Największym zaufaniem polscy klienci darzą banki. Najmniejszym pozabankowe firmy oferujące usługi finansowe, a przy wyborze instytucji na pierwszym miejscu stawiają bezpieczeństwo – wynika z najnowszego badania “Finanse w czasach inflacji” zrealizowanego przez Autopay.
W rankingu instytucji którym ufają Polki i Polacy, banki od lat plasują się na pierwszym miejscu i mimo niewielkich wahań nie muszą czuć się zagrożone – wynika z badania Autopay.
Tendencję spadkową obserwujemy w przypadku dobrze zakorzenionych na rynku firm telekomunikacyjnych, które jednym punktem procentowym przegrywają z globalnymi koncernami technologicznymi. Na stałym poziomie z tendencją wzrostową w 2023 r. utrzymuje się zaufanie do niezależnych firm świadczących usługi inwestycyjne.
Bankom w większym stopniu ufają kobiety niż mężczyźni, oni zaś bardziej niż kobiety wierzą firmom telekomunikacyjnym. Mieszkańcy największych miast najczęściej zaufaniem darzą banki, firmy telekomunikacyjne oraz globalne koncerny technologiczne jak Google, Apple czy Facebook.
Analogicznie uważają osoby z najstarszej grupy wiekowej, i co ciekawe ich zaufanie jest wyraźnie wyższe niż w przypadku pozostałych grup, nawet w odniesieniu do globalnych marek technologicznych. Wynika to prawdopodobnie z lojalności tych klientów wobec brandów, z których usług korzystają na tyle długo, że obdarzają je ponadprzeciętnym zaufaniem. Usługom świadczonym przez niezależne firmy inwestycyjne najczęściej wierzą kobiety i osoby najmłodsze.
Polacy sceptyczni wobec instytucji niefinansowych
Skoro bankom ufa trzech na czterech uczestników badania, to czy Polacy gotowi są korzystać z usług instytucji niefinansowych?
Jak wynika z badania “Finanse w czasach inflacji” nieufność do usług finansowych świadczonych przez niefinansowe instytucje rośnie. Spośród respondentów, którzy skorzystaliby z takich usług nieco więcej jest mężczyzn. Najmniejszą skłonność do korzystania z nich prezentują osoby z najstarszej grupy wiekowej. Największy spadek zaufania do wszystkich instytucji miał miejsce w 2021 r., później zaufanie już rosło. Wyjątek stanowią dostawcy usług telekomunikacyjnych, do których zaufanie spadło w ostatnim roku.
Wśród tych badanych, którzy deklarują chęć skorzystania z usług finansowych realizowanych przez instytucje niefinansowe, największym zaufaniem cieszą się firmy o zasięgu globalnym, ale i te mniejsze również zyskują coraz większą akceptację.
Bezpieczeństwo najważniejsze w usługach finansowych
Bezpieczeństwo i związane z nim zaufanie do instytucji niezmiennie pozostają najważniejszymi czynnikami przy wyborze usług finansowych. Z roku na rok, na znaczeniu zyskuje jednak cena usług, z kolei maleje znaczenie wygody. Może to oznaczać, że kwestia wygody czy usability jest realizowana na zbliżonym poziomie we wszystkich narzędziach dostępnych na rynku i nie stanowi wyróżnika.
Na bezpieczeństwo usług szczególną uwagę zwracają najstarsi ankietowani oraz mieszkańcy największych miast. Dla pokolenia 55+ usługi finansowe realizowane przez niefinansowe instytucje są niejednokrotnie rozwiązaniami, które poznali stosunkowo niedawno. Nie są ich naturalnym wyborem stąd większa wrażliwość w obszarze poczucia bezpieczeństwa. Świadomość bezpieczeństwa rośnie również wraz z popularnością mobilnych płatności realizowanych telefonem. Zwłaszcza, że oszuści próbują wyłudzać dane osobowe lub wykradać pieniądze nie tylko wysyłając fałszywe e-maile czy SMSy, ale również podczas rozmów telefonicznych podając się za pracowników instytucji.
W najmniejszym stopniu kwestie bezpieczeństwa biorą pod uwagę osoby z najmłodszej grupy wiekowej, dla których najważniejsza jest cena usług. Kobiety większą wagę niż mężczyźni przywiązują do zaufania jakim obdarzają daną instytucję. Zaufanie jest również najważniejsze dla najstarszych klientów oraz mieszkańców średnich miast.
Pobierz raport z badania
Badanie “Finanse w czasach inflacji” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1055 osób metodą CAWI.