Nie wierzymy, że można żyć bez samochodu (choć coraz częściej jeździmy rowerami) [RAPORT AUTOPAY]

#Autopay #ekologia #raport #postawy ekologiczne

26.09.2023
Udostępnij:

Ponad 40 proc. z nas uważa, że samochód znacznie przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza. Jednocześnie niemal co trzeci odrzuca możliwość rezygnacji z auta na rzecz komunikacji zbiorowej. Alternatywą nie są też elektryki, które dla 87 proc. badanych są zbyt drogie - wynika z badania Autopay “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2023”.


  • W ciągu roku z 46 proc. do 42 proc. spadł odsetek osób, które uważają, że samochód znacznie przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza. Jednocześnie aż co trzeci badany jest przeciwnego zdania.
  • Systematycznie spada liczba osób deklarujących gotowość do rezygnacji z własnego auta na rzecz komunikacji zbiorowej.
  • Alternatywą staje się jednak rower, z którego na co dzień korzysta coraz więcej Polek i Polaków.

  • Zgodnie z przyjętym harmonogramem od 1 stycznia 2035 r. nie będzie można rejestrować nowych aut spalinowych (czyli z silnikiem Diesla i benzynowych) na terenie państw UE. Jednak Polacy wydają się w tej kwestii mocno podzieleni. Co drugi uważa, że termin jest zbyt szybki. Częściej głos ten pojawia się wśród kobiet. Z kolei co piąty badany traktuje przewidziany termin jako odpowiedni. Częściej wskazują tak mężczyźni i mieszkańcy największych miast.


    Co zamiast auta?


    Polacy są świadomi znaczącego wpływu pojazdów spalinowych na zanieczyszczenie powietrza. Takiego zdania jest 42 proc. badanych. Trzeba jednak zauważyć spadek o 4 p.p. w porównaniu z 2022 r. Co trzeci respondent jest przeciwnego zdania (odsetek sceptyków rośnie z r/r). W przypadku tego zagadnienia kobiety i mężczyźni znajdują się na przeciwległych biegunach. Prawie połowa kobiet uznaje, że wpływ samochodów na zanieczyszczenie powietrza jest znaczący (przy 37 proc. mężczyzn), a 40 proc. mężczyzn uznaje, że tak nie jest (przy 23 proc. kobiet). Większy negatywny wpływ aut na środowisko dostrzegają też osoby starsze.

    Niemal połowa badanych mogłaby zrezygnować z auta, gdyby komunikacja zbiorowa była tańsza i bardziej dostępna. Jednak i w tym przypadku odsetek chętnych sukcesywnie spada w ciągu ostatnich lat.


    gotowosc do rezygnacji

    Kobietom, osobom z najstarszej grupy wiekowej oraz mieszkańcom największych miast łatwiej byłoby zrezygnować z własnego transportu na rzecz komunikacji zbiorowej.

    Choć na poziomie deklaracji Polacy niechętnie rezygnują z auta to widać, że poszukują alternatywnych sposobów przemieszczania się w celu załatwiania różnych spraw. Najwięcej zwolenników znajduje rower - niemal co drugi badany sięga po ten środek transportu. Może to wynikać z coraz lepszej infrastruktury rowerowej w polskich miastach i na terenach podmiejskich. Przykładowo, według badań ZDM w Warszawie, w 2022 roku przybyło 37 proc. rowerzystów w porównaniu do 2021 r. Długość ścieżek rowerowym w stolicy wynosi już 741 km i stale rośnie.


    alternatywne formy podrozowania

    Częściej niż pozostali na rowerze jeżdżą mężczyźni, osoby młodsze oraz mieszkańcy wsi. Z kolei kobiety oraz, co zrozumiałe, mieszkańcy największych miast, częściej niż inni, podróżują komunikacją miejską. Najmłodsi respondenci więcej kilometrów pokonują pociągami. Podróże koleją także zyskują coraz więcej sympatyków (wzrost o 3 p.p. r/r).

    Elektryfikacja transportu? Widać wyzwania


    Jedynie 8 proc. badanych upatruje w elektryfikacji samochodów działania na rzecz uzdrowienia sytuacji ekologicznej na świecie. Taki sam odsetek wskazuje na konieczność rezygnacji z samochodów z silnikiem Diesla, by poprawić jakość powietrza - wynika z badania Autopay. Świadomość społeczna szkodliwość spalin samochodowych, które emitują m.in. szkodliwe tlenki azotu, jest wciąż na niskim poziomie.

    Większość Polek i Polaków jest zdania, że elektryki są za drogie (wzrost z 81 proc. na 87 proc. r/r) i nie ma dla nich odpowiedniej infrastruktury. Tylko 12 proc. respondentów pozostaje optymistami w tym obszarze. Na przestrzeni czterech lat od kiedy Autopay realizuje badanie, wskaźnik ten spadł z poziomu 33 proc do 12 proc.

    - Rozważając zakup samochodu elektrycznego należy przeanalizować nie tylko jego cenę, ale również późniejsze koszty eksploatacji pojazdu. W autach elektrycznych nie wymieniamy oleju, rozrządu, DPF, nie regenerujemy wtryskiwaczy, a dzięki hamowaniu silnikiem elektrycznym (rekuperacji) klocki czy tarcze hamulcowe wymieniamy rzadziej niż w samochodach spalinowych. Po podsumowaniu całkowitego kosztu posiadania samochodu (TCO) często okazuje się, że elektryk mimo tego, że droższy w zakupie, okazuje się atrakcyjniejszy dla naszego portfela w eksploatacji. Dodatkowo rozwija się rynek używanych aut elektrycznych i udoskonalana jest technologia akumulatorów, dzięki czemu “elektryki” stają z roku na rok dostępniejsze dla coraz szerszego grona Polaków - komentuje Łukasz Lewandowski, prezes EV Klub Polska.

    - Z uwagi na to, że w debacie publicznej coraz więcej mówi się o konieczności elektryfikacji transportu, wzrasta świadomość wyzwań, w tym przede wszystkim infrastrukturalnych, z jakim wiąże się dalszy rozwój branży e-mobility - komentuje Miłosz Kurzawski, członek zarządu Autopay Mobility, operatora aplikacji Autopay umożliwiającej automatyczne płatności za autostrady i zakup zagranicznych winiet autostradowych.


    trendy



    O badaniu “Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2023”

    Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w czerwcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1082 osób metodą CAWI.

    Grafiki do pobrania

    Wykres nr 1, Wykres nr 2, Wykres nr 3,

    O Autopay:

    Autopay (wcześniej Blue Media) to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Misją marki parasolowej Autopay jest dostarczenie wyjątkowego doświadczenia związanego z płatnościami. Odnalezienie nowego poziomu wygody, intuicyjności, automatyzacji. Miesięcznie z usług firmy korzysta 10 milionów klientów i klientek, a rozwiązania i produkty Autopay wybrało już 35 tysięcy firm w Polsce.

    W ciągu niemal 25 lat działalności spółka stała się jedną z największych firm technologicznych świadczących usługi dla sektora finansowego, telekomunikacyjnego i e-commerce w Polsce. Tworzy produkty i usługi, które ułatwiają i przyspieszają wykonywanie codziennych spraw, takich jak: płacenie rachunków, doładowania telefonów, wykonywanie ekspresowych przelewów, zakupy przez internet, czy automatyczne płatności za autostrady.

    Przeczytaj także:

    Artykuł

    Autostrady wolne od opłat tylko z EV Klub Polska

    Prawie wszystkie autostrady w Polsce darmowe dla samochodów elektrycznych.

    09.07.2024 Czytaj więcej

    Artykuł

    Bramka Autopay wkrótce dostępna w kolejnych krajach Unii Europejskiej

    Autopay, lider polskiego rynku płatniczego, rozszerza możliwości swojej bramki płatniczej, aby móc oferować jeszcze lepsze warunki dla zagranicznych partnerów.

    04.07.2024 Czytaj więcej

    Raport

    Finanse w czasach niepewności. Edycja 2024 [RAPORT AUTOPAY]

    Niepewność związana z sytuacją gospodarczą i napięciami geopolitycznymi wciąż jest dostrzegalna. Jak zmieniło się nasze podejście do finansów na przestrzeni ostatnich lat?

    03.07.2024 Czytaj więcej