Usługi subskrypcyjne coraz popularniejsze wśród Polaków. Dominuje rozrywka bez wychodzenia z domu

#płatności subskrypcyjne #usługi subskrypcyjne #raport #badanie

07.09.2021
Udostępnij:

Sześciu na dziesięciu Polaków korzysta z internetowych usług subskrypcyjnych. Połowa z nich wybiera je ze względu na wygodę – wynika z tegorocznej edycji badania Blue Media “Finanse Polaków w czasach pandemii”. Najczęściej decydujemy się na te usługi cykliczne, które zapewniają nam dostęp do rozrywki.

Podczas pandemii internetowe usługi subskrypcyjne zyskały na popularności, szczególnie te, które oferują dostęp do rozrywki bez konieczności wychodzenia z domu. Niezmiennie największą popularnością cieszą się serwisy oferujące dostęp do filmów i seriali – wybiera je czterech na każdych dziesięciu badanych. Dość chętnie subskrybujemy także dostęp do muzyki (15 proc. zadeklarowanych subskrybentów), do gier (11 proc.) oraz do prasy online (11 proc.)

O ile jednak odnotować można tendencję wzrostową wśród subskrypcji gier, zauważalny jest niewielki spadek zainteresowania subskrybentów dostępem do słowa pisanego – zarówno prasy, jak i e-booków.

Korzystanie z usług subskrypcyjnych online

Popularność nieinternetowych usług subskrypcyjnych utrzymuje się od lat na podobnym poziomie - z jakiejś formy subskrypcji offline korzysta jedna trzecia badanych. Do tych najczęściej wybieranych należą abonamenty medyczne (12 proc.), jedzenie, posiłki dostarczane do domu (9 proc.) oraz dieta pudełkowa (5 proc). Na wzrost popularności tych dwóch ostatnich bez wątpienia wpływ miała trwająca pandemia. W jej efekcie, w ciągu ostatniego roku zauważalny jest także spadek liczby wykupywanych abonamentów na wejścia na siłownię.

Korzystanie z nieinternetowych usług subskrypcyjnych

Preferujemy cykliczne opłaty za te usługi internetowe, które dostarczają nam szeroki wachlarz rozrywki. To stąd tak duża popularność platform streamingowych wśród opłacanych przez Polaków usług online. Z drugiej strony, wśród tradycyjnych usług cyklicznych wybieramy raczej usługi podstawowe i praktyczne, takie jak te związane z naszym zdrowiem czy odżywianiem – zauważa Sylwia Frydel z Blue Media.

Wygoda i kuszące dodatki

Głównym czynnikiem decydującym o wyborze usług subskrypcyjnych przez Polaków jest ich wygoda, którą deklaruje połowa użytkowników. W dalszej kolejności istotne są łatwość korzystania oraz atrakcyjniejsza cena usługi niż w przypadku pojedynczego zakupu. W stosunku do roku ubiegłego, rosnące znaczenie dla subskrybentów ma także dostęp do unikalnych usług lub produktów – o czynniku tym wspomina niemal jedna czwarta Polaków opłacających choć jedną usługę abonamentową, z czego najczęściej na ten aspekt wskazują najmłodsi respondenci.

 Przyczyny korzystania z usług subskrypcyjnych

- Subskrypcje nie są już dla nas nowością, więc wybieramy je w pełni świadomi ich zalet. Oprócz standardowej wygody i łatwości dostępu usługi, oczekujemy specjalnej oferty na wyłączność dla grona stałych użytkowników. To właśnie unikalność produktów lub usług to powód, dla którego coraz częściej decydujemy się na wybór usługi subskrypcyjnej zamiast pojedynczego zakupu – komentuje Sylwia Frydel z Blue Media.

Opłacanie subskrypcji

Mimo zauważalnego od kilku lat spadku popularności przelewu tradycyjnego, metoda ta wciąż jest najczęściej wybieranym sposobem zapłaty za usługi abonamentowe, szczególnie w przypadku najstarszej grupy wiekowej (osób powyżej 55. roku życia). Za subskrypcje coraz częściej płacimy jednak kartą kredytową (26 proc.) oraz BLIK-iem (22 proc.). Ta ostatnia metoda jest zdecydowanie najczęściej wybierana przez najmłodszych respondentów (tj. osób w wieku 16-34 lata).

 Sposób opłacania subskrypcji

Przeczytaj także:

Artykuł

Cyfrowa przyszłość bez barier - rusza druga edycja programu UsuwaMY bariery!

Rusza druga edycja programu UsuwaMY bariery! - stworzonego przez fundację Zwolnieni z Teorii i Autopay ze wsparciem SWPS Innowacje.

20.11.2024 Czytaj więcej

Raport

Polacy gotowi na zmiany, ale termin wprowadzenia systemu kaucyjnego czeka przesunięcie [BADANIE]

Według raportu Autopay "Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2024" ponad trzy czwarte respondentów chętnie skorzystałoby z systemu kaucyjnego, gdyby był on wygodny i łatwo dostępny.

14.11.2024 Czytaj więcej

Raport

Finanse młodych w czasach niepewności. Edycja 2024 [RAPORT AUTOPAY]

Autopay realizuje badanie dotyczące podejścia Polek i Polaków do finansów nieprzerwanie od ośmiu lat. W tym roku po raz pierwszy do głównego raportu przygotowano suplement, w którym skupiono się na osobach młodych w wieku 18-34 lata.

13.11.2024 Czytaj więcej