Czasy wysokiej inflacji wydają się wpływać na przyzwyczajenia Polaków. Ponad 84 proc. badanych deklaruje, że segreguje śmieci. Stopniowy wzrost notują też skłonności do oszczędzania wody, prądu oraz ograniczania konsumpcji - wynika z badania “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2023” zrealizowanego przez Autopay.
Zdaniem Polek i Polaków są trzy główne czynniki wywierające największy negatywny wpływ człowieka na środowisko naturalne: duże ilości śmieci, odpady nie ulegające biodegradacji lub trudno degradowalne, a także używanie plastiku na masową skalę. Na każdy z tych elementów wskazuje 82 proc. badanych. Kolejny rok znajdują się w czołówce działań stanowiących zagrożenie dla środowiska naturalnego.
Trzech na czterech respondentów wskazuje także na produkcję spalin, rozwój miast i uprzemysłowienie terenów oraz emisję gazów cieplarnianych. Z kolei siedmiu na dziesięciu badanych uważa, że znaczący wpływ na degradację środowiska mają wojny, eksploatacja paliw kopalnych oraz masowa konsumpcja dóbr materialnych.
- W ostatnim roku wszystkie wskaźniki nieznacznie spadły. Może to być sygnał rosnącego w naszym społeczeństwie przekonania o mniejszej sprawczości jednostkowej i upatrywaniu odpowiedzialności w czynnikach niezależnych od ludzi- zauważa Łukasz Zaworski odpowiedzialny za projekty z zakresu zrównoważonego rozwoju w Autopay.
Kobiety oraz osoby z najstarszej grupy wiekowej częściej niż pozostali dostrzegają w wyżej wspomnianych działaniach destrukcyjny wpływ człowieka na środowisko.
Troska o środowisko naturalne czy własny portfel?
Polacy podejmują szereg działań w trosce o środowisko - segregują śmieci, oszczędzają wodę, prąd, korzystają z toreb i opakowań wielokrotnego użytku czy hołdują minimalizmowi. Niemniej ograniczenie konsumpcji wydaje się wynikać nie tylko z troski o środowisko naturalne, ale może również być efektem dynamicznego wzrostu cen w ostatnim roku.
Mimo deklarowania wielu działań w trosce o środowisko naturalne zaledwie 15 proc. badanych wierzy w poprawę sytuacji ekologicznej za pięć lat, podczas gdy przeciwnego zdania jest niemal co drugi respondent. Nawet w perspektywie 20 lat jedynie co piąty badany widzi na to szansę.
Winny człowiek
Zanieczyszczenia gleby, wód, powietrza, żywności czy też niedobór wody i susze - to zdaniem Polek i Polaków najbardziej niebezpieczne zjawiska. Na każde z nich wskazuje ponad 80 proc. badanych.
Respondenci nie uciekają od odpowiedzialności i widzą skutki zaniedbań człowieka w kwestii postaw ekologicznych. Są świadomi, że za zanieczyszczenia powietrza (najczęściej wskazywana odpowiedź), wymieranie roślin i zwierząt, susze i pożary winni są ludzie.
Warto zauważyć, że w ciągu ostatnich dwóch lat wyraźnie wzrasta poczucie zagrożenia spowodowane anomaliami pogodowymi – burzami, huraganami czy będącymi ich konsekwencją pożarami, za które człowieka wini już co drugi badany. Wzrasta także odsetek osób dostrzegających problem migracji ludności, która bywa pokłosiem zarówno niewłaściwego gospodarowania surowcami naturalnymi, panującą w niektórych regionach permanentną susza, jak i skutkiem działań politycznych.
Odpowiedzialni za działania naprawcze
Trzy czwarte badanych uważa, że w znaczącej mierze winne obecnej, złej sytuacji ekologicznej świata są koncerny energetyczne. Podobny odsetek respondentów wskazuje na biznes - głównie firmy produkcyjne i usługowe. Z kolei 68 proc. badanych winą obarcza rządy państw, a 65 proc. - ludzi jako konsumentów. W następstwie tego pojawia się w społeczeństwie przekonanie, że to właśnie rządy państw powinny wziąć na siebie odpowiedzialność i podjąć działania naprawcze dla klimatu. Wskazuje tak ośmiu na dziesięciu badanych.
Trzeba zauważyć, że Polki i Polacy nie umywają rąk - 79 proc. uważa, że wysiłki na rzecz poprawy stanu środowiska nie odbędą się bez udziału każdego z nas. Bardzo podobny poziom odpowiedzialności przypisywany jest politykom oraz szefom firm i koncernów. Jednym słowem - konieczna jest współpraca wszystkich by zadbać o wspólne dobro, jakim jest środowisko naturalne - zauważa Łukasz Zaworski odpowiedzialny za projekty z zakresu zrównoważonego rozwoju w Autopay.
O badaniu “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2023”
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w czerwcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1082 osób metodą CAWI.
Grafiki do pobrania
Wykres nr 1, Wykres nr 2, Wykres nr 3, Wykres nr 4
O Autopay:
Autopay to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Misją marki parasolowej Autopay jest dostarczenie wyjątkowego doświadczenia związanego z płatnościami. Odnalezienie nowego poziomu wygody, intuicyjności, automatyzacji. Miesięcznie z usług firmy korzysta 10 milionów klientów i klientek, a rozwiązania i produkty Autopay wybrało już 35 tysięcy firm w Polsce.
W ciągu niemal 25 lat działalności spółka stała się jedną z największych firm technologicznych świadczących usługi dla sektora finansowego, telekomunikacyjnego i e-commerce w Polsce. Tworzy produkty i usługi, które ułatwiają i przyspieszają wykonywanie codziennych spraw, takich jak: płacenie rachunków, doładowania telefonów, wykonywanie ekspresowych przelewów, zakupy przez internet, czy automatyczne płatności za autostrady.