Co dla młodych oznacza sukces finansowy? [Raport]

15.07.2024
Udostępnij:

Głównymi wyznacznikami sukcesu finansowego dla młodych osób jest posiadanie oszczędności i dobre zarobki. Młode kobiety uznają za najważniejsze odłożone oszczędności (69 proc.), z kolei mężczyźni - wysokie zarobki (55 proc.). Tylko 14 proc. młodych dorosłych uważa, że osiągnęło już sukces finansowy - wynika z badania Autopay "Finanse młodych w czasach niepewności".

Posiadanie oszczędności oznacza sukces finansowy dla większości młodych Polek i Polaków. Niemal trzy na pięć osób wskazuje także na wysokie zarobki. Na podium znalazło się też posiadanie mieszkania lub domu (55 proc.) - na ten czynnik wskazuje znacznie więcej młodych niż w innych grupach wiekowych (powyżej 34 r.ż.), którym prawdopodobnie w większym stopniu udało się już zrealizować cel, jakim jest posiadanie mieszkania.



Źródło: Badanie “Finanse młodych w czasach niepewności”, Autopay

- Zgodnie z danymi Eurostatu, w Polsce ponad połowa osób w wieku od 25 do 34 lat nadal mieszka z rodzicami. Jest to spowodowane stale rosnącymi kosztami wynajmu oraz ograniczonymi możliwościami zakupu własnego mieszkania. W ostatnich latach, na decyzję o opuszczeniu domu rodzinnego wpływały również inflacja oraz nieadekwatny do wzrastających kosztów życia wzrost wynagrodzeń - mówi Nina Wadowska, PR managerka Autopay.

Wraz z wiekiem mniej istotne stają się wysokie zarobki - mające w młodym wieku służyć osiągnięciu stabilizacji finansowej - natomiast rośnie znaczenie braku długów. Wbrew stereotypom, dla osób młodych najmniej istotnym wyznacznikiem sukcesu jest posiadanie drogiego samochodu i zagraniczne wakacje. Należy jednak zaznaczyć, że są one ważniejszym wyznacznikiem dla osób do 24. roku życia niż dla osób między 25. a 34. rokiem życia.

Młodzi mężczyźni mniej wymagający?


Posiadanie oszczędności jest istotne dla 69 proc. kobiet, ale tylko dla 54 proc. mężczyzn. Duże różnice są widoczne także w postrzeganiu braku długów lub kredytów jako czynnika sukcesu finansowego - na taką odpowiedź wskazało 59 proc. kobiet i mniej niż połowa mężczyzn. Każdy z wskaźników sukcesu był wybierany częściej przez kobiety niż przez mężczyzn poza jednym - posiadaniem drogiego samochodu lub kilku samochodów.



Źródło: Badanie “Finanse młodych w czasach niepewności”, Autopay

- Niekoniecznie musi to oznaczać, że mężczyźni są mniej wymagający. Możliwe, że realizując swoje plany bardziej skupiają się na konkretnym obszarze, który pozwoli im osiągnąć sukces finansowy. Wydaje się, że kobiety myślą o tej kwestii bardziej całościowo - mówi Nina Wadowska z Autopay.

Sukces dopiero przed nimi


Tylko 14 proc. młodych Polek i Polaków uważa, że osiągneło sukces finansowy. Ponad połowa wskazuje, że jeszcze nie, ale myśli, że uda się to w przyszłości. Niemal co piąta osoba uważa, że prawdopodobnie nie ma już na to szans. Twierdzi tak aż jedna czwarta młodych mężczyzn. Kobiety patrzą bardziej optymistycznie na przyszłość. 64 proc. z nich uważa, że jeszcze nie osiągnęła sukcesu, ale uda im się to w przyszłości. To aż o 20 p. proc. więcej niż w przypadku mężczyzn.

- Młode kobiety są generalnie bardziej pozytywnie podchodzą do swojej przyszłości, ale też być może realniej podchodzą do tego, czym dla nich jest sukces finansowy. Interesujące są także różnice w zależności od miejsca zamieszkania. Im mniejsza miejscowość tym większa grupa wskazuje, że osiągnęła sukces finansowy. Jednocześnie w największych miastach najwięcej osób wskazuje, że jest on dopiero przed nimi - mówi Nina Wadowska z Autopay.



Źródło: Badanie “Finanse młodych w czasach niepewności”, Autopay

Autopay realizuje badanie dotyczące podejścia Polek i Polaków do finansów nieprzerwanie od ośmiu lat. W tym roku po raz pierwszy do głównego raportu przygotowano suplement, w którym skupiono się na osobach młodych w wieku 18-34 lata. Ze względu na spore różnice w podejściu do finansów w zależności od momentu życia, w raporcie przeanalizowano również osobno odpowiedzi w grupach: 18-21 lat, 22-24, 25-29 i 30-34.


Badanie “Finanse młodych w czasach niepewności” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2024 r. na reprezentatywnej grupie ogólnopolskiej 818 osób metodą CAWI.

Grafiki do pobrania

Wykres nr 1, Wykres nr 2, Wykres nr 3

O Autopay:

Autopay to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Z usług Autopay korzysta ponad 10 mln osób miesięcznie - płacąc za zakupy przez internet, regulując online swoje rachunki, doładowując telefon online, autoryzując płatność SMSem, płacąc automatycznie za autostrady w Polsce czy kupując elektroniczne winiety do Austrii, Czech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii i Węgier. Z produktów Autopay korzysta też ponad 50 tys. firm prowadzących biznes online.

Przeczytaj także:

Raport

Samochód niezbędnym elementem życia wielu Polaków - dlaczego i jak nim podróżujemy? [BADANIE]

Polki i Polacy nie wyobrażają sobie życia bez samochodu. Najczęściej wykorzystują go do załatwiania codziennych sprawunków i wyjazdów wakacyjnych. Na poziomie deklaracji uważamy, że podróżujemy ekonomicznie i bezpiecznie - wynika z badania Autopay.

21.10.2024 Czytaj więcej

Raport

Na co młodzi ludzie wydają pieniądze? [Raport]

Podczas gdy osoby ze starszych grup wiekowych wydają więcej pieniędzy na cele związane ze zdrowiem, młodzi chętniej inwestują w rozrywkę i czas wolny. Mężczyźni często przeznaczają środki finansowe na hobby i elektronikę, z kolei kobiety chętniej wybierają ubrania i kosmetyki - wynika z badania Autopay Finanse Młodych w czasach niepewności.

25.09.2024 Czytaj więcej

Raport

E-winiety do wszystkich krajów UE już wkrótce dostępne w Autopay

Autopay rozszerza ofertę zakupu e-winiet o Bułgarię, a wkrótce również o Rumunię. Tym samym firma umożliwi nabycie e-winiet we wszystkich krajach, w których obowiązuje ta forma opłat drogowych. Winiety można nabyć na stronie i w aplikacji Autopay Mobility.

24.09.2024 Czytaj więcej