Jak PSD2 wpłynie na rynek ecommerce?

#ecommerce #PSD2 #płatności walutowe

21.09.2016
Udostępnij:

Unijna dyrektywa PSD2, która ma wejść w życie za dwa lata, wprowadza zupełnie nowe elementy do polskiego ekosystemu płatniczego. Polska jest dojrzałym i specyficznym rynkiem płatniczym, na którym dominują zarówno nowatorskie płatności Pay by link, BLIK, jaki i bardzo tradycyjne płatności przy odbiorze. Z czym się będą musiały zmierzyć polskie e-sklepy w kontekście PSD2?

1. Niepewna przyszłość Pay by linków

Z elektronicznych płatności typu pay by link korzysta połowa Polaków, wynika z naszego tegorocznego badania. Dziś za ich obsługę w większości płaci sklep. Na koszt składają się: opłata za nadzór do KNF, opłata do banku za obsługę instrumentu płatniczego, marża operatora płatności. Tymczasem dyrektywa PSD2 reguluje i dopuszcza podmioty świadczące obsługę płatności poprzez przekazanie im danych dostępowych i uwierzytelniających przelew (model PIS – z ang. Payment Initiation Service). Takie działanie jest na dziś zwolnione np. z opłaty dla banku, czyli prawdopodobnie będzie tańsze niż Pay by link. A mając do wyboru tańsze lub droższe rozwiązanie, i sklepy i konsumenci, mogą wybrać to pierwsze. Chyba, że w tym przypadku przeświadczenie o bezpieczeństwie jednego rozwiązania nad drugim oraz powszechność usługi Pay by link wezmą górę nad kosztem.

2. Konieczna autoryzacja płatności

Nowe podmioty płatnicze, których istnienie reguluje PSD2, będą mogły w imieniu klienta inicjować płatności do odbiorców w sposób prawie bezobsługowy. Prawie, ponieważ klient będzie musiał za każdym razem autoryzować daną płatność. I to za pomocą takiej formy zabezpieczenia, która będzie identyfikowała numer zamówienia, kwotę oraz przekazywała kod zabezpieczający – czyli np. za pomocą hasła SMS.

3. Sprzedaż transgraniczna

Zmiany związane z PSD2 dotyczą w szczególności tych sklepów internetowych, które sprzedają lub zamierzają sprzedawać swoje towary i usługi również za granicą. Mogą one wybrać kilka dróg:

- korzystanie z lokalnych systemów płatności najpowszechniejszych w danym kraju, np. Pay by linków w Polsce;

- korzystanie z jednego standardu płatności we wszystkich lub prawie wszystkich krajach, np. z kart płatniczych obsługiwanych przez jednego pośrednika;

- korzystanie z operatora, który udostępni obsługę płatności w modelu PIS w wielu krajach;

- korzystanie z operatora płatności działającego w danym kraju, jednak zintegrowanego z operatorem płatności w kraju, w którym prowadzona jest główna działalność sklepu;

- działać w modelu mieszanym.

PSD2 wprowadza nowe możliwości i zwiększa konkurencję, na której powinni zyskać klienci.

Przeczytaj także:

Fintech

Rola autentykacji 3DS w zabezpieczaniu transakcji online

Sprawdź, jak autentykacja 3D Secure (3DS) zabezpiecza transakcje online i buduje zaufanie wśród użytkowników. Poznaj szczegóły integracji z Visa i Mastercard.

26.04.2024 Czytaj więcej

Fintech

Zarządzanie transakcjami płatniczymi w erze cyfrowej. Poradnik dla akceptantów

Poznaj najlepsze praktyki w zarządzaniu płatnościami online. Naucz się, jak zabezpieczyć i optymalizować płatności w Twojej firmie i rozwijać biznes.

19.04.2024 Czytaj więcej

Fintech

Optymalizacja konwersji w sklepie internetowym dzięki autentykacji 3D Secure

Sprawdź, jak 3D Secure (3DS) przyczynia się do zwiększenia konwersji, budowania zaufania klientów i minimalizacji ryzyka chargebacków w sklepach internetowych.

12.04.2024 Czytaj więcej