Koniec 2024 r. oznacza w firmach koniec eksperymentów ze sztuczną inteligencją. Menedżerowie odpowiedzialni za jej wdrażanie dostawali wolną rękę do działania. Przy okazji raportów z podsumowaniem roku, będą pod presją, by wykazać, czy rozwiązania oparte na AI wnoszą realną wartość dla biznesu. Część zarządów porzuci entuzjazm dla tej technologii, inne wprost przeciwnie: urealnią swoje podejście i będą cierpliwie dążyć w rozwoju swoich narzędzi - ocenia Mateusz Jakitowicz, Chief of Data w Autopay.
Jeszcze niedawno użytkownicy mediów społecznościowych chętnie dzielili się zabawnymi cytatami z ChatGPT i z wypiekami na twarzy komentowali efekty pracy najnowszych modeli AI generujących obrazy czy wideo. Dziś dopatrzenie się u modelki ze “zdjęcia” sześciu palców u ręki potrafi wzbudzić wrogie reakcje, a niejedna osoba, która sparzyła się na halucynacjach modeli językowych, przestała już zadawać im pytania. Sztuczna inteligencja, która miała już za chwilę w magiczny niemal sposób zmienić realia pracy na wszystkich polach, w doświadczeniu wielu osób okazuje się tylko obietnicą, w dalszym ciągu niespełnioną.
Nieco inaczej wygląda perspektywa firm stawiających na rozwój AI. Owszem, w biznesie również wielu graczy dało się ponieść nadmiernemu entuzjazmowi pierwszych miesięcy po pojawieniu się generatywnej AI. Firmy chętnie rekrutowały nowe zespoły, które stworzą własną sztuczną inteligencję albo wdrożą już istniejące narzędzia AI i zbudują z jej pomocą rewolucyjne produkty. Jednak najczęściej chodziło im po prostu o optymalizowanie kosztów w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej. Na ile się to powiodło, będzie zapewne poddawane ocenie w najbliższych miesiącach.
2024: Koniec eksperymentów, czas na wdrożenia
- Rok 2024 to moment przełomowy pod względem adopcji sztucznej inteligencji. Kończy się etap eksperymentów, a firmy globalnie wdrażają AI w codziennych procesach. Według danych AWS*, w Polsce niemal jedna trzecia firm wdrożyła już technologie AI, a tylko w minionym roku adopcja sztucznej inteligencji w polskich biznesach wzrosła o 36 proc. - zauważa Mateusz Jakitowicz, Chief of Data w Autopay.
Dowodem na udaną adopcję AI w firmach mają być także niesłabnące wzrosty w sektorze AI. Dane pokazują, że ta technologia dostarcza nie tylko obietnice lepszej przyszłości, ale również realną wartość już dziś. Według raportu Grand View Research wartość rynku AI w 2023 roku wyniosła 196, 63 mld dolarów**, przy prognozie wzrostu na poziomie średnio 37% rocznie do 2030 roku. Organizacje inwestują w AI, aby osiągnąć oszczędności, zwiększyć efektywność i poprawić doświadczenia klientów.
2025: Optymalizujemy dalej, ale na przełom musimy poczekać
- Funkcjonujemy w erze optymalizacji, przełom dopiero przed nami. Mimo imponującego wzrostu, aby go osiągnąć, AI potrzebuje masy krytycznej danych, szerokiej adopcji i przełamania barier technologicznych. Jeżeli pojawi się AGI (Artificial General Intelligence), proces eksperymentowania rozpocznie się od nowa, a efekty będziemy mogli zobaczyć najwcześniej w 2026 roku - ocenia Mateusz Jakitowicz, Chief of Data w Autopay.
Ekspert zwraca przy tym uwagę, że spodziewane wysokie tempo wzrostu sektora AI może osłabnąć w związku z przyjmowanymi w Europe regulacjami takimi jak AI Act. Regulacja narzuca wymogi etyczne i techniczne, które - przy wszystkich pozytywnych aspektach z nimi związanych zwiększają koszty oraz wydłużają czas dostosowania systemów. Według badania ManpowerGroup***, największą obawą przed wdrożeniem najnowszych technologii pozostają wysokie koszty inwestycji (36 proc.).
- W 2025 roku sztuczna inteligencja będzie dalej doskonalić istniejące procesy, a regulacje takie jak AI Act mogą spowolnić tempo innowacji w Europie. Przełom w AI nadejdzie – czy to dzięki AGI, czy kolejnym generacjom systemów, które zaczeliśmy pisać po rozpoczęciu rewolucji. Aby jednak ten przełom osiągnąć, musimy uzbroić się w cierpliwość i konsekwentnie budować fundamenty dla przyszłości. Spoglądanie poza horyzont bieżącego okresu rozliczeniowego jest w tym wypadku kluczem do osiągnięcia przełomu - ocenia ekspert Autopay.
Źródła danych:
*https://inwestycje.pl/biznes/adopcja-sztucznej-inteligencji-w-polsce-rosnie-najszybciej-w-unii-europejskiej/ **https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/artificial-intelligence-ai-market *** https://crn.pl/aktualnosci/koszty-i-ryzyko-prawne-hamuja-wdrozenia-ai-w-polsce/
Autopay to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Z usług Autopay korzysta ponad 10 mln osób miesięcznie - płacąc za zakupy przez internet, regulując online swoje rachunki, doładowując telefon online, autoryzując płatność SMSem, płacąc automatycznie za autostrady w Polsce czy kupując elektroniczne winiety do Austrii, Bułgarii, Czech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii i Węgier, a wkrótce także do Rumunii. Z produktów Autopay korzysta też ponad 50 tys. firm prowadzących biznes online.