Inflacja i związany z nią wzrost cen dotknął niemal wszystkich Polaków. Trzech na czterech badanych deklaruje, że ich gospodarstwo domowe w ostatnim czasie wydaje więcej pieniędzy niż wcześniej, a co drugi sięgnął po oszczędności - wynika z najnowszego badania “Finanse w czasach inflacji” zrealizowanego przez Autopay.
Po rekordowo wysokiej inflacji w lutym 2023 r. (18,4 proc.) kolejne miesiące przyniosły wyczekiwany spadek. Dane za maj mówią o inflacji na poziomie 13 proc., co na ten moment mieści się w przedziale z projekcji NBP na 2023 r. Ostatnie 12 miesięcy to wysokie ceny żywności, paliwa czy energii dla Polaków i większości Europejczyków.
Uciążliwa inflacja
Badanie zrealizowane przez Autopay “Finanse w czasach inflacji” potwierdza, że niemal wszyscy badani odczuli wzrost cen w wyniku inflacji. Dla 81 proc. Polek i Polaków był on dotkliwy. Wynik jest zbliżony do zeszłorocznego. Jedynie dla 15 proc. osób podwyżki nie są jeszcze uciążliwe.
Niemal trzech na czterech badanych deklaruje, że ich gospodarstwo domowe w ostatnim czasie wydaje więcej pieniędzy niż wcześniej. Wzrost wydatków dostrzegają częściej kobiety, osoby starsze oraz mieszkańcy największych miast. Spadek kosztów utrzymania zauważa co dziesiąty respondent.
Jest to wynik zbliżony do zeszłorocznego. Jednak z perspektywy ostatnich 2 lat koszty związane z prowadzeniem domu, codziennymi wydatkami zwiększyły się kilkukrotnie - zauważa Wojciech Murawski, Członek Zarządu i Dyrektor Komercjalizacji Blue Media (wkrótce Autopay). - Taka sytuacja nie pozostaje bez wpływu na nastroje Polek i Polaków - zmusza ich do naruszenia wcześniej zgromadzonych własnych oszczędności czy poszukiwania dodatkowych środków - np. w formie pożyczki od najbliższej rodziny - dodaje.
Ratunkiem oszczędności i pożyczki
Co drugi badany (54 proc.) przyznaje, że w ostatnim czasie został zmuszony sięgnąć po swoje oszczędności. To wzrost o 3 p.p. względem 2022 r. Z kolei 57 proc. Polek i Polaków przewiduje taką konieczność w najbliższej przyszłości. Częściej wskazują na taką potrzebę kobiety oraz osoby z najmłodszej grupy wiekowej.
Wzrosła też liczba osób (do 16 proc.), które przewidują, że w najbliższym czasie będą zmuszone zaciągnąć pożyczkę, aby pokryć bieżące wydatki. Najczęściej taką potrzebę sygnalizują osoby ze średniej grupy wiekowej oraz osoby zamieszkujące wsie i małe miasta. Z pomocy rodziny skorzystał co piąty badany (to więcej o 3 p.p względem 2022 r.). Najrzadziej taka sytuacja miała miejsce w najstarszej grupie oraz wśród mieszkańców największych miast. Z kolei co czwarty respondent sam udzielił takiej pożyczki swoim najbliższym.
Pobierz raport z badania
O badaniu “Finanse w czasach inflacji”
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1055 osób metodą CAWI.
Grafiki do pobrania
O Blue Media/Autopay:
Blue Media od maja 2023 roku przechodzi proces rebrandingu do marki parasolowej Autopay: Zmieniamy się.
To polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Misją Autopay jest dostarczenie wyjątkowego doświadczenia związanego z płatnościami. Odnalezienie nowego poziomu wygody, intuicyjności, automatyzacji. Miesięcznie z usług firmy korzysta 10 milionów klientów i klientek, a rozwiązania i produkty Autopay wybrało już 35 tysięcy firm w Polsce.
W ciągu niemal 25 lat działalności spółka stała się jedną z największych firm technologicznych świadczących usługi dla sektora finansowego, telekomunikacyjnego i ecommerce w Polsce. Tworzy produkty i usługi, które ułatwiają i przyspieszają wykonywanie codziennych spraw, takich jak: płacenie rachunków, doładowanie telefonu, wykonanie ekspresowego przelewu, zakupy przez internet, czy automatyczne płatności za autostrady.