Podczas gdy osoby ze starszych grup wiekowych wydają więcej pieniędzy na cele związane ze zdrowiem, młodzi chętniej inwestują w rozrywkę i czas wolny. Mężczyźni często przeznaczają środki finansowe na hobby i elektronikę, z kolei kobiety chętniej wybierają ubrania i kosmetyki - wynika z badania Autopay Finanse Młodych w czasach niepewności.
Młodzi Polacy i Polki najchętniej przeznaczają wolne środki pieniężne na jedzenie poza domem (36 proc.), ubrania i kosmetyki (36 proc.) oraz podróże (30 proc.). Prawie co trzeci badany wydaje pieniądze również na szeroko pojętą rozrywkę, w tym na bilety do kina, teatru czy na koncerty (28 proc.).
Można zauważyć znaczne różnice w wydatkowaniu wolnych środków finansowych między kobietami i mężczyznami. Obie grupy chętnie inwestują w podróże, jednak kobiety znacznie częściej przeznaczają pieniądze na ubrania i kosmetyki (41 proc.), podczas gdy mężczyźni chętniej wybierają hobby (21 proc.) i elektronikę (20 proc.).
Gen Z i Millenialsi dbają o work-life balance
Jeszcze większą rolę w kwestii wydatkowania wolnych środków pieniężnych odgrywa wiek. Dla osób starszych priorytetem staje się zdrowie (33 proc.), podczas gdy młodzi Polacy i Polki bardziej cenią sobie miłe i produktywne spędzanie czasu wolnego, co odzwierciedlają inwestycje w różne formy rozrywki, jedzenie na mieście i rozwijanie hobby.
- Pojęcie work-life balance urosło w ostatnich latach do rangi buzzwordu. Równowaga między życiem zawodowym i prywatnym, oddzielenie od siebie tych dwóch sfer są szczególnie istotne dla młodszych osób, zwłaszcza przedstawicieli Gen Z i Millenialsów, którzy wkroczyli na rynek pracy na przestrzeni ostatniej dekady. Coraz więcej mówi się również o zdrowiu psychicznym czy konieczności posiadania hobby niezwiązanego z pracą. Młodzi Polacy i Polki są świadomi konsekwencji niedbania o prywatną sferę życia i chętnie przeznaczają pieniądze na różne formy rozrywki, by móc się odprężyć po pracy i czerpać z życia jak najwięcej - mówi Nina Wadowska, PR Managerka z Autopay.
Podróże priorytetem niezależnie od wieku
Priorytetem dla wszystkich wyróżnionych w badaniu grup, zarówno dla kobiet, mężczyzn, jak i osób młodych oraz starszych, są podróże. Co trzecia badana osoba przeznacza wolne środki finansowe na ten cel.
- Wysokie inwestycje w podróże wynikają między innymi z faktu, że podróże, w tym te zagraniczne, stały się osiągalne dla większej liczby osób i dzisiaj na regularne wyjazdy mogą sobie pozwolić nie tylko ci najbogatsi. W ostatnich latach obserwuje się dynamiczny rozwój tanich przewozów lotniczych. Z naszego badania wynika, że spośród młodych badanych częściej na ten cel przeznaczają pieniądze mieszkańcy dużych miast. Najrzadziej na wyjazdy decydują się mieszkańcy wsi, co może stanowić odzwierciedlenie wciąż istniejących nierówności społecznych na tle majątkowym w Polsce - dodaje Nina Wadowska z Autopay.
Grafiki do pobrania
Badanie “Finanse młodych w czasach niepewności” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2024 r. na reprezentatywnej grupie ogólnopolskiej 818 osób w wieku 18-34 lata metodą CAWI.
Autopay to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Z usług Autopay korzysta ponad 10 mln osób miesięcznie - płacąc za zakupy przez internet, regulując online swoje rachunki, doładowując telefon online, autoryzując płatność SMSem, płacąc automatycznie za autostrady w Polsce czy kupując elektroniczne winiety do Austrii, Czech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii i Węgier. Z produktów Autopay korzysta też ponad 50 tys. firm prowadzących biznes online.
Chcesz podnieść konwersję w swoim sklepie?
Uruchom bramkę płatniczą Autopay