Sześciu na dziesięciu Polaków korzysta z internetowych usług subskrypcyjnych. Połowa z nich wybiera je ze względu na wygodę – wynika z tegorocznej edycji badania Blue Media “Finanse Polaków w czasach pandemii”. Najczęściej decydujemy się na te usługi cykliczne, które zapewniają nam dostęp do rozrywki.
Podczas pandemii internetowe usługi subskrypcyjne zyskały na popularności, szczególnie te, które oferują dostęp do rozrywki bez konieczności wychodzenia z domu. Niezmiennie największą popularnością cieszą się serwisy oferujące dostęp do filmów i seriali – wybiera je czterech na każdych dziesięciu badanych. Dość chętnie subskrybujemy także dostęp do muzyki (15 proc. zadeklarowanych subskrybentów), do gier (11 proc.) oraz do prasy online (11 proc.)
O ile jednak odnotować można tendencję wzrostową wśród subskrypcji gier, zauważalny jest niewielki spadek zainteresowania subskrybentów dostępem do słowa pisanego – zarówno prasy, jak i e-booków.
Popularność nieinternetowych usług subskrypcyjnych utrzymuje się od lat na podobnym poziomie - z jakiejś formy subskrypcji offline korzysta jedna trzecia badanych. Do tych najczęściej wybieranych należą abonamenty medyczne (12 proc.), jedzenie, posiłki dostarczane do domu (9 proc.) oraz dieta pudełkowa (5 proc). Na wzrost popularności tych dwóch ostatnich bez wątpienia wpływ miała trwająca pandemia. W jej efekcie, w ciągu ostatniego roku zauważalny jest także spadek liczby wykupywanych abonamentów na wejścia na siłownię.
– Preferujemy cykliczne opłaty za te usługi internetowe, które dostarczają nam szeroki wachlarz rozrywki. To stąd tak duża popularność platform streamingowych wśród opłacanych przez Polaków usług online. Z drugiej strony, wśród tradycyjnych usług cyklicznych wybieramy raczej usługi podstawowe i praktyczne, takie jak te związane z naszym zdrowiem czy odżywianiem – zauważa Sylwia Frydel z Blue Media.
Wygoda i kuszące dodatki
Głównym czynnikiem decydującym o wyborze usług subskrypcyjnych przez Polaków jest ich wygoda, którą deklaruje połowa użytkowników. W dalszej kolejności istotne są łatwość korzystania oraz atrakcyjniejsza cena usługi niż w przypadku pojedynczego zakupu. W stosunku do roku ubiegłego, rosnące znaczenie dla subskrybentów ma także dostęp do unikalnych usług lub produktów – o czynniku tym wspomina niemal jedna czwarta Polaków opłacających choć jedną usługę abonamentową, z czego najczęściej na ten aspekt wskazują najmłodsi respondenci.
- Subskrypcje nie są już dla nas nowością, więc wybieramy je w pełni świadomi ich zalet. Oprócz standardowej wygody i łatwości dostępu usługi, oczekujemy specjalnej oferty na wyłączność dla grona stałych użytkowników. To właśnie unikalność produktów lub usług to powód, dla którego coraz częściej decydujemy się na wybór usługi subskrypcyjnej zamiast pojedynczego zakupu – komentuje Sylwia Frydel z Blue Media.
Opłacanie subskrypcji
Mimo zauważalnego od kilku lat spadku popularności przelewu tradycyjnego, metoda ta wciąż jest najczęściej wybieranym sposobem zapłaty za usługi abonamentowe, szczególnie w przypadku najstarszej grupy wiekowej (osób powyżej 55. roku życia). Za subskrypcje coraz częściej płacimy jednak kartą kredytową (26 proc.) oraz BLIK-iem (22 proc.). Ta ostatnia metoda jest zdecydowanie najczęściej wybierana przez najmłodszych respondentów (tj. osób w wieku 16-34 lata).