Nowe technologie usprawniają pracę samorządów

#płatności online #sektor publiczny #płatności dla sektora publicznego

20.04.2017
Udostępnij:

Zmiany technologiczne dotarły do sektora publicznego. Coraz więcej samorządów wdraża u siebie płatności bezgotówkowe czy szybkie płatności internetowe. Inwestycje w nowatorskie rozwiązania w miastach przynoszą realne oszczędności i jednocześnie wpływają na poprawę jakości życia mieszkańców.

Z jednej strony działania mające zachęcić sektor publiczny do spopularyzowania płatności bezgotówkowych w urzędach prowadzi Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwo Cyfryzacji. Z drugiej strony same samorządy zaczynają wdrażać u siebie znane na rynku od lat rozwiązania, takie jak system płatności elektronicznych.

System płatności online dla sektora publicznego, opracowany przez Blue Media jako pierwsi wdrożyli na swoich stronach internetowych Urząd Miasta Sopotu oraz Urząd Miejski w Gdańsku. Rozwiązanie to umożliwia mieszkańcom miast i gmin dokonywanie opłat za czynności urzędowe w szybki i bezpieczny sposób, bez stania w kolejce do kasy urzędu, a nawet bez wychodzenia z domu. Na stronie www miasta, gminy lub powiatu, po wskazaniu konkretnej sprawy, którą chce się załatwić, znajduje się link kierujący do formularza płatności. Po otwarciu formularza, kwota opłaty pojawia się automatycznie i nie ma konieczności jej wpisywania, tak samo zresztą jak numeru rachunku bankowego Urzędu czy tytułu wpłaty. Poprawne dane każdorazowo za użytkownika wskaże system. Płatności online mogą dotyczyć np. rejestracji pojazdów, praw jazdy, spraw meldunkowych, opłat skarbowych, zezwoleń budowlanych oraz wielu innych typów wniosków urzędowych.

Koszt obsługi płatności jest ponoszony przez płacącego. Ma on do dyspozycji wszystkie najpopularniejsze formy płatności internetowych: płatności kartą płatniczą (VISA, VISA Electron, MasterCard i Maestro), przelewy automatyczne dokonywane za pomocą linku (takie jak mTransfer, Przelew24 Banku BZWBK czy płacę z iPKO) oraz BLIK – płatność z wykorzystaniem aplikacji mobilnej banku.

Lepsza komunikacja z mieszkańcami

Usprawnienie komunikacji pomiędzy urzędami a mieszkańcami to kolejne pole dla innowacyjnych rozwiązań. Blue Alert to mechanizm wielokanałowej komunikacji dwustronnej, który upraszcza proces przyjmowania nagłych zgłoszeń od mieszkańców poprzez SMS i formularze online. Zgłoszenia (np. o awariach, utrudnieniach drogowych) są przekierowywane do odpowiednich jednostek organizacyjnych. Z kolei opcja „łączenia” zgłoszeń w pakiety pozwala utrzymywać jednoczesną komunikację z wieloma osobami, które zgłosiły ten sam problem. Blue Alert umożliwia również nadawanie zgłoszeniom priorytetów ważności.

Z kolei Crowsing.pl to platforma crowdsourcingowa, która usprawnia proces konsultacji społecznych. Pozwala ona w wygodny sposób weryfikować z mieszkańcami nowe projekty miasta oraz jednocześnie zbierać i poznawać pomysły samych mieszkańców, którzy poprzez platformę wskazują najciekawsze według nich tematy.

Krzysztof Ambroziak

Przeczytaj także:

Fintech

Jak narzędzia scoringowe w bankowości pomagają w optymalizacji procesu weryfikacji klientów?

Dowiedz się, jak narzędzia scoringowe w bankowości optymalizują proces weryfikacji klientów, zwiększając precyzję, automatyzację i efektywność.

26.08.2024 Czytaj więcej

Fintech

Innowacyjne metody weryfikacji tożsamości – jak wpływają na rozwój bankowości?

Poznaj innowacyjne metody weryfikacji tożsamości, takie jak biometria, weryfikacja z użyciem bankowości i weryfikacja OCR, które rewolucjonizują bankowość.

29.07.2024 Czytaj więcej

Fintech

Wpływ regulacji prawnych na przyszłość płatności cyfrowych

Dowiedz się, jak GDPR, PSD2 i inne kluczowe regulacje wpływają na sektor fintech i ecommerce. Dowiedz się, jakie wyzwania i szanse niosą nowe przepisy.

28.06.2024 Czytaj więcej