Polacy chętnie płacą za dostęp do kultury online. W ciągu ostatniego roku odsetek osób deklarujących korzystanie z serwisów filmowych czy muzycznych wzrósł ponad dwukrotnie - wynika z tegorocznego badania Autopay Research “Jak korzystamy z usług subskrypcyjnych”.
Globalny trend związany z rosnącą popularnością usług streamingowych, jak Netflix czy Spotify, na dobre dotarł do Polski. Co czwarty respondent deklaruje, że kupuje dostęp do serwisów oferujących filmy i seriale online (wzrost o 14 punktów proc. w ciągu ostatniego roku). Jednocześnie 18 proc. kupuje oprogramowanie w modelu abonamentowym, a 13 proc. - dostęp do muzyki czy gier.
- Z jednej strony ludzie unikają opłat abonamentowych, nawet wymaganych przez prawo. Szacuje się, że ponad ⅔ gospodarstw domowych unika płacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego. Jednocześnie coraz liczniejsze grono osób jest gotowych płacić za dostęp do platform streamingowych. W ciągu roku liczba skoczyła o ponad 100 proc.! Ludzie doceniają, że raz rejestrując się do usługi otrzymują niemal nieograniczony dostęp do muzyki czy filmów, bez potrzeby pamiętania o regulowaniu comiesięcznych należności. To właśnie wygoda jest najczęstszym powodem korzystania z usług w modelu abonamentowym. Istotna jest również łatwość płacenia oraz cena, która jest niższa niż w przypadku każdorazowego opłacania usługi - komentuje Marcin Szczur, ekspert Blue Media, polskiej spółki finansowo-technologicznej.
Sama wygoda nie tłumaczy jednak skokowego wręcz wzrostu zainteresowania usługami subskrypcyjnymi w Polsce.
- W przypadku zakupu oprogramowania zwykle nie mamy innego wyboru tylko model abonamentowy - niemal wszyscy liczący się producenci oprogramowania antywirusowego czy tzw. pakietów biurowych (jak Office) przeszli na sprzedaż subskrypcji. Międzynarodowe serwisy jak Netflix, HBO GO czy Amazon Prime Video nie tylko są już oficjalnie dostępne dla polskich klientów, ale mają dla Polaków coraz bardziej atrakcyjną ofertę. Do tego działa u nas szereg wywodzących się z Polski platform od CDA.pl po VOD.pl czy player.pl, które na swoją popularność pracowały latami - zauważa ekspert Blue Media.
Jak płacimy?
28 proc. respondentów (wzrost aż o 12 punktów proc. w porównaniu do ub.r.) wskazuje na łatwość płacenia jako powód, dla którego korzystają z usług subskrypcyjnych - wynika z badania Autopay Research.
Potrzebę łatwego płacenia widać także w odpowiedziach na pytanie o sposoby opłacenie usług w modelu abonamentowym. Choć samodzielnie wykonywane przelewy nadal są najpopularniejszą metodą to w porównaniu do roku ubiegłego znacząco straciły na znaczeniu. Bardzo popularne są za to płatności kartą, BLIK czy PayPal. Całkiem dobry wynik odnotowały także płatności Google Pay czy Apple Pay.
Tradycyjne abonamenty nie tak popularne
Nieinternetowe usługi subskrypcyjne nie rozwijają się tak dynamicznie jak te dostępne online. W porównaniu z rokiem ubiegłym na popularności zyskały jedynie kluby fitness. Wskaźnik osób deklarujących, że z takowych usług w ogóle nie korzysta wzrósł do poziomu 67 procent.
- Netflix, Spotify, Endomondo czy Office 365 to marki, które najmocniej kojarzą się obecnie z ekonomią subskrypcji. Ale bardziej tradycyjne branże - jak np. motoryzacja - także eksperymentują z usługami abonamentowymi. O subskrypcji dużo rozmawia też polska branża e-commerce. Pojawiają się kolejne pomysły - kosmetyczne boxy, karmy dla psów i kotów, pudełka dla świeżo upieczonych rodziców czy pakiety zabawek wspierających rozwój dzieci zabawek – ale żaden nie zdobył dotąd znaczącej popularności. Warto odnotować za to rozwój takich usług jak Allegro Smart (darmowa dostawa do paczkomatów i punktów odbioru towaru) czy Empik Premium (darmowa dostawa kurierska i dodatkowe zniżki). Niewykluczone, że wraz z rozwojem płatności cyklicznych BLIK, więcej sklepów internetowych, szczególnie tych oferujących produkty szybkozbywalne, zdecyduje się na oferowanie produktów w modelu abonamentowym - komentuje Marcin Szczur z Blue Media.
Raport “Jak korzystamy z usług subskrypcyjnych 2019” jest częścią większego badania Autopay Research “Innowacje finansowe 2019”, zrealizowanego metodą CAWI (internetowe wywiady) przez agencją badawczą Satisface na reprezentatywnej grupie 1109 respondentów. Autopay Research to marka należąca do Blue Media.