Oszczędności i brak długów - a nie luksusy - stają się dla młodych symbolami sukcesu finansowego

31.07.2025
Udostępnij:
Baner Raport Finanse MłodychBaner Raport Finanse Młodych

Pokolenie Z w swoim podejściu do pieniędzy stąpa mocno po ziemi. Wyznacznikiem sukcesu finansowego dla ponad 2/3 osób w wieku 18-34 lat jest posiadanie oszczędności - wynika z nowego raportu Autopay “Finanse Młodych Polek i Polaków”. Dla rosnącego grona badanych sukces to także brak długów i kredytów. Ta odpowiedź niemal dogoniła “wysokie zarobki” oraz wyprzedziła “posiadanie własnego domu”, zupełnie deklasując przy tym symbole statusu sprzed lat - samochód i podróże.

  • Z 63 na 68 proc. wzrósł w porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania “Finanse Młodych Polek i Polaków” odsetek respondentów deklarujących, że oznaką sukcesu finansowego jest dla nich posiadanie oszczędności.
  • Zwiększył się też z 54 na 59 proc. udział osób utożsamiających powodzenie w finansach z brakiem długów i kredytów. Nieco wyżej (60 proc.) są wysokie zarobki, a niżej (58 proc) posiadanie własnego mieszkania.
  • Badanie pokazuje też, że młodzi bynajmniej nie ograniczają wydatków konsumpcyjnych - m.in. na ubrania, podróże, jedzenie w restauracjach - ale nie patrzą na nie w kategoriach życiowych osiągnięć.
  • Większość młodych (61 proc.) uznaje, że sukces finansowy dopiero przed nimi, a 43 proc. zamierza zainwestować w rozwój osobisty.

Co siódma młoda osoba w Polsce uznaje siebie za człowieka sukcesu - przynajmniej w kategoriach finansowych. To wciąż znaczna mniejszość, choć rosnąca wraz z wiekiem - od 7 proc. dla najmłodszych dorosłych do 19 proc. u wczesnych trzydziestolatków. Jednocześnie aż 61 proc. ich rówieśników, wierzy, że w przyszłości osiągnie sukces finansowy.

Raport “Finanse Młodych Polek i Polaków” przygotowany przez Autopay na podstawie badania na reprezentatywnej grupie osób w wieku 18-34 lat wskazuje, że podejście młodych jest tak optymistyczne, bo w odróżnieniu od starszych pokoleń, sukces finansowy oznacza nie tyle bogactwo co bezpieczeństwo.

- Najstarsze osoby objęte badaniem urodziły się w latach 90., najmłodsze po wejściu Polski do UE. W ich postawach wobec pieniędzy widać wpływ dorastania we względnie bogatym kraju. Podejście “zastaw się a postaw się”, typowe jeszcze u ich rodziców, jest już temu pokoleniu zupełnie obce. Zamiast zapożyczać się i imponować widocznymi przejawami bogactwa, to właśnie brak długów i dobre zarobki czy oszczędności są na czele przejawów sukcesu finansowego wśród młodych osób - zauważa Wojciech Murawski, co-CEO Autopay.



Czy wzrost cen wpłynął na postawy młodych?


Poza nieprzerwanym wzrostem gospodarczym ostatnich dekad istotnym wydarzeniem dla młodego pokolenia z obszaru finansów osobistych była z pewnością inflacja, jak również poprzedzająca ją pandemia - dla wielu osób związana z zawirowaniami zawodowymi i życiowymi. W porównaniu z ostatnimi latami sprzed pandemii, skumulowany wzrost cen osiągnął 50 proc., zdecydowanie wyprzedzając średni wzrost zarobków, więc wiele osób na początku swojej drogi zawodowej doświadczyło wyraźnego zubożenia. Choć lata najszybszych wzrostów cen minęły to na horyzoncie wciąż rysuje się perspektywa dużych podwyżek cen energii i innych mediów.

Może to być istotna przyczyna dość “przyziemnego” podejścia młodych do sukcesu finansowego. Z 63 na 68 proc. wzrósł w porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania odsetek respondentów deklarujących, że oznaką jest dla nich posiadanie oszczędności. Stanowi to najpopularniejszą odpowiedź, za którą plasują się wysokie zarobki (60 proc wskazań), a podium zamyka brak długów i kredytów (tu również wzrost z 54 na 59 proc.).

- W ostatnim roku ponad ⅔ naszych respondentów deklaruje, że bardzo odczuła wzrost cen. Część z nich musiała ograniczyć wydatki, sięgnąć po oszczędności czy nawet brać pożyczki, by związać koniec z końcem. Stąd zapewne bierze się silniejszy nacisk na brak zobowiązań i zabezpieczenie własnych finansów - wyjaśnia Wojciech Murawski, co-CEO Autopay.




Nieco więcej miejsca na konsumpcję


Obserwacje ekspertów Autopay korespondują z innymi wynikami tegorocznego badania. Młodzi pozytywnie oceniają swoją sytuację finansową (lepiej niż rok wcześniej), przy czym głównie dlatego, że deklarują oszczędne życie. 83 proc. młodych Polek i Polaków oszczędza (wzrost o 5 p. proc. rok do roku), ale tylko 33 proc. inwestuje.

Badani najczęściej oszczędzają bez konkretnego celu opisując go jako “zabezpieczenie przyszłości (wzrost z 54 na 61 proc.). Nieco mniej badanych niż przed rokiem (spadek o 4 p. proc) przeznacza swoje dochody na spłatę pożyczek i zobowiązań, zaś nieco więcej wydaje wolne środki w budżecie na ubrania i kosmetyki (40 proc.), jedzenie poza domem (39 proc.) i podróże (32 proc.)



Spośród planów na przyszłość młodzi dorośli najchętniej wskazują na stosunkowo małe przedsięwzięcia jak inwestycja w rozwój osobisty, zmianę pracy czy wyjazd wakacyjny, które cieszą się znacznie większą popularnością niż duże życiowe projekty jak ślub, dziecko czy budowa domu.


Badanie “Finanse Młodych Polek i Polaków w 2025” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w kwietniu 2025 r. na reprezentatywnej grupie 912 osób metodą CAWI.


Grafiki do pobrania

Wykres nr 1, Wykres nr 2, Wykres nr 3

Autopay to czołowa polska spółka technologiczno-finansowa tworząca ekosystem rozwiązań fintech dla firm i klientów indywidualnych. Autopay zapewnia szereg narzędzi - z obszaru płatności, weryfikacji online, AI i marketingu - umożliwiających skalowanie biznesu od lokalnych operacji po globalną ekspansję. Z rozwiązań spółki korzysta ponad 50 tys. firm prowadzących biznes online oraz ponad 12 mln osób miesięcznie.

Przeczytaj także:

Artykuł

Młodzi Polacy nie mają drogich hobby. Większość ich wydatków pochłaniają sprawunki, a wolne środki idą na restauracje i ubrania

Żywność i chemia domowa, rachunki oraz transport - produkty i usługi z tych kategorii bezdyskusyjnie okupują podium wydatków młodych dorosłych.

09.09.2025 Czytaj więcej

Artykuł

Artur Turemka dołącza do Autopay jako Chief Global Growth Officer

Z początkiem sierpnia Artur Turemka objął stanowisko Chief Global Growth Officer (CGGO) w Autopay, czołowej polskiej spółce technologiczno-finansowej tworzącej ekosystem rozwiązań fintech dla firm i klientów indywidualnych. Artur Turemka będzie odpowiedzialny za ro...

25.08.2025 Czytaj więcej

Raport

Młodzi Polacy na dobre pokochali szybkie cyfrowe płatności. Teraz czekają na szybkie inwestycje

Płacąc za zakupy online, młodzi najczęściej korzystają z BLIKa, szybkich płatności obsługiwanych przez operatorów i kart.

12.08.2025 Czytaj więcej