Dziel się swoją wiedzą i zarabiaj

#budowanie wizerunku

01.04.2021
Udostępnij:

Jesteś ekspertem, więc dziel się wiedzą – takie właśnie podejście do tematu reprezentuje guru nowych technologii Elon Musk. W czasach, gdy tajemnice biznesowe są pieczołowicie chronione, on pokazał wszystkie patenty produkcyjne samochodów elektrycznych Tesla, nad którymi pracował połowę swojego życia. Czy tak daleko idące działania w zakresie dzielenia się wiedzą są pożądane?

W opinii Elona Muska dzielenie się wiedzą to konieczność, a zatrzymywanie jej dla siebie hamuje globalny rozwój. Pozwala bowiem pomóc innym w osiągnięciu celów biznesowych, ale również w kreowaniu pozytywnego wizerunku. Ta kompetencja pozwala rozwijać nie tylko siebie, ale również organizację, którą się reprezentuje.

Współcześnie obserwujemy rosnące znaczenie wiedzy. To czynnik, który sprzyja rozwojowi osobistemu i organizacyjnemu. Wiedza staje coraz bardziej powszechna, szczególnie ta specjalistyczna. Stała się atutem i znakiem rozpoznawczym mądrego eksperta, który nie zatrzymuje jej dla siebie, a pozwala osiągnąć innym zamierzone cele.

Bez takich kompetencji pracowniczych nie można efektywnie zarządzać zespołem i dbać o polepszanie relacji biznesowych. Dzielenie się już istniejącymi rozwiązaniami motywuje i pobudza innych do działania. Razem można osiągnąć więcej niż w pojedynkę.

Jak możesz dzielić się swoją specjalistyczną wiedzą?

Pierwszym krokiem, może być prowadzenie bloga, który jest świetnym sposobem na budowanie osobistej marki w sieci. W ten sposób dotrzesz do osób, które są zainteresowane specjalistyczną wiedzą i zbudujesz swoją grupę docelową.

Przygotowanie ebooka, może stanowić kolejny po blogu etap na ścieżce samorozwoju i jest doskonałym sprawdzianem, który pozwala ocenić czy wiedza, która chcesz przekazać, będzie miała swoich odbiorców. Jeżeli ebook odniesie sukces, możesz pomyśleć o napisaniu książki. To bardziej prestiżowa forma w odniesieniu do e-booków, których w sieci pojawia się bardzo dużo. Wydanie książki otwiera nowe możliwości kreowania swojej osoby w roli autora.

Kolejne kroki związane są już z interakcją z odbiorcami – online i offline. Można organizować szkolenia bezpośrednie, które w porównaniu do webinariów są bardziej skuteczną metodą przekazywania wiedzy. Metody online nie zawsze pozwalają na reakcje w czasie rzeczywistym, a obserwacje podczas szkoleń czy konferencji pozwalają dostosowywać poziom przekazywanej wiedzy do konkretnej grupy odbiorców.

Warto korzystać z możliwości internetu, który ma duże znaczenie, bo pozwala na generowanie i przechowywanie olbrzymich ilości informacji. Media społecznościowe, szczególnie w czasie pandemii, odegrały ważną rolę jako narzędzie do przekazywania wiedzy. Wyjątkowo powszechne stały się wcześniej wspomniane webinaria, gdzie specjaliści różnych dziedzin przekazują swoją wiedzę, a jednocześnie odpowiadają na pytania internautów.

Mając na koncie książkę, ebooka, czy będąc organizatorem szkoleń, niepodważalnie stajesz się w oczach innych ekspertem w swojej dziedzinie. Warto to wykorzystać i dalej promować się w ten sposób, ale już z wykorzystaniem mediów. Dziennikarze często zapraszają specjalistów do wyrażenia opinii w artykułach. Zawsze warto skorzystać z tej szansy, o ile magazyn czy serwis prezentuje odpowiedni poziom przekazu.

Dlaczego warto promować się jako ekspert?

Zazwyczaj to odbiorcy oceniają, czy w ich oczach ktoś jest ekspertem, bo kreować się na specjalistę może przecież każdy. O statusie profesjonalisty w swoim fachu, zawsze decyduje wiedza, umiejętności, ale przede wszystkim doświadczenie. Budowanie wizerunku wymaga zaangażowania oraz wielotorowych działań. Liczy się systematyczność, rzetelność, umiejętność wzbudzenia zaufania, komunikatywność i zdolność stosowania technik marketingowych. To się opłaca. W ten sposób można dotrzeć do całkiem nowej grupy klientów i zdobyć zaufanych partnerów w biznesie.

Przeczytaj także:

Artykuł

Artur Turemka dołącza do Autopay jako Chief Global Growth Officer

Z początkiem sierpnia Artur Turemka objął stanowisko Chief Global Growth Officer (CGGO) w Autopay, czołowej polskiej spółce technologiczno-finansowej tworzącej ekosystem rozwiązań fintech dla firm i klientów indywidualnych. Artur Turemka będzie odpowiedzialny za ro...

25.08.2025 Czytaj więcej

Raport

Młodzi Polacy na dobre pokochali szybkie cyfrowe płatności. Teraz czekają na szybkie inwestycje

Płacąc za zakupy online, młodzi najczęściej korzystają z BLIKa, szybkich płatności obsługiwanych przez operatorów i kart.

12.08.2025 Czytaj więcej

Artykuł

Duże modele językowe pod lupą UE. Co zmienia AI Act? [Komentarz eksperta]

Na początku sierpnia wchodzi w życie kluczowa część unijnego rozporządzenia AI Act, regulująca wykorzystanie systemów sztucznej inteligencji w Polsce i w całej UE. Tym razem dotyczy ona szeroko stosowanych dużych modeli językowych

04.08.2025 Czytaj więcej