Płatności internetowe są nierozerwalnym i bardzo ważnym elementem dla rozwoju e-commerce. Dotyczy to zarówno dużych platform, jak i małych sklepów internetowych. Postęp technologiczny w ostatnich latach znacząco wpłynął na wygodę i szybkość transakcji online. Dlaczego dostępność różnych metod płatności jest istotnym elementem biznesu prowadzonego w sieci? Jak technologie wpływają na szybkość i wygodę transakcji? Odpowiedzi znajdziecie w poniższym tekście.
Ostatni etap transakcji realizowanej w Twoim sklepie internetowym jest ważną częścią budowania pozytywnego doświadczenia zakupowego u Twoich klientów. Dlatego warto zadbać o to, by liczba opcji metod płatności była wystarczająco szeroka i każdy z kupujących mógł skorzystać z tej, która jest jego ulubionym wyborem. Jak wynika z realizowanego od 2017 roku raportu Autopay, badającego postawy i zachowania Polek i Polaków obszarze finansów, w zeszłym roku aż 59 proc. badanych stwierdziło, że zdarzyło im się zrezygnować z zakupu w sklepie internetowym ze względu na brak dogodnej dla siebie płatności za towar. To aż 9 punktów procentowych więcej niż w roku 2022.
Płatności internetowe: dostępność wielu form jest kluczowa
Rozwój technologii wpływa na wiele aspektów sprzedaży internetowej. Umożliwił także powstanie wielu metod płatności internetowych, które zyskały sympatię klientów dzięki wygodzie i możliwości szybkiej finalizacji transakcji.
Jak lubią płacić Polki i Polacy?
Od kilku lat ulubioną formą płatności za zakupy w internecie jest BLIK. Aż 40 proc. respondentów wskazało go jako metodę, z której korzysta najchętniej. Na drugim znalazły płatności elektroniczne obsługiwane przez operatorów płatności takich jak np. Autopay (21 proc.), a podium zamyka karta płatnicza (12 proc.).
W ostatnich latach mniejszą popularnością cieszą się samodzielne przelewy na konto sklepu internetowego, polegające na przepisywaniu numeru konta i danych odbiorcy np. w bankowości elektronicznej. Spadek zanotowały też płatności za pobraniem, czyli opłacenie zamówionej przesyłki u kuriera lub na poczcie. W zeszłym roku najchętniej korzystał z nich mniej niż co dziesiąty kupujący, choć jeszcze w 2019 była to ulubiona metoda jednej czwartej badanych. Można stwierdzić, że spadek zainteresowania tymi metodami wiąże się właśnie z rozwojem technologii i korzyściami płynącymi z innych form płatności. Respondenci pytani o to, co decyduje o wyborze ulubionej formy płatności, najczęściej wskazywali: wygodę (69 proc.) i szybkość (67 proc.).
Trzeba jednak zaznaczyć, że mimo posiadania przez klientów ulubionej formy płatności, korzystają oni z różnych opcji. Z płatności BLIK korzysta ponad połowa pytanych. Szybkich płatności elektronicznych obsługiwanych przez operatorów płatności używa 44 proc. osób, a płatność za pomocą kart finalizuje jedna trzecia.
Ulubione formy płatności – szybkość i wygoda
Przyjrzyjmy się ulubionym metodom płatności Polek i Polaków. Cechują się one wygodą i szybkością:
- BLIK: ulubiona forma płatności w Polsce. Ta usługa płatnicza oparta jest o aplikację mobilną banku. Do zrealizowania płatności wystarczy wpisanie kodu i potwierdzenie transakcji. Otwierając lub rozwijając sklep internetowy warto umożliwić płatność przez BLIK.
- Szybka płatność elektroniczna obsługiwana przez operatora: umożliwia szybkie i wygodne płacenie za towary lub usługi w trakcie zakupów internetowych. Szybkie przelewy są realizowane z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa.
- Płatności kartą: realizowane są za pomocą systemów kart płatniczych jak np. VISA czy Mastercard. By zrealizować transakcję, osoba kupująca wprowadza dane karty (jej numer, datę ważności, kod CVV). W kolejnym roku następuje autoryzacja. Podobnie jak wcześniej opisane metody, płatności kartą cechuje szybkość i wygoda.
Z kolei jednym z trendów, które warto obserwować na rynku płatności są portfele cyfrowe, takie jak np. Google Pay czy Apple Pay. Są uniwersalne i dopasowują się do różnych potrzeb użytkowników. Korzystanie z nich jest proste, pozwala oszczędzić czas i zapewnia bezpieczeństwo transakcji.
Podsumowanie
Na co powinien postawić Twój sklep internetowy? Dbając o doświadczenie zakupowe klienta, a co za tym idzie – rozwój Twojego sklepu – warto pomyśleć o zapewnieniu jak najszerszego wachlarza możliwości. Nie chodzi wyłącznie o dostępność i różnorodność produktów lub usług, ale także możliwość wyboru odpowiedniej formy płatności. Każdy z tych elementów sprawia, że prawdopodobieństwo powrotu kupujących do Twojego sklepu wzrasta.
Płatności online dla biznesów internetowych
Wybierz bezpieczne i niezawodne płatności Autopay i rozwiń sprzedaż online