Oszustwa bankowe – jak ochronić przed nimi swoich klientów?

#SMS autoryzacyjny #cyberbezpieczeństwo

08.12.2023
Udostępnij:

Każdego dnia pojawiają się doniesienia o osobach, które padły ofiarami oszustwa. Problemem nie są nowoczesne rozwiązania i rozwój technologii, ale nieuczciwe działania.Tym bardziej, że po drugiej stronie często stoją przestępcy wyspecjalizowani w wyłudzaniu danych do logowania. Jak sobie z tym radzić?



Ochrona klientów przed oszustwami bankowymi jest kluczowym zadaniem dla instytucji finansowych. Jednak wiele działań zapobiegawczych możemy podjąć także sami. Co nas powinno niepokoić? Z jakimi rodzajami oszustw możemy się mierzyć?

Istnieje wiele rodzajów oszustw bankowych, a przestępcy stale rozwijają nowe metody. Do najczęstszych rodzajów oszustw bankowych należą następujące.

  • Phishing – oszuści próbują uzyskać poufne informacje od klientów poprzez podszywanie się pod bank i wysyłanie fałszywych wiadomości e-mail, SMS-ów lub linków do stron internetowych. Celem jest zazwyczaj wyłudzenie danych logowania, numeru karty kredytowej lub innych poufnych informacji.

  • Przejęcie tożsamości – oszuści używają skradzionych lub podszytych danych osobowych, aby otworzyć konto bankowe lub dokonać nielegalnych transakcji w imieniu ofiary.

  • Wyłudzenie pieniędzy – w tym przypadku oszuści mogą próbować wyłudzić pieniądze od ofiar, często poprzez fałszywe historie o pilnych potrzebach finansowych. W mediach pojawiają się ostrzeżenia o oszustwach typu "nigeryjski książę" czy metodą “na wnuczka”.

  • Kradzież kart kredytowych/debetowych – oszuści mogą skraść fizyczną kartę lub skorzystać z jej danych, aby dokonywać nieautoryzowanych transakcji.

  • Oszustwa związane z aplikacjami mobilnymi – oszuści mogą tworzyć fałszywe aplikacje mobilne banków lub płatności, aby wyłudzić dane logowania lub środki.

Ochrona przed oszustwami


Podstawą ochrony przed oszustwami bankowymi jest zachowanie ostrożności i ochrona własnych danych – czyli przede wszystkim nie udostępnianie poufnych informacji osobom trzecim i regularne sprawdzanie swoich kont bankowych w celu wykrycia nieprawidłowości. Banki również podejmują wiele środków bezpieczeństwa, aby chronić klientów przed oszustwami, oto kilka z nich.


Edukacja klientów

  • Aktywnie i często prowadzone kampanie edukacyjne, a także szkolenia, które pomogą zrozumieć rodzaje oszustw bankowych, uwrażliwią na rozpoznawanie podejrzanych działań oraz nauczą jak unikać ryzyka.
  • Działania informacyjne realizowane w ramach serwisu bankowego i w aplikacji mobilnej, w tym ostrzeżenia przed popularnymi rodzajami oszustw.

Wielopoziomowa weryfikacja tożsamości

  • Zapewnienie systemu wielopoziomowej weryfikacji tożsamości, takie jak SMS autoryzacyjny, wprowadzenie autoryzacji dwuskładnikowej lub biometrycznej, po to aby uniemożliwić dostęp nieupoważnionym osobom do konta klienta.

Monitoring transakcji

  • Monitorowanie transakcji klientów w czasie rzeczywistym, aby wykryć podejrzane aktywności, takie jak nietypowe przelewy czy nieautoryzowane operacje.

Powiadomienia o transakcjach

  • Udostępnienie funkcji powiadamiania klientów o każdej transakcji dokonanej na ich koncie, aby umożliwić im bieżącą kontrolę nad finansami.

Ostrzeżenia o podejrzanych aktywnościach

  • Powiadamianie klientów o podejrzanych aktywnościach na ich koncie, na przykład o próbach zmiany hasła lub nieudanych próbach logowania.

Filtry antyphishingowe

  • Wdrożenie filtrów antyphishingowych w komunikacji z klientami, aby blokować próby phishingu, czyli podszywania się pod bank w celu wyłudzenia danych logowania.

Szyfrowanie danych

  • Zapewnienie odpowiedniego szyfrowania danych klientów zarówno w trakcie transmisji, jak i przechowywania, aby chronić je przed nieuprawnionym dostępem.

Regularne aktualizacje oprogramowania

  • W ten sposób można zapewnić ochronę przed potencjalnymi lukami w zabezpieczeniach.

Skuteczne zarządzanie dostępem

  • Stosowanie zasady zarządzania dostępem, aby kontrolować, kto może korzystać z systemów bankowych i jakie uprawnienia posiada.

Współpraca z organami ścigania

  • Działania w celu ścigania sprawców oszustw bankowych i osób odpowiedzialnych za nie.

SMS autoryzacyjny – prosta i szybka weryfikacja


Instytucje bankowe, zgodnie z unijną dyrektywą płatniczą (PSD2), mają obowiązek silnego uwierzytelnienia klienta. Celem jest dodatkowe zabezpieczenie transakcji elektronicznych a tym samym jeszcze lepsza ochrona konsumentów.

Potwierdzenie tożsamości musi odbywać się przy zastosowaniu co najmniej dwóch rodzajów niezależnych od siebie elementów, np. hasła i otrzymanego SMS-em kodu, albo loginu i odcisku palca, itp. – wszystko po to, żeby zapewnić operacji finansowej jak najwyższy stopień bezpieczeństwa.

Jedną z najprostszych i jednocześnie najskuteczniejszych metod dotarcia do odbiorcy jest wspomniany SMS autoryzacyjny. Powszechne niegdyś karty kodów czy tokeny zostały zastąpione wiadomością na telefon. SMS jest rozwiązaniem szybkim, wygodnym i bezpiecznym. Telefon jest bowiem tym przedmiotem, który mamy częściej przy sobie niż portfel. Zatem wysłanie SMS-a autoryzacyjnego na telefon zwiększa szansę na odczytanie go przez odbiorcę. Sam proces autoryzacji jest szybki i nie obciąża klienta banku koniecznością dodatkowych działań. Pozwala zweryfikować i potwierdzić (lub nie) transakcję.

Zagrożenia zmieniają się dynamicznie. Oszuści sięgają po najnowszą technologię, są kreatywni w pomysłach. Dlatego ochrona przed oszustwami bankowymi to proces ciągły, który wymaga ścisłej współpracy zarówno z klientami, jak i odpowiednimi służbami ścigania. Jednocześnie wymaga od placówek bankowych regularnej aktualizacji procedur i wykorzystywanych rozwiązań technologicznych, takich jak sztuczna inteligencja.

Przeczytaj także:

Fintech

Cross-selling w usługach finansowych: strategie zwiększania sprzedaży

Cross-selling stanowi jedną z kluczowych strategii, która może znacząco wpłynąć na realizację celów biznesowych banków i innych podmiotów z sektora finansowego.

23.02.2024 Czytaj więcej

Fintech

Chargeback w bankowości elektronicznej: jak minimalizować ryzyko i zwiększać zaufanie klientów

Poznaj kluczowe aspekty chargebacku, procedury wnioskowania i wpływ na bezpieczeństwo transakcji online. Dowiedz się, jak zbudować zaufanie klientów.

16.02.2024 Czytaj więcej

Fintech

Zastosowanie bramki SMS w komunikacji z klientami banków

Dowiedz się, jak bramki SMS ułatwiają kontakt banków z klientami, podnosząc bezpieczeństwo i komfort usług, oraz pomagają w sprzedaży produktów bankowych.

09.02.2024 Czytaj więcej