Najchętniej w opcji abonamentowej wybieramy usługi medyczne, dostęp do filmów, oprogramowania komputerowego i prasy – wynika z najnowszego badania Blue Media “Jak korzystamy z usług subskrypcyjnych”.
Rośnie liczba Polaków korzystających z usług subskrypcyjnych – w tym momencie robi to prawie połowa z nas. Mamy zatem do czynienia ze wzrostem o 8 punktów procentowych w porównaniu z zeszłym rokiem, kiedy to 62 proc. respondentów odpowiedziało, że nie korzysta z tego typu usług.
Kobiety częściej korzystają z subskrypcji usług medycznych, a mężczyźni z płatnego dostępu do serwisów z ebookami. Najchętniej z abonamentowego dostępu do filmów czy seriali korzystają respondenci z młodszej grupy wiekowej. Różnica jest dość wyraźna: 17 proc. młodszych i 6 proc. starszych.
Co nas przekonuje?
Najczęstszy powód korzystania z usług w modelu abonamentowym jest prozaiczny. Chodzi o wygodę (40 proc.). Istotna jest również łatwość korzystania (37 proc.) i cena, która jest niższa niż w przypadku każdorazowego płacenia (30 proc.) - takie płyną wnioski z badania zrealizowanego dla Blue Media, sopockiej spółki technologiczno-finansowej.
Dostęp do unikalnych towarów lub usług wskazane było zaledwie przez 15 proc. Polaków, choć wydaje się, że właśnie ta cecha jest szczególna dla subskrypcji. Walor nowości, który może skłaniać do testowania takich usług został wskazany przez 14 proc. respondentów, którzy wybrali odpowiedź “Jest to coś nowego”.
42 proc. Polaków nie korzysta z usług abonamentowych, bo nie widzi takiej potrzeby. Odsetek osób podzielających to zdanie maleje - w zeszłym roku w ten sposób odpowiedziała ponad połowa pytanych. 28 proc. nie zna tego typu usług, a niewiele więcej niż co piąty (22 proc.) odpowiada, że nie chce niepotrzebnie wydawać pieniędzy.
To, co jeszcze w ubiegłym roku było obawą co dziesiątego respondenta – utrata kontroli nad finansami – w tegorocznym badaniu okazało się powodem dla dwukrotnie mniejszej grupy respondentów.
Jak płacimy?
Podobnie jak przed rokiem, najczęściej opłacamy subskrypcję samodzielnie wykonując przelew. Robi tak prawie trzy piąte z nas. Co piąty uiszcza należności poprzez operatorów płatności, a co dziesiąty poprzez doliczenie do rachunku telefonicznego/RTV. Zauważalny wzrost - o 5 punktów proc. - nastąpił w przypadku płatności kartą.
- Płatności zmierzają w stronę bycia coraz bardziej niewidocznymi. Co naturalne, konsumenci lubią kupować, ale uiszczanie należności z pewnością nie sprawia im już takiej przyjemności. Dlatego coraz częściej realizowane są projekty mające na celu umożliwienie płatności w tle, mało odczuwalne przez klientów - komentuje Miłosz Kurzawski, ekspert Blue Media.
Badanie przeprowadzono metodą CAWI z wykorzystaniem internetowego panelu badawczego, na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej osób w wieku 18-65 lat. Zrealizowano łącznie 1057 wywiadów. Pełen raport z badania dostępny jest na stronie biura prasowego Blue Media.