Usługi subskrypcyjne tracą na zainteresowaniu [RAPORT AUTOPAY]

#usługi subskrypcyjne #raport #badanie #finanse w czasach inflacji

21.07.2023
Udostępnij:

Prawie połowa osób w Polsce nie korzysta z żadnej internetowej usługi subskrypcyjnej. Z kolei użytkownicy cenią je przede wszystkim za wygodę, i najchętniej płacą abonament za dostęp do platform filmowych, których popularność wystrzeliła wraz z pandemią – wynika z najnowszego badania “Finanse w czasach inflacji” zrealizowanego przez Autopay.


Z usług subskrypcyjnych opłacanych w formie abonamentu korzysta 55 proc. Polek i Polaków, z tendencją spadkową w ciągu ostatnich dwóch lat. Maksimum popularności, tego typu usługi, odnotowały w szczycie pandemii w 2021 r. Korzystało z nich wtedy 59 proc. respondentów i była to kulminacja fali pięcioletniego wzrostu, który wyniósł aż 21 p.p. – wynika z badania “Finanse w czasach inflacji” zrealizowanego w 2023 r. przez Autopay.


Abonamenty filmowe najpopularniejsze w Polsce


Najpopularniejszą usługą subskrypcyjną jest dostęp do filmowych platform streamingowych, z których korzysta czterech na dziesięciu respondentów. Jeszcze w 2018 r. korzystał z nich zaledwie co dziesiąty ankietowany, jednak wraz z pandemią popularność wzrosła skokowo w ciągu dwóch lat, aż 25 p.p. W szybkim tempie wzrosło również zainteresowanie usługami dostępu do muzyki – od 2018 roku wskaźnik wzrósł z poziomu 4 proc. do 17 proc. w 2023 r. .

Kolejne, jednak znacznie mniej popularne usługi subskrypcyjne online dotyczą korzystania z oprogramowania, w tym programów antywirusowych, (po maksimum w 2018 r. obserwujemy tendencję spadkową), prasy, gier, zdalnych konsultacji medycznych, e-booków czy platform językowych.


rodzaje-internetowych-uslug-subskrypcyjnych-badanie-autopay

Źródło: Badanie “Finanse w czasach inflacji”, Autopay

Popularność nieinternetowych usług subskrypcyjnych


Nie tylko usługi lub produkty online sprzedawane są w miesięcznym lub rocznym abonamencie. Dotyczy to także usług nieinternetowych. Z takich subskrypcji korzysta w Polsce co czwarta badana osoba. Najpopularniejsze są te związane z opieką medyczną (14 proc.), następnie wstęp do klubu fitness (7 proc.), posiłki dostarczane do domu (6 proc.), prenumerata prasy (5 proc.), pudełka z kosmetykami czy odzieżą (4 proc.).


nieinternetowe-uslugi-subskrypcyjne

Źródło: Badanie “Finanse w czasach inflacji”, Autopay

Powody korzystania z subskrypcji


Co klienci szczególnie cenią w usługach dostarczanych w modelu abonamentowym? Okazuje się, że co drugi użytkownik wskazuje na wygodę, czterech na dziesięciu na łatwość korzystania, a co trzeci na korzystną cenę. Na znaczeniu zyskuje również łatwość płacenia za usługi, a także dostęp do unikatowych produktów i usług oferowanych tą drogą.


powody-korzystania-z-subskrypcji

Źródło: Badanie “Finanse w czasach inflacji”, Autopay

Wygodę usług subskrypcyjnych kobiety cenią wyżej niż mężczyźni, ważna jest także dla osów starszych oraz mieszkańców wsi. Łatwość korzystania z takich usług oraz ich cena są najważniejsza dla najstarszych klientów oraz mieszkańców dużych miast – ci także, znacznie częściej niż inni, wskazują, że na wybór miała wpływ rekomendacja znajomej osoby.


Metody opłacania usług subskrypcyjnych


W tym roku respondenci po raz pierwszy wskazali na BLIKa jako najpopularniejszą formę opłacania subskrypcji. Korzysta z niego 43 proc. użytkowników i to wzrost aż o 17 p.p. w ciągu roku. Przelewy wykonywane samodzielnie kontynuują tendencję spadkową, używa ich trzech na dziesięciu badanych. W tegorocznych wynikach widać wzrost wskaźników dla operatorów płatności automatycznych jak Paypal, PayU czy Blue Media, a także usługi Apple Pay.


metody-platnosci-za-uslugi-subskrypcyjne

Źródło: Badanie “Finanse w czasach inflacji”, Autopay

Z BLIKa najczęściej korzystają mężczyźni, osoby najmłodsze i mieszkańcy wsi. Kobiety chętniej opłacają usługi subskrypcyjne wykonując przelewy samodzielnie. Płatności realizowane przy pomocy operatorów płatności automatycznych takich, jak Blue Media, preferowane są przez osoby starsze, mieszkańców największych miast i mężczyzn. Ci ostatni znacznie częściej niż kobiety korzystają z płatności przez PayPal czy doliczając kwoty do rachunku telefonicznego.


Pobierz raport z badania



Badanie “Finanse w czasach inflacji” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1055 osób metodą CAWI.


Szukasz niezawodnych płatności online?

Wybierz bramkę płatniczą Autopay

Zacznij pobierać płatności

Przeczytaj także:

Artykuł

E-winiety na przejazdy w Szwajcarii już dostępne w aplikacji Autopay oraz online 

Autopay rozszerza ofertę zakupu e-winiet o Szwajcarię. Winiety na przejazdy w Szwajcarii dostępne są zarówno na stronie internetowej market.autopay.pl, jak i w aplikacji mobilnej dla systemów Android i iOS.

16.02.2024 Czytaj więcej

Artykuł

Cloud Services wraca pod skrzydła Autopay

Spółka Cloud Services z początkiem 2024 oferuje swoje kompleksowe rozwiązania IT pod nową marką Autopay Services.

14.02.2024 Czytaj więcej

Artykuł

Na jednego specjalistę IT przypada 15 osób bez umiejętności cyfrowych. Młodzież ma rozwiązanie

Grupa 140 uczniów i uczennic z całej Polski - w ramach programu „UsuwaMy bariery!” stworzonego przez fundację Zwolnieni z Teorii i Autopay ze wsparciem SWPS Innowacje - proponuje 24 inkluzywne rozwiązania cyfrowe.

07.02.2024 Czytaj więcej