Finanse w czasach niepewności. Edycja 2024 [RAPORT AUTOPAY]

#raport #finanse Polaków #finanse w czasach niepewności

03.07.2024
Udostępnij:

Mimo spadającej inflacji Polki i Polacy wciąż odczuwają wzrost cen. Niepewność związana z sytuacją gospodarczą i napięciami geopolitycznymi wciąż jest dostrzegalna. Jak zmieniło się nasze podejście do finansów na przestrzeni ostatnich lat?

Badanie “Finanse w czasach niepewności” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2024 r. na reprezentatywnej grupie 1199 osób metodą CAWI. To już ósma edycja badania dotycząca zwyczajów finansowych Polaków.

Czego można dowiedzieć się z tegorocznej edycji raportu?


  • Cena od zawsze jest głównym kryterium wyboru sklepu internetowego - wskazało ją 75 proc. badanych osób. Jako, że składową ostatecznej ceny jest sposób i koszt dostawy, ten czynnik polscy konsumenci wskazują na drugim miejscu (67 proc.). W tegorocznym badaniu Autopay potwierdził się trend dotyczący coraz większego znaczenia wiarygodności sklepu (62 proc.).
  • Płacąc w internecie, sześć na dziesięć osób korzysta z BLIKA. Prawie połowa korzysta z szybkich płatności elektronicznych. W ostatnim roku wyraźnie wzrosła popularność płatności kartą (z 33 do 37 proc.), płatności odroczonych (z 8 do 12 proc.), a także Apple Pay (z 4 do 7 proc.).
  • O wybranej formie płatności decydują trzy elementy - szybkość i wygoda zajmują ex aequo pierwsze miejsce, trzecim jest łatwość.
  • Trzy na cztery osoby zgadzają się z opinią, że zmiany technologiczne w codziennym życiu są nieuniknione. Dwie trzecie uważa, że dzięki postępowi technologicznemu nasze życie staje się łatwiejsze.
  • O 6 pkt. proc. wzrosła znajomość pojęcia sztucznej inteligencji. Jakąś wiedzę nt AI deklaruje już 65 proc. osób badanych.
  • W ostatnim czasie po oszczędności musiała sięgnąć niemal połowa badanych. Chociaż najoszczędniej żyją osoby najstarsze, to właśnie one mają najczęściej domy na własność. Z kolei kredytami związani są głównie ludzie w średnim wieku, najmłodsi najczęściej wynajmują lub mieszkają z rodzicami.

Pobierz raport

Opracowania poszczególnych zagadnień z raportu wraz z komentarzami ekspertów:


1. Polacy kochają zakupy online, ale nie za każdą cenę

2. Wpływ technologii i AI na życie. Mniej entuzjazmu, więcej znaków zapytania

3. Bieżące wydatki drenują kieszenie Polaków. Jak oceniamy swoją sytuację finansową i mieszkaniową?

O Autopay:

Autopay to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Z usług Autopay korzysta ponad 10 mln osób miesięcznie - płacąc za zakupy przez internet, regulując online swoje rachunki, doładowując telefon online, autoryzując płatność SMSem, płacąc automatycznie za autostrady w Polsce czy kupując elektroniczne winiety do Austrii, Czech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii i Węgier. Z produktów Autopay korzysta też ponad 50 tys. firm prowadzących biznes online.

Przeczytaj także:

Artykuł

Płatności Autopay za przejazdy autostradą A2 już dostępne w aplikacji mobilnej VeloBanku

Użytkownicy aplikacji mobilnej VeloBanku mogą już korzystać z automatycznych płatności Autopay za przejazdy odcinkiem autostrady A2 z Poznania do Konina.

21.05.2025 Czytaj więcej

Artykuł

Płatności Autopay za przejazdy A2 dostępne w Santander mobile

Dzięki współpracy z Autopay, w aplikacji mobilnej Santander Bank Polska S.A. pojawiła się możliwość automatycznych płatności za przejazdy odcinkiem autostrady A2.

30.04.2025 Czytaj więcej

Artykuł

Joanna Pydo dołącza do Autopay jako Chief Value Officer (CVO) oraz General Manager w regionie Bliskiego Wschodu

Z początkiem marca do Grupy Autopay dołączyła Joanna Pydo, która objęła nowoutworzone stanowiska Chief Value Officer (CVO) oraz General Manager w regionie Bliskiego Wschodu.

10.04.2025 Czytaj więcej