O odniesieniu sukcesu finansowego najlepiej świadczy posiadanie oszczędności oraz brak długów – wynika z najnowszego badania Autopay (Blue Media) “Finanse w czasach inflacji”.
Autopay (Blue Media) bada postawy Polek i Polaków wobec zagadnień finansowych od 2016 roku. Dzięki badaniu można obserwować zmieniające się na przestrzeni lat podejście polskiego społeczeństwa do pieniędzy.
Miarą sukcesu finansowego, wzorem lat ubiegłych, jest posiadanie oszczędności – wskazuje na to 59 proc. badanych. Symbolami są także wysokie zarobki czy własne lokum. Warto zauważyć, że w porównaniu do ostatnich lat, na znaczeniu zauważalnie zyskał brak długów.

Kobiety częściej niż mężczyźni utożsamiają sukces finansowy z posiadaniem oszczędności (60 proc. do 57 proc.) oraz brakiem długów i kredytów (58 proc. do 54 proc.). Podobne opinie przeważają wśród mieszkańców wsi (61 proc.) i największych miast (62 proc.). Z kolei dla osób młodych, częściej niż dla pozostałych grup wiekowych, sukces finansowy to obok oszczędności także własny samochód i zagraniczne wakacje.
Do tej pory, a badamy finanse Polaków od kilku lat, respondenci utożsamiali sukces finansowy z posiadaniem oszczędności – jednak najnowsze dane pokazują, że coraz większego znaczenia nabiera brak długów, który staje się dowodem na to, że nawet w tych niepewnych czasach sobie radzimy – zauważa Wojciech Murawski, Członek Zarządu i Dyrektor Komercjalizacji Blue Media (wkrótce Autopay). – Za nami trudny rok z niepewną sytuacją geopolityczną, który sprawił, że gromadzenie oszczędności stało się po prostu trudniejsze, a społeczeństwo skupia się przede wszystkim na unikaniu zadłużenia, uszczuplając dotychczas zgromadzone zasoby.
Oszczędzanie coraz trudniejsze
Już prawie 70 proc. respondentów przyznaje, że oszczędza pieniądze. Wskaźnik ten wzrasta systematycznie z roku na rok. Taką aktywność deklarują, na podobnym poziomie, wszystkie grupy wiekowe. Częściej niż pozostali pieniądze oszczędzają mieszkańcy największych miast.

Polacy gromadzą oszczędności przede wszystkim, by zabezpieczyć swoją przyszłość (58 proc.). Dla co trzeciego badanego celem jest wyjazd wakacyjny, a co czwarty zbiera na własne lokum.
Kto osiągnie sukces finansowy?
Polacy są sceptyczni w tym obszarze. Jedynie 15 proc. uważa, że udało im się odnieść sukces finansowy. Częściej optymistami są mężczyźni, osoby najstarsze i mieszkańcy dużych miast. Natomiast ⅓ uważa, że nie osiągnęła sukcesu finansowego i już chyba nie osiągnie. Dominują wśród nich najstarsi badani. Na sukces wciąż liczy co drugi najmłodszy uczestnik badania.
– Według deklaracji badanych, o sukces finansowy jest coraz trudniej, a jego wyznacznikami pozostają rzeczy najpewniejsze, najbardziej namacalne, jak własne mieszkanie czy samochód. Szczególnie widać to na przykładzie najmłodszego pokolenia – zauważa Wojciech Murawski.
Pobierz raport z badania
O badaniu “Finanse w czasach inflacji”
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1055 osób metodą CAWI.
Grafiki do pobrania
O Blue Media:
Blue Media od maja 2023 roku przechodzi proces rebrandingu do marki parasolowej Autopay: Zmieniamy się.
To polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Misją Autopay jest dostarczenie wyjątkowego doświadczenia związanego z płatnościami. Odnalezienie nowego poziomu wygody, intuicyjności, automatyzacji. Miesięcznie z usług firmy korzysta 10 milionów klientów i klientek, a rozwiązania i produkty Autopay wybrało już 35 tysięcy firm w Polsce.
W ciągu niemal 25 lat działalności spółka stała się jedną z największych firm technologicznych świadczących usługi dla sektora finansowego, telekomunikacyjnego i ecommerce w Polsce. Tworzy produkty i usługi, które ułatwiają i przyspieszają wykonywanie codziennych spraw, takich jak: płacenie rachunków, doładowanie telefonu, wykonanie ekspresowego przelewu, zakupy przez internet, czy automatyczne płatności za autostrady.