Finanse w czasach niepewności. Edycja 2024 [RAPORT AUTOPAY]

#raport #finanse Polaków #finanse w czasach niepewności

03.07.2024
Udostępnij:

Mimo spadającej inflacji Polki i Polacy wciąż odczuwają wzrost cen. Niepewność związana z sytuacją gospodarczą i napięciami geopolitycznymi wciąż jest dostrzegalna. Jak zmieniło się nasze podejście do finansów na przestrzeni ostatnich lat?

Badanie “Finanse w czasach niepewności” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2024 r. na reprezentatywnej grupie 1199 osób metodą CAWI. To już ósma edycja badania dotycząca zwyczajów finansowych Polaków.

Czego można dowiedzieć się z tegorocznej edycji raportu?


  • Cena od zawsze jest głównym kryterium wyboru sklepu internetowego - wskazało ją 75 proc. badanych osób. Jako, że składową ostatecznej ceny jest sposób i koszt dostawy, ten czynnik polscy konsumenci wskazują na drugim miejscu (67 proc.). W tegorocznym badaniu Autopay potwierdził się trend dotyczący coraz większego znaczenia wiarygodności sklepu (62 proc.).
  • Płacąc w internecie, sześć na dziesięć osób korzysta z BLIKA. Prawie połowa korzysta z szybkich płatności elektronicznych. W ostatnim roku wyraźnie wzrosła popularność płatności kartą (z 33 do 37 proc.), płatności odroczonych (z 8 do 12 proc.), a także Apple Pay (z 4 do 7 proc.).
  • O wybranej formie płatności decydują trzy elementy - szybkość i wygoda zajmują ex aequo pierwsze miejsce, trzecim jest łatwość.
  • Trzy na cztery osoby zgadzają się z opinią, że zmiany technologiczne w codziennym życiu są nieuniknione. Dwie trzecie uważa, że dzięki postępowi technologicznemu nasze życie staje się łatwiejsze.
  • O 6 pkt. proc. wzrosła znajomość pojęcia sztucznej inteligencji. Jakąś wiedzę nt AI deklaruje już 65 proc. osób badanych.
  • W ostatnim czasie po oszczędności musiała sięgnąć niemal połowa badanych. Chociaż najoszczędniej żyją osoby najstarsze, to właśnie one mają najczęściej domy na własność. Z kolei kredytami związani są głównie ludzie w średnim wieku, najmłodsi najczęściej wynajmują lub mieszkają z rodzicami.

Pobierz raport

Opracowania poszczególnych zagadnień z raportu wraz z komentarzami ekspertów:


1. Polacy kochają zakupy online, ale nie za każdą cenę

2. Wpływ technologii i AI na życie. Mniej entuzjazmu, więcej znaków zapytania

3. Bieżące wydatki drenują kieszenie Polaków. Jak oceniamy swoją sytuację finansową i mieszkaniową?

O Autopay:

Autopay to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Z usług Autopay korzysta ponad 10 mln osób miesięcznie - płacąc za zakupy przez internet, regulując online swoje rachunki, doładowując telefon online, autoryzując płatność SMSem, płacąc automatycznie za autostrady w Polsce czy kupując elektroniczne winiety do Austrii, Czech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii i Węgier. Z produktów Autopay korzysta też ponad 50 tys. firm prowadzących biznes online.

Przeczytaj także:

Raport

Zakupy online to standard, ale nasze wymagania rosną. Cyfrowy brak cierpliwości znakiem czasu? [BADANIE]

Polski e-konsument jest wymagający, niecierpliwy i gotowy zrezygnować z transakcji, jeśli napotka choćby chwilową barierę - wynika z badania Autopay „Finanse Polek i Polaków 2025”

26.06.2025 Czytaj więcej

Artykuł

Autopay wspiera płatności za e-winiety bezpośrednio z samochodów

Mercedes-Benz jest pierwszym OEM, który wprowadza cyfrowy zakup e-winiet do samochodów. Klienci Mercedes-Benz mogą kupować i płacić za e-winiety bezpośrednio z pojazdu - w sposób płynny i wygodny. Zakupy e-winiet oparte są na rozwiązaniu Autopay.

17.06.2025 Czytaj więcej

Artykuł

Autopay wdraża płatności powtarzalne BLIK w swojej aplikacji

Od teraz użytkownicy Autopay mogą płacić automatycznie za przejazdy autostradami i kupować winiety cyfrowe bez konieczności dodawania danych swojej karty płatniczej.

12.06.2025 Czytaj więcej