Pojęcie sztucznej inteligencji (AI) wydaje się być znane Polakom. 83 proc. badanych kojarzy je w większym lub mniejszym stopniu, jednak jej wpływ na codzienne życie dostrzega jedynie co trzecia osoba – wynika z badania “Finanse w czasach inflacji” zrealizowanego przez Autopay.
76 proc. badanych Polek i Polaków jest przekonanych, iż zmiany technologiczne w naszym codziennym życiu są nieuniknione, a 66 proc. uważa, że mogą uczynić je łatwiejszym – wynika z nowego badania Autopay.
Co druga osoba z chęcią korzysta z nowych rozwiązań, a 31 proc. badanych ocenia nowe technologie wprowadzane przez instytucje finansowe jako w pełni bezpieczne. Jednocześnie zaledwie 19 proc. respondentów byłoby skłonnych skorzystać z usług finansowych wspieranych przez sztuczną inteligencję, np. gdy ta podpowiada, w co warto zainwestować pieniądze czy w jaki sposób zabezpieczyć swoją przyszłość. Z zastosowaniem AI w finansach wciąż wiążą się pewne obawy wśród konsumentów.
- To interesujący wynik zważywszy na fakt, że wiele banków oraz instytucji finansowych od lat korzysta z zaawansowanych algorytmów wspierających ich wewnętrzne procesy. Dzięki temu np. decyzja o przyznaniu klientowi kredytu na zakup ratalny może zapaść w kilkadziesiąt sekund bez przerywania zakupów internetowych, a nietypowo wysoki przelew na konto zagraniczne może zostać automatycznie zablokowany jako podejrzenie oszustwa do czasu wyjaśnienia sytuacji. Ale prawdopodobnie wielu z nas wciąż nie zdaje sobie z tego sprawy – komentuje Mateusz Jakitowicz, Product Director, odpowiedzialny za rozwój projektów AI w Autopay.
Social Media i zakupy to obszary największego wpływu AI
Korzystanie ze sztucznej inteligencji przez instytucje finansowe odbywa się często w tle i nie jest widoczne dla klienta. Nic dziwnego więc, że z badania zrealizowanego przez Autopay “Finanse w czasach inflacji” wynika, że osoby odczuwające wpływ AI na swoje życie najczęściej dostrzegają go w obszarze mediów społecznościowych, zakupów, rozrywki, a dopiero potem finansów. Mężczyźni częściej niż kobiety zauważają wpływ sztucznej inteligencji w rozrywce i grach, a kobiety podczas zakupów.
Najwięcej badanych (46 proc.) zgadza się ze stwierdzeniem, że sztuczna inteligencja odciąży ludzi od wykonywania wielu męczących czynności. Z drugiej strony, niemal taki sam odsetek (44 proc.) obawia się, że AI pozbawi ludzi miejsc pracy. Co trzeci badany upatruje w niej szansę na rozwiązanie wielu społecznych problemów, a 16 proc. uważa, że AI uczyni nasze pieniądze bardziej bezpiecznymi.
- Jesteśmy u progu rewolucji. Po upublicznieniu pod koniec ubiegłego roku ChatGPT i nowszych wersji Midjourney czy DALL-E, każdy z nas, bez specjalnej wiedzy czy umiejętności programistycznych, mógł spróbować “popracować” z AI tworząc tekst czy obraz. Sztuczna inteligencja weszła do masowej wyobraźni, i nic dziwnego, że obok szans, dostrzegamy też pewne ryzyka – komentuje Mateusz Jakitowicz.
AI w biznesie
Zdaniem badanych to przede wszystkim duże firmy technologiczne i międzynarodowe korporacje skorzystają na dalszym rozwoju sztucznej inteligencji. Oceniają tak przede wszystkim mężczyźni, osoby najstarsze i mieszkańcy największych miast. Wiele polskich firm dostrzega potencjał rozwoju nowych usług opartych o możliwości AI.
- Obsługujemy płatności 10 mln klientów. Wiemy o nich często więcej niż inne podmioty na rynku. Temat jest delikatny, bo dotyczy wrażliwych danych i tu potrzebna jest pełna zgoda świadomego swoich praw użytkownika. Informacja również może być produktem, który daje klientowi konkretną korzyść, np. możliwość wsparcia wcześniej niedostępnymi informacjami przygotowanie ściśle spersonalizowanej oferty ubezpieczeniowej ze składką kalkulowaną dla konkretnej polisy. Z perspektywy biznesu oznacza możliwość wejścia do nowego trendu ekonomii opartej o dane – mówi Andrzej Antoń, Prezes Autopay.
Pobierz raport z badania
O badaniu “Finanse w czasach inflacji”
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1055 osób metodą CAWI.
Grafiki do pobrania
O Autopay:
Autopay (wcześniej Blue Media) to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Misją marki parasolowej Autopay jest dostarczenie wyjątkowego doświadczenia związanego z płatnościami. Odnalezienie nowego poziomu wygody, intuicyjności, automatyzacji. Miesięcznie z usług firmy korzysta 10 milionów klientów i klientek, rozwiązania i produkty Autopay wybrało już 35 tysięcy firm w Polsce.
W ciągu niemal 25 lat działalności spółka stała się jedną z największych firm technologicznych świadczących usługi dla sektora finansowego, telekomunikacyjnego i e-commerce w Polsce. Tworzy produkty i usługi, które ułatwiają i przyspieszają wykonywanie codziennych spraw, takich jak: płacenie rachunków, doładowania telefonów, wykonywanie ekspresowych przelewów, zakupy przez internet, czy automatyczne płatności za autostrady.