Mimo spadającej inflacji Polki i Polacy wciąż odczuwają wzrost cen. Niepewność związana z sytuacją gospodarczą i napięciami geopolitycznymi wciąż jest dostrzegalna. Jak zmieniło się nasze podejście do finansów na przestrzeni ostatnich lat?
Badanie “Finanse w czasach niepewności” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2024 r. na reprezentatywnej grupie 1199 osób metodą CAWI. To już ósma edycja badania dotycząca zwyczajów finansowych Polaków.
Czego można dowiedzieć się z tegorocznej edycji raportu?
- Cena od zawsze jest głównym kryterium wyboru sklepu internetowego - wskazało ją 75 proc. badanych osób. Jako, że składową ostatecznej ceny jest sposób i koszt dostawy, ten czynnik polscy konsumenci wskazują na drugim miejscu (67 proc.). W tegorocznym badaniu Autopay potwierdził się trend dotyczący coraz większego znaczenia wiarygodności sklepu (62 proc.).
- Płacąc w internecie, sześć na dziesięć osób korzysta z BLIKA. Prawie połowa korzysta z szybkich płatności elektronicznych. W ostatnim roku wyraźnie wzrosła popularność płatności kartą (z 33 do 37 proc.), płatności odroczonych (z 8 do 12 proc.), a także Apple Pay (z 4 do 7 proc.).
- O wybranej formie płatności decydują trzy elementy - szybkość i wygoda zajmują ex aequo pierwsze miejsce, trzecim jest łatwość.
- Trzy na cztery osoby zgadzają się z opinią, że zmiany technologiczne w codziennym życiu są nieuniknione. Dwie trzecie uważa, że dzięki postępowi technologicznemu nasze życie staje się łatwiejsze.
- O 6 pkt. proc. wzrosła znajomość pojęcia sztucznej inteligencji. Jakąś wiedzę nt AI deklaruje już 65 proc. osób badanych.
- W ostatnim czasie po oszczędności musiała sięgnąć niemal połowa badanych. Chociaż najoszczędniej żyją osoby najstarsze, to właśnie one mają najczęściej domy na własność. Z kolei kredytami związani są głównie ludzie w średnim wieku, najmłodsi najczęściej wynajmują lub mieszkają z rodzicami.
Pobierz raport
Opracowania poszczególnych zagadnień z raportu wraz z komentarzami ekspertów:
1. Polacy kochają zakupy online, ale nie za każdą cenę
2. Wpływ technologii i AI na życie. Mniej entuzjazmu, więcej znaków zapytania
3. Bieżące wydatki drenują kieszenie Polaków. Jak oceniamy swoją sytuację finansową i mieszkaniową?
O Autopay:
Autopay to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Z usług Autopay korzysta ponad 10 mln osób miesięcznie - płacąc za zakupy przez internet, regulując online swoje rachunki, doładowując telefon online, autoryzując płatność SMSem, płacąc automatycznie za autostrady w Polsce czy kupując elektroniczne winiety do Austrii, Czech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii i Węgier. Z produktów Autopay korzysta też ponad 50 tys. firm prowadzących biznes online.