Zdecydowana większość Polek i Polaków zna pojęcie sztucznej inteligencji, a prawie połowa dostrzega jej wpływ na swoje codzienne życie - od mediów społecznościowych przez edukację po finanse osobiste - wynika z badania Autopay „Finanse Polek i Polaków 2025”. Rewolucja AI wzbudza w nas zarówno nadzieje, jak i obawy.
Sztuczna inteligencja przestaje być nowinką. Już 74 proc. Polaków deklaruje znajomość pojęcia sztucznej inteligencji. Oznacza to wyraźny wzrost - o 9 p. proc. - w porównaniu z 2024 i aż o 15 p. proc. w porównaniu z 2023 r. Najlepiej zaznajomione z tym pojęciem są osoby młode - AI zna już ponad 80 proc. z nich.
Badani w coraz większym stopniu dostrzegają, że sztuczna inteligencja ma wpływ na ich życie codzienne. Jej oddziaływanie widzi już 42 proc. osób. W tej grupie badani najczęściej obserwują jej obecność w mediach społecznościowych (66 proc.), a także w edukacji (49 proc.). Niemal połowa widzi ją także w pracy, a cztery na dziesięć w finansach. Wzrosty są wyraźne na tle danych z ub. r.

- Kobiety częściej niż mężczyźni dostrzegają obecność AI w mediach społecznościowych, edukacji, zakupach czy pracy zawodowej. Mężczyźni z kolei częściej wskazują na jej rolę w finansach, rozrywce i grach. Widać też wyraźne różnice pokoleniowe - młodsi ankietowani najczęściej zauważają wpływ AI na edukację, starsi natomiast zwracają uwagę na jej znaczenie w finansach, transporcie czy motoryzacji - mówi Wojciech Murawski, co-CEO i członek zarządu Autopay.
AI - między innowacją a niepewnością
Coraz więcej Polek i Polaków korzysta z narzędzi opartych na AI w celach zawodowych lub prywatnych. - Widzimy zarówno plusy, jak i minusy rosnącej roli sztucznej inteligencji. Z jednej strony postrzegana jest jako udogodnienie - połowa wierzy, że sztuczna inteligencja może odciążyć ludzi od wielu codziennych rutynowych obowiązków. Z drugiej strony 48 proc. badanych obawia się, że AI może zabrać miejsca pracy - mówi Jakub Czerwonka, Chief of Data, Autopay.
Co trzecia osoba widzi w AI szansę na rozwiązanie problemów społecznych, ale tylko 16 proc. wierzy, że zwiększy bezpieczeństwo ich pieniędzy.

Beneficjenci rozwoju AI - kto zyska najwięcej?
Zapytani o to, kto zyska najwięcej na rozwoju sztucznej inteligencji, Polki i Polacy wskazują przede wszystkim na duże firmy technologiczne (58 proc.), międzynarodowe korporacje (50 proc.) oraz specjalistów IT (45 proc.). Według badanych skorzystają również środowiska naukowe i wojsko. Najmniej korzyści ich zdaniem będą miały organizacje pozarządowe.

- Rosnąca z roku na rok liczba wskazań przy poszczególnych odpowiedziach pokazuje, że coraz większa rola AI nie przechodzi niezauważona. Z jednej strony sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w nasze codzienne życie i budzi obawy o wpływ wielkich korporacji. Z drugiej - daje realne wsparcie naukowcom, np. w diagnozowaniu chorób. To sprawia, że Polki i Polacy patrzą na AI w sposób ambiwalentny - mówi Jakub Czerwonka, Autopay..
Sztuczna inteligencja i finanse
Jak patrzymy na rozwiązania AI w finansach? Jedna czwarta badanych skorzystałaby z usług finansowych wspieranych przez sztuczną inteligencję - to wzrost o 5 p. proc. względem ubiegłego roku. Mimo to 38 proc. Polaków wciąż odrzuca taką możliwość. Większymi entuzjastami takich usług są mężczyźni. Najliczniejszą grupę nadal stanowią osoby niezdecydowane (37 proc). Widać jednak, że w porównaniu z 2023 rokiem, wzrosła liczba osób, które zajęły jednoznaczne stanowisko w tej sprawie.
Badanie “Finanse Polek i Polaków w 2025” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE pod koniec marca 2025 r. na reprezentatywnej grupie 1802 osób metodą CAWI.
Grafiki do pobrania
Wykres nr 1, Wykres nr 2, Wykres nr 3
Autopay to czołowa polska spółka technologiczno-finansowa tworząca ekosystem rozwiązań fintech dla firm i klientów indywidualnych. Autopay zapewnia szereg narzędzi - z obszaru płatności, weryfikacji online, AI i marketingu - umożliwiających skalowanie biznesu od lokalnych operacji po globalną ekspansję. Z rozwiązań spółki korzysta ponad 50 tys. firm prowadzących biznes online oraz ponad 12 mln osób miesięcznie.