Brak możliwości wyboru ulubionej formy płatności to dla większości klientów powód do rezygnacji z internetowych zakupów. Polacy nie przepadają również za formalnościami i oczekują wygodnych rozwiązań. Liderem płatności jest BLIK, a na znaczeniu tracą płatności kartami - wynika z najnowszego badania “Finanse w czasach inflacji” zrealizowanego przez Autopay.
Dziewięciu na dziesięciu Polaków kupuje online. Wysokie zainteresowanie taką formą zakupów utrzymuje się od kilku lat. Z każdym rokiem rosną również oczekiwania konsumentów - już dwóch na trzech kupujących gotowych jest zrezygnować z transakcji, jeśli nie znajdzie dogodnej formy płatności. Widać w tym miejscu wyraźną zmianę w stosunku do poprzednich lat i wzrost wskazań o niemal 10 punktów procentowych rok do roku. Szczególnie dotyczy to najmłodszych badanych.
Obserwujemy, jak użytkownicy we wszystkich grupach wiekowych coraz sprawniej poruszają się po cyfrowym świecie, eksperymentują, porównują, wyrabiają nawyki zakupowe, w szczególności w obszarze płatności – zauważa Wojciech Murawski, Członek Zarządu i Dyrektor Komercjalizacji Blue Media (wkrótce Autopay). - Polscy e-konsumenci są świadomi i wymagający - od sklepów chcą rozwiązań maksymalnie wygodnych i upraszczających ich doświadczenie zakupowe - dodaje.
BLIK umacnia pozycję na rynku płatności
Po raz kolejny klienci deklarują, że najczęściej opłacają swoje zakupy internetowe BLIKIEM. Szybkie przelewy elektroniczne (pay-by-link) są używane nieco rzadziej, ale z przewagą nad pozostałymi formami płatności. Trzecią najczęściej stosowaną formą płatności jest karta, która od kilku lat notuje delikatne spadki zainteresowania wśród internautów.
Z badania Autopay wynika, że BLIK jest nie tylko najczęściej wybieraną formą płatności (51 proc.), ale również ulubioną młodszych konsumentów. Osoby z najmłodszej grupy wiekowej sięgają po niego częściej (71 proc.) niż z najstarszej (29 proc.).
Potwierdzają to oficjalne dane BLIKA, według których aktywnie korzysta z niego 13,5 mln użytkowników, 60 proc. zrealizowanych przy jego użyciu płatności w 2022 r. dotyczy e-commerce. Centrum Analiz PKO BP potwierdza, że w grupie 18-24 lat 90 proc. transakcji dokonywanych jest BLIKIEM. Poza BLIKIEM młodzi konsumenci chętnie wybierają również portfele elektroniczne - wynika z kolei z badania Autopay.
- Polacy są świadomymi i wymagającymi konsumentami, którzy oczekują rozwiązań „tu i teraz”, a także zdecydowanego uproszczenia całego procesu zakupowego. W BLIKU na pierwszym miejscu stawiamy doświadczenia płatnicze użytkowników, które gwarantują im szybkie, wygodne i bezpieczne płatności. Są to zdecydowane atuty naszej metody, które przyczyniły się zarówno do objęcia pozycji lidera w branży, jak i zdobycia zaufania milionów osób. System odpowiada na ich potrzeby i gwarantuje szybkie rozliczanie się w sklepach stacjonarnych i internecie. Dziś zdecydowana większość transakcji e-commerce odbywa się BLIKIEM - to istotne z punktu widzenia przedsiębiorców, którzy chcą zapewnić klientom najlepsze doświadczenia. Jest to jeden z wielu powodów, dla którego tak wielu z nich zdecydowało się na wdrożenie naszej usługi w swoich serwisach – mówi Magdalena Kubisa, dyrektorka ds. rozwoju biznesu w Polskim Standardzie Płatności, operatora BLIKA.
Większą popularność przelewów elektronicznych nad BLIKIEM widać dopiero wśród użytkowników powyżej 55. roku życia. Mężczyźni częściej niż kobiety za zakupy płacą przy użyciu szybkich płatności elektronicznych, a różnica jest jeszcze większa w przypadku kart płatniczych. Ta ostatnia jest wyraźnie bardziej popularna wśród mieszkańców największych miast.
Wśród najstarszych badanych największą popularnością cieszą się szybkie płatności elektroniczne, ale popularne są też samodzielne przelewy na konto sklepu. Mieszkańcy wsi, bardziej niż miast preferują płatności BLIK, również chętnie korzystają wciąż z płatności za pobraniem.
Polscy klienci oczekują wygody i usuwania barier w płatnościach
O wyborze ulubionej formy płatności za zakupy internetowe decydują przede wszystkim wygoda, szybkość oraz łatwość. Wygoda jest na pierwszym miejscu od lat - wskazuje na nią dwóch na trzech respondentów. Jest nieco ważniejsza dla kobiet niż mężczyzn, a także dla osób najstarszych oraz mieszkańców największych miast.
- Dziś istotnym elementem budowania doświadczenia zakupowego jest zniesienie wszelkich barier na drodze do realizacji zamiarów konsumentów. Oni już dokonali wyboru - naszym zadaniem, jako twórców rozwiązań płatniczych - jest zapewnienie im możliwości natychmiastowej realizacji podjętej decyzji w sposób wygodny, intuicyjny, automatyczny - mówi Andrzej Antoń, współzałożyciel i CEO Blue Media (wkrótce Autopay).
Przy wyborze metod płatności znaczenie ma jak najmniej formalności - podkreśla to, co ósmy badany. Co szósty z kolei twierdzi, że potrafi się wycofać z transakcji, kiedy okazuje się, że od płatności pobierana jest prowizja. Podobny odsetek osób czuje się poirytowany, kiedy realizacja płatności opóźnia się. Jeden na trzech zakupowiczów nie zastanawia się nad kwestią płatności, oczekując wyłącznie szybkiej realizacji zamówienia.
Pobierz raport z badania
O badaniu “Finanse w czasach inflacji”
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1055 osób metodą CAWI.
Grafiki do pobrania
O Blue Media:
Blue Media od maja 2023 roku przechodzi proces rebrandingu do marki parasolowej Autopay: Zmieniamy się.
To polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Misją Autopay jest dostarczenie wyjątkowego doświadczenia związanego z płatnościami. Odnalezienie nowego poziomu wygody, intuicyjności, automatyzacji. Miesięcznie z usług firmy korzysta 10 milionów klientów i klientek, a rozwiązania i produkty Autopay wybrało już 35 tysięcy firm w Polsce.
W ciągu niemal 25 lat działalności spółka stała się jedną z największych firm technologicznych świadczących usługi dla sektora finansowego, telekomunikacyjnego i ecommerce w Polsce. Tworzy produkty i usługi, które ułatwiają i przyspieszają wykonywanie codziennych spraw, takich jak: płacenie rachunków, doładowanie telefonu, wykonanie ekspresowego przelewu, zakupy przez internet, czy automatyczne płatności za autostrady.