Z niezależnej analizy serwisu Monit24.pl wynika, że dostępność działania Płatności Online Blue Media, odpowiadających za przyjmowanie i realizację płatności w e-sklepach, w okresie ubiegłorocznego Black Friday i wzmożonego przedświątecznego ruchu wyniosła 99,965% dla płatności pay-by-link i BLIK oraz 100% dla płatności kartami. Dla porównania średnia dostępność dla bankowości elektronicznej w analogicznym okresie wyniosła 98,530%.
Dostępność Płatności Online Blue Media na poziomie 99,965% oznacza w praktyce, że w całym miesiącu listopadzie przerwy wyniosły łącznie poniżej 15 minut, przy czym większość z nich wydarzyła się w godzinach nocnych i została zgłoszona w ramach działań planowanych przez operatora płatności.
Na koniec listopada przypada Black Friday - czas żniw dla internetowych sprzedawców, a jednocześnie duży sprawdzian dla wykorzystywanych przez e-sklepy rozwiązań technologicznych. Czy serwery wytrzymają wzmożony ruch? Czy system płatności da radę obsłużyć zwiększoną liczbę transakcji?
Rok temu, przy okazji Black Friday, liczba transakcji w kilku tysiącach sklepów internetowych korzystających z Płatności Online Blue Media, tylko tego jednego dnia była niemal dwukrotnie wyższa niż w inne listopadowe dni. A listopad i tak należy do jednych z najlepszych miesięcy w e-handlu, jeśli chodzi o całkowitą liczbę i wartość zamówień.
Monit24.pl, firma świadczącą od kilkunastu lat usługi badania dostępności i szybkości działania serwisów internetowych dla branż finansowej, e-commerce, mediowej, dostawców internetu, zanalizowała wydajność Płatności Online Blue Media w 2018 i 2017 r. w okresie przedświątecznej zakupowej gorączki.
Z analizy Monit24.pl wynika, że dostępność działania Płatności Online Blue Media wyniosła w listopadzie 2018 r. 99,965% dla płatności typu pay-by-link oraz 100% dla płatności kartami. Podobny wynik Blue Media uzyskała również rok wcześniej - wówczas dostępność była oceniona na poziomie 99,982% - co oznacza poniżej 8 minut przestoju w ciągu całego miesiąca.
- Na tle sektora finansowego taka dostępność jest wyjątkowo dobrym wynikiem. Według naszych analiz w listopadzie 2018 średnia dostępność dla kilkunastu systemów bankowości elektronicznej w Polsce wyniosła 98,530%, co oznaczało średni przestój każdego z systemu bankowości przez ponad 10 godzin w całym miesiącu - komentuje Tomasz Kuźniar, założyciel i Prezes Monit24.pl Sp. z o.o.
Poza samą dostępnością systemów płatniczych, Monit24.pl zanalizował szybkość działania Płatności Online Blue Media. Średni czas obsłużenia żądania płatniczego w intensywnym okresie przedświątecznym wyniósł 0,89 sekundy w 2018 r. i 1,04 sekundy w 2017 r.
- Wydaje się, że sekunda w jedną lub drugą stronę nie gra roli, ale w internetowym, mocno konkurencyjnym otoczeniu, walki toczą się o setne. Cierpliwość internautów online kończy się dużo szybciej niż w tradycyjnym handlu - komentuje Krystian Wesołowski, Head of Sales w Blue Media.
Jak przygotować się do Black Friday?
Nawet kilka miesięcy przed startem przedświątecznego sezonu zakupowego, sklepy internetowe przygotowują się do wzmożonego ruchu i większej liczby zamówień. Niesie to za sobą szereg wyzwań. W e-biznesie musi nienagannie grać kilka elementów. Dostępność serwisu i systemu płatności - która na co dzień wydaje się oczywista - w okresie wzmożonego ruchu potrafi boleśnie zweryfikować plany sprzedażowe. To dlatego coraz więcej sprzedawców decyduje się na przeprowadzanie okresowych stress-testów swoich systemów, w tym weryfikację czy systemy płatności online działają poprawnie przez 24h/dobę.
- W Blue Media jesteśmy w stanie świadczyć wysoki poziom dostępności poprzez redundantną architekturę aplikacji, w tym dzięki posiadaniu wielu punktów wejść do naszej sieci (wielu dostawców łącz internetowych). Mechanizmy wewnątrz naszej sieci na bieżąco monitorują i reagują na wszelkie anomalie i podejmują natychmiastowe działania naprawcze przekierowując ruch, aby zminimalizować ryzyko przestojów usługi. Sama usługa i jej budowa oparta jest o szereg mikroserwisów. Każdy z nich ma określone zadanie, które musi zrealizować, aby cały proces obsłużenia płatności przeszedł poprawnie. Wzmożony ruch, taki jak np. w Black Friday, wymusza na usłudze możliwość natychmiastowego reagowania i zwiększania przepustowości. Tę możliwość daje nam oparcie naszych usług na konteneryzacji (docker) i rozwiązaniach wokół nich, które automatycznie skalują usługę w przypadku, gdy jest potrzebne obsłużenia większej liczby płatności - komentuje Przemysław Ciesielski, Head of ICT w Blue Media.
Eksperci Monit24.pl zwracają uwagę, że każdy sklep czy serwis internetowy do poprawnego działania potrzebuje, aby wiele elementów funkcjonowało poprawnie. Nawet jeśli infrastruktura, w której znajduje się sklep internetowy działa poprawnie to nie ma gwarancji, że klienci będą mogli dokonać zakupu.
- Poza oczywistymi elementami takimi jak działanie usług hostingodawcy, w procesie realizacji sprzedaży e-commerce niezbędne są również: prawidłowe działanie serwerów DNS, usług OCSP wystawcy certyfikatu SSL/TLS oraz prawidłowe funkcjonowanie bramki płatniczej. Ten ostatni element złożony jest również z wielu punktów krytycznych, które muszą zadziałać i współdziałać ze sobą, aby klient mógł dokonać zakupu. Cały proces jest szczególnie narażony na błędy i niedostępność w okresie wzmożonego ruchu w serwisach e-commerce, co najlepiej widać w trakcie świątecznego czasu. Serwisy korzystające z Monit24.pl upewniają się, że cały proces potrzebny do finalizacji zakupów przez klienta działa sprawnie. Od momentu wejścia na stronę, wyszukania produktu, dodania go do koszyka do finalizacji zamówienia i płatności - mówi Tomasz Kuźniar.
Monitoring dostępności Płatności Online Blue Media realizowany był z trzech różnych miast i u różnych operatorów w Polsce, przez zewnętrzną firmę Monit24.pl, świadczącą od kilkunastu lat usługi badania dostępności i szybkości działania serwisów internetowych dla branż finansowej, e-commerce, mediowej, dostawców internetu i innych.