Finanse Polaków w czasach postpandemicznych. Edycja 2022

#płatności za rachunki #zakupy przez internet #finanse Polaków

Wiele sfer codziennego życia przeniosło się do internetu. Zdalnie pracujemy, uczymy się, załatwiamy sprawy urzędowe, korzystamy z rozrywki online (np. serwisów

10.10.2022
Udostępnij:

Ostatnie dwa lata przebiegały pod znakiem pandemii. Ograniczenia z nią związane zmusiły Polaków do zmiany swoich dotychczasowych nawyków w niemal każdej sferze życia. Miliony ludzi przekonały się do kupowania w internecie. Jednak czasy postpandemiczne przyniosły też spore zawirowania w gospodarce, rosnącą inflację, napływ migrantów w wyniku działań wojennych w Ukrainie. To wszystko wpływa na podejście Polek i Polaków do kwestii finansowych.

Badanie „Finanse Polaków w czasach postpandemicznych 2022” zostało zrealizowane na zlecenie Blue Media przez agencję badawczą Satisface. To już szósta edycja raportu na temat zwyczajów finansowych Polaków. Dzięki badaniu możemy dostrzec zmieniające się podejście Polaków do pieniędzy na przestrzeni lat.

Czego można dowiedzieć się z tegorocznej edycji raportu?

  • Prawie wszyscy badani odczuli wzrost cen wynikający z inflacji. Połowa z nich przyznała, że w ostatnim czasie została zmuszona sięgnąć po swoje oszczędności, a jeszcze więcej przewiduje taką konieczność w najbliższej przyszłości (57 proc.).
  • Niemal połowa Polaków (46 proc.) płaci za zakupy w internecie BLIKiem. To obecnie najczęściej wybierana forma płatności, której popularność od kilku lat sukcesywnie rośnie. To także jedna z ulubionych metod płatniczych Polaków. Począwszy od 2019 r. systematycznie rośnie odsetek osób, które korzystają z BLIKa.
  • Polki i Polacy, jeśli mogą, to odkładają pieniądze. Dla 60 proc. badanych wyznacznikiem sukcesu finansowego jest bowiem posiadanie oszczędności. Co trzeci z nas nie wierzy jednak, że może osiągnąć sukces finansowy w przyszłości.
  • Rok 2022 zatrzymał dotychczasowy trend wzrostowy w segmencie usług subskrypcyjnych. 46 proc. respondentów deklaruje, że z nich nie korzysta.
  • Po wyjątkowym boomie w 2021 r., gdzie 94 proc. badanych deklarowało dokonywanie zakupów przez internet - rok 2022 przyniósł niewielki spadek w tym obszarze - do 92 proc.
  • Najnowsze badanie mówi także o spadku zaufania do wszystkich instytucji świadczących usługi finansowe. Największe nadal wzbudzają banki - choć i te odnotowały spadek z 72 proc. do 62 proc. w porównaniu do roku ubiegłego.

Pobierz bezpłatnie

Badanie “Finanse Polaków w czasach postpandemicznych” przeprowadzono w czerwcu 2022 na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej 1059 osób.

Przeczytaj także:

Raport

Nawyki ekologiczne Polaków to troska o środowisko czy własny portfel? [BADANIE]

Czasy wysokiej inflacji wydają się wpływać na przyzwyczajenia Polaków. Ponad 84 proc. badanych deklaruje, że segreguje śmieci. Stopniowy wzrost notują też skłonności do oszczędzania wody, prądu oraz ograniczania konsumpcji - wynika z badania “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2023” zrealizowanego przez Autopay.

16.11.2023 Czytaj więcej

Raport

Polacy nadal przekonani do ochrony klimatu i przyrody, ale zielony sceptycyzm powoli narasta [BADANIE]

Chociaż większość osób w Polsce zgadza się ze stanowiskiem nauki na temat zmian klimatu i uważa, że sytuacja ekologiczna świata jest zła, to w ostatnich latach o połowę zwiększyła się grupa dystansująca się od zielonych narracji. Doświadczeni pandemią i inflacją nadal chcemy czystej energii i czystej przyrody, ale już niekoniecznie związanych tym wyrzeczeń.

11.10.2023 Czytaj więcej

Raport

Uczciwi, choć zapominalscy

40% Polaków zapomina o zapłaceniu rachunków

16.12.2022 Czytaj więcej