Jesteś ekspertem, więc dziel się wiedzą – takie właśnie podejście do tematu reprezentuje guru nowych technologii Elon Musk. W czasach, gdy tajemnice biznesowe są pieczołowicie chronione, on pokazał wszystkie patenty produkcyjne samochodów elektrycznych Tesla, nad którymi pracował połowę swojego życia. Czy tak daleko idące działania w zakresie dzielenia się wiedzą są pożądane?
W opinii Elona Muska dzielenie się wiedzą to konieczność, a zatrzymywanie jej dla siebie hamuje globalny rozwój. Pozwala bowiem pomóc innym w osiągnięciu celów biznesowych, ale również w kreowaniu pozytywnego wizerunku. Ta kompetencja pozwala rozwijać nie tylko siebie, ale również organizację, którą się reprezentuje.
Współcześnie obserwujemy rosnące znaczenie wiedzy. To czynnik, który sprzyja rozwojowi osobistemu i organizacyjnemu. Wiedza staje coraz bardziej powszechna, szczególnie ta specjalistyczna. Stała się atutem i znakiem rozpoznawczym mądrego eksperta, który nie zatrzymuje jej dla siebie, a pozwala osiągnąć innym zamierzone cele.
Bez takich kompetencji pracowniczych nie można efektywnie zarządzać zespołem i dbać o polepszanie relacji biznesowych. Dzielenie się już istniejącymi rozwiązaniami motywuje i pobudza innych do działania. Razem można osiągnąć więcej niż w pojedynkę.
Jak możesz dzielić się swoją specjalistyczną wiedzą?
Pierwszym krokiem, może być prowadzenie bloga, który jest świetnym sposobem na budowanie osobistej marki w sieci. W ten sposób dotrzesz do osób, które są zainteresowane specjalistyczną wiedzą i zbudujesz swoją grupę docelową.
Przygotowanie ebooka, może stanowić kolejny po blogu etap na ścieżce samorozwoju i jest doskonałym sprawdzianem, który pozwala ocenić czy wiedza, która chcesz przekazać, będzie miała swoich odbiorców. Jeżeli ebook odniesie sukces, możesz pomyśleć o napisaniu książki. To bardziej prestiżowa forma w odniesieniu do e-booków, których w sieci pojawia się bardzo dużo. Wydanie książki otwiera nowe możliwości kreowania swojej osoby w roli autora.
Kolejne kroki związane są już z interakcją z odbiorcami – online i offline. Można organizować szkolenia bezpośrednie, które w porównaniu do webinariów są bardziej skuteczną metodą przekazywania wiedzy. Metody online nie zawsze pozwalają na reakcje w czasie rzeczywistym, a obserwacje podczas szkoleń czy konferencji pozwalają dostosowywać poziom przekazywanej wiedzy do konkretnej grupy odbiorców.
Warto korzystać z możliwości internetu, który ma duże znaczenie, bo pozwala na generowanie i przechowywanie olbrzymich ilości informacji. Media społecznościowe, szczególnie w czasie pandemii, odegrały ważną rolę jako narzędzie do przekazywania wiedzy. Wyjątkowo powszechne stały się wcześniej wspomniane webinaria, gdzie specjaliści różnych dziedzin przekazują swoją wiedzę, a jednocześnie odpowiadają na pytania internautów.
Mając na koncie książkę, ebooka, czy będąc organizatorem szkoleń, niepodważalnie stajesz się w oczach innych ekspertem w swojej dziedzinie. Warto to wykorzystać i dalej promować się w ten sposób, ale już z wykorzystaniem mediów. Dziennikarze często zapraszają specjalistów do wyrażenia opinii w artykułach. Zawsze warto skorzystać z tej szansy, o ile magazyn czy serwis prezentuje odpowiedni poziom przekazu.
Dlaczego warto promować się jako ekspert?
Zazwyczaj to odbiorcy oceniają, czy w ich oczach ktoś jest ekspertem, bo kreować się na specjalistę może przecież każdy. O statusie profesjonalisty w swoim fachu, zawsze decyduje wiedza, umiejętności, ale przede wszystkim doświadczenie. Budowanie wizerunku wymaga zaangażowania oraz wielotorowych działań. Liczy się systematyczność, rzetelność, umiejętność wzbudzenia zaufania, komunikatywność i zdolność stosowania technik marketingowych. To się opłaca. W ten sposób można dotrzeć do całkiem nowej grupy klientów i zdobyć zaufanych partnerów w biznesie.