Żywność i chemia domowa, rachunki oraz transport - produkty i usługi z tych kategorii bezdyskusyjnie okupują podium wydatków młodych dorosłych. Raport Autopay “Finanse Młodych Polek i Polaków” wskazuje, że tylko dwóm na pięć osób z pokolenia Z wystarcza na wszystko bez większych wyrzeczeń, a jeśli przeznaczają one zarobki na coś poza utrzymaniem i zdrowiem, zwykle są to ubrania, jedzenie poza domem i podróże.
- W przeprowadzonym po raz drugi badaniu postaw młodych osób wobec zjawisk finansowych Autopay bada ich preferencje, aby dowiedzieć się, w czym różnią się one od starszych pokoleń.
- W kwestiach związanych z wydatkami wyraźnie daje się zauważyć dominacja kategorii związanych z codziennym funkcjonowaniem. 62 proc. badanych najwięcej środków przeznacza na żywność i chemię domową, 57 proc. na mieszkanie, a podium zamyka transport - 33 proc.
- Budżety 63 proc. badanych obciążają koszty związane z mieszkaniem; tylko 41 proc. osób pieniędzy wystarcza na wszystko bez wyrzeczeń.
- W wydatkowaniu wolnych środków przez młode osoby przeważają sfery związane z codzienną konsumpcją - ubrania i kosmetyki 40 proc., jedzenie poza domem 39 proc. i podróże 32 proc. - zdecydowanie wyprzedzając hobby, zdrowie i sport.
Niemal połowa Polek i Polaków (45 proc.) w wieku od 18 do 34 lat, którzy wzięli udział w badaniu Autopay, mieszka ze swoimi rodzicami - z czego około co druga osoba dokłada się dla rachunków. Co czwarty badany mieszka we własnym mieszkaniu, przy czym wyraźna większość spłaca za nie kredyt. Oznacza to, że 63 proc. młodych Polek i Polaków - będąc jeszcze na początku swoich karier zawodowych - ponosi koszty związane z wynajmem, spłatą czy też opłatami rachunków za swoje lokum.
Koszty życia pochłaniają większość dochodów
Nic dziwnego więc, że rachunki i inne wydatki na prowadzenie domu to kategoria, na którą wydaje się najwięcej w gospodarstwie domowym dla aż 57 proc. respondentów. Wyżej uplasowały się tylko codzienne zakupy żywności i chemii domowej z wynikiem 62 proc., zaś koszty związane z samochodem i szerzej z transportem są istotną pozycją w budżecie dla co trzeciej młodej osoby.

Całe pokolenie, czyli zarówno osoby jeszcze nastoletnie, jak i te w okolicach trzydziestki, łączy niewydawanie pieniędzy na rozrywki, edukację czy pasje. Wynika to z faktu, że środki pochłanianie są przez tzw. koszty życia. Wśród młodych kobiet odsetek przeznaczający pieniądze głównie na podstawowe życiowe potrzeby, jak mieszkanie i sprawunki, jest nawet wyższy i dotyczy aż ⅔ badanych. To oznacza, że wbrew stereotypowi o młodzieży wydającej lekką ręką pieniądze “na głupoty”, mamy osoby, które muszą podjąć niemały wysiłek, by wygospodarować środki na zakupy spoza puli niezbędnych produktów.
Co młodzi kupują dla siebie
Najliczniejsza grupa młodych dorosłych (35 proc.) twierdzi, że żyje oszczędnie i wystarczy jej pieniędzy na prawie wszystko. Podobnie licznemu gronu respondentów wystarcza na wszystkie potrzeby bez dużych wyrzeczeń. Oznacza to, że większość młodych osób mimo znacznego obciążenia kosztami życia jest w stanie wygospodarować środki na własne, bardziej konsumpcyjne potrzeby.

Badani zapytani o przeznaczeniu wolnych środków finansowych w pierwszej kolejności wskazują na ubrania i kosmetyki (40 proc.) i jedzenie poza domem (39 proc.), a za nimi są podróże (32 proc.). Wszystkie te kategorie zanotowały wzrost o kilka punktów procentowych w porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania. Wyraźnie niżej są wydatki na hobby (22 proc.), zdrowie (18 proc.), rozrywkę online (choć widać wyraźny wzrost z 10 na 16 proc.) i elektronikę (14 proc.), rozrywkę i wydarzenia kulturalne poza domem (10 proc.) i sport (9 proc.).
Rozpoczęcie nowego hobby czy sportu od wizyty w odpowiednim sklepie i zaopatrzenia się w najlepsze na rynku buty do biegania czy matę do jogi to, póki co, domena millenialsów. Młodsze pokolenie na razie nie inwestuje całych swoich wolnych zasobów w pasje, a bardziej w relacje ze znajomymi. To istotna wskazówka dla twórców produktów i usług z potencjałem lajfstajlowym, które z nich warto adresować do pokolenia Z.
Co interesujące, w wielu kategoriach młode kobiety deklarują istotnie większe wydatki niż ich rówieśnicy, zwłaszcza na ubrania (57 proc. wobec 22 proc.), jedzenie poza domem (46 proc. wobec 31 proc.) i rozrywki poza domem (32 proc. wobec 21 proc.). Z kolei młodzi mężczyźni częściej deklarują wydatki na elektronikę (20 proc. wobec 8 proc. kobiet) i na rozrywki online (20 proc. wobec 10 proc.).
Badanie “Finanse Młodych Polek i Polaków w 2025” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w kwietniu 2025 r. na reprezentatywnej grupie 912 osób metodą CAWI.
Grafiki do pobrania
Autopay to czołowa polska spółka technologiczno-finansowa tworząca ekosystem rozwiązań fintech dla firm i klientów indywidualnych. Autopay zapewnia szereg narzędzi - z obszaru płatności, weryfikacji online, AI i marketingu - umożliwiających skalowanie biznesu od lokalnych operacji po globalną ekspansję. Z rozwiązań spółki korzysta ponad 50 tys. firm prowadzących biznes online oraz ponad 12 mln osób miesięcznie.