Finanse w czasach niepewności. Edycja 2024 [RAPORT AUTOPAY]

#raport #finanse Polaków #finanse w czasach niepewności

03.07.2024
Udostępnij:

Mimo spadającej inflacji Polki i Polacy wciąż odczuwają wzrost cen. Niepewność związana z sytuacją gospodarczą i napięciami geopolitycznymi wciąż jest dostrzegalna. Jak zmieniło się nasze podejście do finansów na przestrzeni ostatnich lat?

Badanie “Finanse w czasach niepewności” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2024 r. na reprezentatywnej grupie 1199 osób metodą CAWI. To już ósma edycja badania dotycząca zwyczajów finansowych Polaków.

Czego można dowiedzieć się z tegorocznej edycji raportu?


  • Cena od zawsze jest głównym kryterium wyboru sklepu internetowego - wskazało ją 75 proc. badanych osób. Jako, że składową ostatecznej ceny jest sposób i koszt dostawy, ten czynnik polscy konsumenci wskazują na drugim miejscu (67 proc.). W tegorocznym badaniu Autopay potwierdził się trend dotyczący coraz większego znaczenia wiarygodności sklepu (62 proc.).
  • Płacąc w internecie, sześć na dziesięć osób korzysta z BLIKA. Prawie połowa korzysta z szybkich płatności elektronicznych. W ostatnim roku wyraźnie wzrosła popularność płatności kartą (z 33 do 37 proc.), płatności odroczonych (z 8 do 12 proc.), a także Apple Pay (z 4 do 7 proc.).
  • O wybranej formie płatności decydują trzy elementy - szybkość i wygoda zajmują ex aequo pierwsze miejsce, trzecim jest łatwość.
  • Trzy na cztery osoby zgadzają się z opinią, że zmiany technologiczne w codziennym życiu są nieuniknione. Dwie trzecie uważa, że dzięki postępowi technologicznemu nasze życie staje się łatwiejsze.
  • O 6 pkt. proc. wzrosła znajomość pojęcia sztucznej inteligencji. Jakąś wiedzę nt AI deklaruje już 65 proc. osób badanych.
  • W ostatnim czasie po oszczędności musiała sięgnąć niemal połowa badanych. Chociaż najoszczędniej żyją osoby najstarsze, to właśnie one mają najczęściej domy na własność. Z kolei kredytami związani są głównie ludzie w średnim wieku, najmłodsi najczęściej wynajmują lub mieszkają z rodzicami.

Pobierz raport

Opracowania poszczególnych zagadnień z raportu wraz z komentarzami ekspertów:


1. Polacy kochają zakupy online, ale nie za każdą cenę

2. Wpływ technologii i AI na życie. Mniej entuzjazmu, więcej znaków zapytania

3. Bieżące wydatki drenują kieszenie Polaków. Jak oceniamy swoją sytuację finansową i mieszkaniową?

O Autopay:

Autopay to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Z usług Autopay korzysta ponad 10 mln osób miesięcznie - płacąc za zakupy przez internet, regulując online swoje rachunki, doładowując telefon online, autoryzując płatność SMSem, płacąc automatycznie za autostrady w Polsce czy kupując elektroniczne winiety do Austrii, Czech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii i Węgier. Z produktów Autopay korzysta też ponad 50 tys. firm prowadzących biznes online.

Przeczytaj także:

Raport

Atom rośnie w oczach Polaków [BADANIE]

Jak wynika z badania Autopay "Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2024", aż 77 proc. z nas postrzega anomalie pogodowe jako poważne zagrożenie dla życia obecnych i przyszłych pokoleń.

03.02.2025 Czytaj więcej

Artykuł

Zmiany w zarządzie Autopay. Wojciech Murawski obejmuje rolę co-CEO

Wojciech Murawski obejmuje nową rolę co-CEO w zarządzie Autopay. Andrzej Antoń, jako CEO, skupi się na projektowaniu przyszłości firmy, w tym na jej międzynarodowym rozwoju oraz innowacjach.

21.01.2025 Czytaj więcej

Artykuł

7 nowych trendów kształtujących płatności i e-commerce w 2025 r. [PROGNOZY EKSPERTÓW]

Eksperci Autopay wytypowali trendy, które lada moment wyjdą z cienia i mają szansę zmienić krajobraz e-zakupów w 2025 r.

10.01.2025 Czytaj więcej