Dbanie o bezpieczeństwo sklepu internetowego, jego infrastruktury i danych, jest kluczowym elementem przetrwania na rynku. Według raportu Deloitte, branżę e-commerce dotyka blisko ⅓ wszystkich ataków cyberprzestępców, czyniąc ją głównym ich celem. Ci, którzy padli ofiarą hakerów, w najlepszym wypadku ponieśli bardzo duże koszty. W najgorszym − zniknęli na zawsze.
Gama zagrożeń czyhających na ciebie w sieci jest bardzo szeroka. Nie musisz jednak znać ich wszystkich. Przed większością ustrzeżesz się stosując podstawowe zasady, które opisaliśmy poniżej.
Od czego zacząć?
Zabezpieczenie swojego sklepu internetowego przed atakami i wyciekami danych zacząć powinieneś od najprostszych zabiegów. W pierwszej kolejności zainstaluj program antywirusowy na każdym komputerze w firmie. Bez tego wszystkie inne działania i tak nie odniosą skutku. W ostateczności możesz używać nawet darmowego antywirusa którejś z renomowanych firm, jednak nie jest to zalecane. Zadbaj też o to, żeby całe oprogramowanie twoich komputerów (nie tylko antywirusowe) było na bieżąco aktualizowane.
3-2-1 backup
Bez względu na to, czy sklep znajduje się na twoim własnym serwerze, czy korzystasz z usługi hostingowej, zadbaj o kopie zapasowe wszystkich danych (backup). Przydadzą się one nie tylko przy ataku hakerów, ale też w wypadku zwykłej awarii. Warto przy tym kierować się zasadą 3-2-1. Oznacza ona, że należy stworzyć trzy egzemplarze danych. Muszą być one przechowywane na dwóch różnych typach nośników (np. na twoim serwerze i w chmurze), a jednak kopia powinna znajdować się w innej lokalizacji. Choć proces tworzenia kopii zapasowych zazwyczaj jest zautomatyzowany, powinieneś kontrolować poprawność ich wykonania.
Posiadanie backupu to jednak dopiero połowa sukcesu. Niezbędne jest ustalenie procedur odzyskiwania danych, tak aby w razie ataku hakerów lub awarii możliwie szybko można było przywrócić twój sklep do pełnej sprawności.
Platforma e-commerce a bezpieczeństwo
Wybór rodzaju platformy, na której postawiony jest twój sklep, również wpływa na jego odporność na cyberataki. Najbardziej podatne są darmowe rozwiązania typu open source. W sieci funkcjonuje wiele ich implementacji i jeśli hakerzy znajdą luką w jednej, mogą szybko wykorzystać ją do ataków na wszystkie oparte na niej sklepy.
Bezpieczniejsze są płatne platformy (zakup oprogramowania lub model SaaS − dzierżawy oprogramowania), w których dbanie o aktualizacje i utrzymanie bezpieczeństwa spoczywa głównie na dostawcy. Stworzenie własnego, napisanego od zera oprogramowania, daje tobie pełną kontrolę nad nim, ale zrzuca też na ciebie całą odpowiedzialność za jego bezpieczne i poprawne działanie.
Silne hasła i ograniczenie dostępu do danych
Stosuj tylko silne hasła (to uniwersalna zasada w internecie), innego do każdego konta i zmieniaj je regularnie. Wymagaj tego od wszystkich swoich pracowników. Jakie hasło jest silne? Obecnie rekomendowane są składające się z co najmniej 15 znaków. Oczywiście powinny się w nich znaleźć małe i duże litery, cyfry i znaki specjalne. Pomocne w tym wypadku są generatory i managery haseł, które wyręczą cię w wymyślaniu, zapamiętywaniu i wpisywaniu ich przy każdym logowaniu.
Nie wszyscy pracownicy potrzebują dostępu do całości danych twojego sklepu. Wprowadź więc odpowiednie ograniczenia tak, aby korzystali oni tylko z tych obszarów wewnętrznej infrastruktury, która jest im niezbędna. Dzięki temu nawet jeśli konto któregoś z pracowników zostanie przejęte przez hakerów, prawdopodobieństwo wyrządzenia większych szkód będzie zminimalizowane.
Warto też wprowadzić uwierzytelnienie dwuskładnikowe (2FA) przy logowaniu do wewnętrznej sieci. Wtedy nawet jeśli ktoś pozyska dane dostępowe twoje lub pracownika, nie będzie mógł się zalogować. Do wyboru masz tutaj kilka rozwiązań. Najprostsze jest wykorzystanie danych biometrycznych, a więc rozpoznawanie twarzy lub linii papilarnych. Bezpieczniejsze są jednak kody jednorazowe, które otrzymujesz SMSem lub w zewnętrznej aplikacji i wpodajesz wraz z loginem i hasłem. Ostatnio popularność zyskują też sprzętowe klucze bezpieczeństwa. Są to niewielkie urządzenia, które podłącza się do komputera przez port USB lub zdalnie (Bluetooth, NFC) w celu potwierdzenia swojej tożsamości.
Bezpieczny dostęp dla klientów
Prowadząc sklep internetowy musisz też myśleć o zabezpieczeniu danych, które podają klienci. Ich wyciek może cię naprawdę słono kosztować.
Podstawą jest szyfrowany przesył danych, które klienci podają na twoje stronie. Zapewnia to protokół bezpieczeństwa SSL. Każda wykorzystująca go strona posiada odpowiedni certyfikata, a widać to na pierwszy rzut oka w przeglądarce − adresy tych stron zaczynają się od “https://” (nie „http://”) i wyświetla się przy nich symbol kłódki. Najłatwiej certyfikat zakupić u swojego dostawcy usług hostingowych.
Pamiętaj też, że bez certyfikatu SSL nie masz szans na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Sam na pewno wiesz, że to kluczowa kwestia w e-commerce.
Bezpieczeństwo w procesie płatności podnosi dodatkowo korzystanie z usług zewnętrznego sprawdzonego operatora. Przyśpiesza to transakcję i jest preferowane przez klientów.
Pamiętaj
Musisz mieć świadomość, że zapewnianie bezpieczeństwa swojej platformie sprzedażowej nie jest czynnością jednorazową − to ciągły proces. Na każde nowe narzędzie zabezpieczające hakerzy odpowiadają modyfikacją lub wręcz stworzeniem całkiem innego sposobu ataku. A do ciebie należy dbanie o to, żeby wygrywać w tym wyścigu zbrojeń.
💡 Jeśli interesują Cię usługi z zakresu monitoringu sklepu internetowego skorzystaj z naszej oferty i rozwiń swój biznes.