz zapisanych danych karty - nastąpi autoryzacja transakcji i obciążenie stanu wybranego kanału płatności. W tym przypadku również w każdej chwili klient może usunąć dane zapisanej karty.

Wchodząca w życie na początku 2018 r. dyrektywa PSD2 potencjalnie może wywrócić do góry nogami płatności automatyczne, ponieważ wprowadza podwójną autoryzację. Każda transakcja (z pewnymi wyjątkami) musi zostać zabezpieczona dwoma z trzech form: czymś co mam, czymś co wiem, coś czym jestem. Czyli niezależnie od tego, czy dane karty były wcześniej zapisane, może wystąpić konieczność zalogowania się do banku i podania hasła przy każdej transakcji.

Biorąc pod uwagę przepisy dyrektywy, może się okazać, że prędzej czy później płatności automatyczne powielą kazus usługi polecenia zapłaty, z której w Polsce z różnych powodów klienci nie korzystają powszechnie. Może się jednak i tak okazać, że to sami konsumenci nie pozwolą zahamować rozwoju tej formy płatności. Wówczas płatności automatyczne – przewiduję że w ciągu najbliższych 5 lat – będą coraz częściej wybierane ze względu na komfort i wygodę, szczególnie w przypadku opłat powtarzalnych czy podczas dokonywania zakupu w aplikacjach mobilnych.

Przeczytaj także:

Fintech

Cross-selling w usługach finansowych: strategie zwiększania sprzedaży

Cross-selling stanowi jedną z kluczowych strategii, która może znacząco wpłynąć na realizację celów biznesowych banków i innych podmiotów z sektora finansowego.

23.02.2024 Czytaj więcej

Fintech

Chargeback w bankowości elektronicznej: jak minimalizować ryzyko i zwiększać zaufanie klientów

Poznaj kluczowe aspekty chargebacku, procedury wnioskowania i wpływ na bezpieczeństwo transakcji online. Dowiedz się, jak zbudować zaufanie klientów.

16.02.2024 Czytaj więcej

Fintech

Zastosowanie bramki SMS w komunikacji z klientami banków

Dowiedz się, jak bramki SMS ułatwiają kontakt banków z klientami, podnosząc bezpieczeństwo i komfort usług, oraz pomagają w sprzedaży produktów bankowych.

09.02.2024 Czytaj więcej