Blue Media - Organizacja Przyjazna Rodzicom

21.07.2022
Udostępnij:

W XIII edycji konkursu Bizneswoman Roku, organizowanego przez Fundację Sukces Pisany Szminką, Dominika Kotuła - Gibas, Head of HR Blue Media, odebrała statuetkę laureatki. To wyjątkowe wyróżnienie, a sam konkurs jest największym i najstarszym w Polsce tego typu. Dyrektorka HR Blue Media dołączyła do grona osób działających na rzecz kobiet w biznesie.

Blue Media jest jedną z największych spółek technologiczno-finansowych w Polsce. Usługi płatnicze, które dostarcza - tworzy z myślą o tych, którzy będą z nich codziennie korzystać. Stąd starania o to, by te zwyczajne czynności, jak płacenie rachunków, doładowania telefonu, zrobienie zakupów przez internet czy automatyczne opłacenie przejazdów autostradą przebiegały płynnie, praktycznie niezauważalnie dla każdego. Wszystko po to, by użytkownicy mieli więcej czasu dla siebie i swoich rodzin.

W ten sam sposób Blue Media codziennie wychodzi naprzeciw potrzebom osób, które zatrudnia. Jednak benefity pracownicze nie sprowadzają się jedynie do prostej wyliczanki przygotowanej na potrzeby ogłoszenia rekrutacyjnego. To szereg udogodnień i dodatkowych świadczeń, które odpowiadają realnym potrzebom pracowników. Tu i teraz.

- Pracownicy są naszą szczególną wartością. Dbanie o nich jest dla nas naturalne - wyjaśnia Dominika Kotuła - Gibas. - Takie podejście jest najważniejszą składową firmowego DNA - stałe, nienaruszalne i stanowi o naszej wyjątkowości.

Benefity w Blue Media przygotowywane są na konkretny rok, po analizie - dzięki temu odpowiadają aktualnym potrzebom pracowników, a także uwzględniają plany biznesowe spółki.

- W ten sposób mamy pewność, że autentycznie dbamy o naszych pracowników, że to, co przygotowaliśmy jest wsparciem, którego oczekują i rzeczywiście wychodzi naprzeciw ich realnym potrzebom - wyjaśnia Dominika Kotuła - Gibas.

Kapituła konkursu szczególnie doceniła benefity Blue Media wprowadzone z myślą o aktywnych zawodowo rodzicach i pracownikach posiadających rodziny. Wśród dobrych praktyk stosowanych przez firmę znajdują się m.in. elastyczne godziny pracy, dodatkowe wsparcie finansowe dla świeżo upieczonych rodziców, dofinansowanie kosztów żłobka i przedszkola czy wypoczynku dla dzieci starszych, pożyczki na cele mieszkaniowe, dedykowane programy i szkolenia rozwojowe, spotkania z coachami parentingowymi i wiele, wiele innych.

- Benefity pozapłacowe zmieniają się wraz z potrzebami pracowników. Gdy w zespole było więcej osób młodych, bez rodzin - oferta obejmowała przede wszystkim aktywne spędzanie czasu. Potem wzbogaciliśmy ją o działania skierowane do młodych rodziców i osób usamodzielniających się - wyjaśnia Dominika Kotuła - Gibas. - Kolejnym etapem będzie najprawdopodobniej zadbanie o osoby starzejące się, dojrzewające i potrzebujące wsparcia na przykład w opiece nad własnymi rodzicami.

Dobrze dobrane i atrakcyjne benefity zwiększają zaangażowanie pracowników w codziennie wykonywane obowiązki. Przynoszą też większą satysfakcję z pracy i dobrze wpływają na relacje w zespole. Są też wartościowym argumentem w procesach rekrutacyjnych, a co więcej - potrafią zmniejszyć wskaźnik rotacji pracowników. Doskonale to widać w Blue Media. Choć aktualnie zatrudnionych w firmie jest ok. 230 osób, to wśród pracowników nadal są osoby zatrudnione przez Andrzeja Antonia i Konrada Kucharskiego w 1999 roku. Średni staż pracy w Blue Media to 6,5 roku.

- Rotacja wśród pracowników jest niewielka. Osoby, które do nas dołączają związują się z nami na wiele lat. Jestem przekonana, że to m.in. efekt naszego podejścia - mówi Dominika Kotuła - Gibas. - Towarzyszymy pracownikom na wielu etapach ich życia - dlatego z naszej strony jest bardzo duża otwartość i gotowość do dopasowania się do aktualnie sprawowanej przez nich roli. I chociaż z każdym rokiem rośniemy - nadal udaje się nam patrzeć na pracowników i ich potrzeby w sposób jednostkowy.

Blue Media działa na wielu obszarach jednocześnie. Przede wszystkim wspiera inicjatywy pracownicze - każdy pracownik może zaproponować i zrealizować w ramach pracy pomysł, dla którego znajdzie sojuszników. W ostatnich latach w ten sposób powstała drużyna siatkarska, zorganizowano m.in. zajęcia z samoobrony prowadzone przez jednego z pracowników - profesjonalnego zawodnika brazylijskiego ju-jitsu czy np. jogę na tarasie. Spółka finansuje też pasje pracownicze: szkolenia żeglarskie, firmową drużynę biegową i triathlonową, z których sukcesów wszyscy są bardzo dumni. Część programów jest tworzona również z myślą o ochronie środowiska - jak premia pieszo-rowerowa wypłacana za kilometry pokonane w drodze do i z pracy. W ramach tego ekobenefitu w 2021 roku pracownikom udało się wspólnie pokonać 20 tys. km. - tym samym oszczędzając ok. 4.3 tony CO2. W programie aktywnie uczestniczyło ok. 20% zatrudnionych osób, które były wynagradzane kwotą 1 PLN netto za każdy 1 km pokonany za pomocą siły mięśni własnych (spacer, rower, bieganie, deskorolka, longboard). Program cieszył się sporym zainteresowaniem i jest kontynuowany i w tym roku.

- Pracowników traktujemy partnersko. Wynagradzamy ich nie tylko za pracę, ale też staramy się sprawiać, by była ona przyjemnością i pozwalała na samorealizację - mówi Dominika Kotuła - Gibas. - Codziennie dążymy do tego, by tworzona przez nas organizacja opierała się na zaufaniu - stąd w naszej kulturze organizacyjnej wartości i działania, których zadaniem jest wspieranie rozwoju i poczucia sprawczości pracowników.

Osoby zatrudnione w Blue Media mają możliwość korzystania z hybrydowej organizacji pracy. Aktualnie taka formuła sprawdza się najlepiej a pracownicy mogą wybrać skąd pracują: dom czy biuro. Dzięki czemu łatwiej im łączyć obowiązki zawodowe z życiem rodzinnym.

- Przenikanie się sfery zawodowej z prywatną jest nieuniknione, dlatego nie stawiamy pracownikom sztucznej granicy. Przeciwnie - podążamy za ich potrzebami i możliwościami - przyznaje Dominika Kotuła-Gibas. - Śmiało możemy powiedzieć, że pracujemy zgodnie z zasadami work-life blending, bo naturalnym jest, że przy jednoczesnym wykonywaniu służbowych obowiązków - działamy też w sferze rodzinnej, prywatnej - umawiamy wizytę lekarską czy odbieramy telefon ze szkoły dziecka. A nam zależy, jako pracodawcy, by żadna z tych sfer nie pozostała zaniedbana.

Obok inicjatyw pracowniczych spółka wdraża u siebie także ogólnopolskie programy wspierające dobrostan pracowników. Przykładem jest kampania “2 godziny dla Rodziny” zapewniająca pracownikom dodatkowe dwie godziny wolne, by mogli je spędzić z rodziną. Jednak i w tym przypadku formuła jest dopasowana do potrzeb pracowników Blue Media.

- Poszliśmy kilka kroków dalej i nieco zmodyfikowaliśmy założenia, by bardziej odpowiadały potrzebom naszych zespołów - wyjaśnia Dominika Kotuła - Gibas. - Tytułowe dwie godziny z kampanii to czas, jaki pracownicy mogą wykorzystać w jeden z piątków każdego miesiąca okresie czerwiec - sierpień. Zachęcamy ich, by był to rodzaj inwestycji w samych siebie, ale nie narzucamy, jak powinni spędzić dodatkowe wolne. Mogą z rodziną, ale równie często wybierają spacer po molo i relaks.

Ponadto Blue Media zapewnia pracownikom 4 godziny wolnego w Dzień Dziecka, a także dodatkowy dzień wolny przypadający w urodziny. Ciekawe inicjatywy pojawiają się także w obszarze wydarzeń. W ostatnich latach były to webinary poświęcone np. aktywizacji kobiet, neurochemii szczęścia czy wsparciu rodziców w procesach wychowawczych (spotkania z coachem parentingowym). W okresie intensywnej pracy, wdrażania nowych projektów biznesowych zespoły w nie zaangażowane są dodatkowo zadbane np. poprzez zapewnienie posiłków czy spotkań z masażystą.

- Wszystkie podejmowane przez nas działania to po prostu element szacunku do współpracowników, którzy inwestują swój czas, angażują się dodatkowo w pracę, gdy sytuacja tego wymaga, gdy jest to szczególnie istotne dla firmy. A my jako firma, dbamy z kolei o to, co ważne dla nich - mówi Dominika Kotuła-Gibas. - Cieszy nas niezwykle fakt, że doceniło to także zewnętrzne jury.

Działania, które Blue Media kieruje do pracowników były regularnie wyróżniane przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu w dorocznych raportach dobrych praktyk. Doceniają je również pracownicy. Dzięki nim Blue Media czterokrotnie znalazła się w czołówce rankingu AON Hewitt Associates, ciesząc się z wyróżnienia „Najlepszego Pracodawcy Roku” (2008, 2009, 2015 i 2016).

O tym jak budować kulturę przyjazną pracownikowi, podążając za jego potrzebami Dominika Kotuła-Gibas opowiedziała Sławomirowi Błaszczakowi w podcaście: Kto tu rządzi.

Przeczytaj także:

Raport

Na co młodzi ludzie wydają pieniądze? [Raport]

Podczas gdy osoby ze starszych grup wiekowych wydają więcej pieniędzy na cele związane ze zdrowiem, młodzi chętniej inwestują w rozrywkę i czas wolny. Mężczyźni często przeznaczają środki finansowe na hobby i elektronikę, z kolei kobiety chętniej wybierają ubrania i kosmetyki - wynika z badania Autopay Finanse Młodych w czasach niepewności.

25.09.2024 Czytaj więcej

Raport

E-winiety do wszystkich krajów UE już wkrótce dostępne w Autopay

Autopay rozszerza ofertę zakupu e-winiet o Bułgarię, a wkrótce również o Rumunię. Tym samym firma umożliwi nabycie e-winiet we wszystkich krajach, w których obowiązuje ta forma opłat drogowych. Winiety można nabyć na stronie i w aplikacji Autopay Mobility.

24.09.2024 Czytaj więcej

Artykuł

Marcin Mazurek nowym CPTO i członkiem zarządu w Autopay

Z początkiem września Marcin Mazurek objął stanowisko Chief Product and Technology Officera (CPTO) w Autopay. Będzie pełnił funkcję członka zarządu.

04.09.2024 Czytaj więcej