Jeżeli zależy Ci na lepszym zaplanowaniu strategii sprzedażowej dla swojego biznesu online, to koniecznie zapoznaj się z wybranymi przez nas grafikami. Znajdziesz w nich najważniejsze trendy i przewidywania dla branży e-commerce na 2022 rok.
W ostatnich latach sektor e-commerce doświadcza dynamicznego wzrostu. Coraz więcej firm przechodzi do sieci, rośnie wartość produktów sprzedawanych online. Rozwój branży e-handlu zdecydowanie wpływa na rozkwit nowych rozwiązań logistycznych i technologicznych, które mają na celu jeszcze większe usprawnienie procesu zakupowego w internecie.
Stały wzrost branży e-commerce
E-commerce przeszedł duże zmiany od czasu pierwszych sklepów internetowych. Ulepszono istniejące rozwiązania technologiczne, a także rozwinięto nowe sposoby płatności bezgotówkowej. Na jeszcze szybszy rozwój e-handlu miała również wpływ pandemia Covid-19, w czasie której wiele firm przeniosło się do internetu. WakeUp Data szacuje, że w 2022 roku udział e-commerce w ogóle światowego handlu wyniesie 20,4 proc. Wynik ten będzie stale rósł i już w 2024 roku może osiągnąć prawie 22 proc.
Statista z kolei przewiduje, że do 2023 roku globalny e-handel osiągnie rekordowy wynik ponad 6,5 bilionów dolarów.
Polska branża e-commerce też dynamicznie rośnie. Według szacunków PwC, w 2022 roku wartość brutto sprzedaży online wyniesie 105 mld złotych. Do 2026 roku wynik ten wzrośnie o 57 mld złotych i będzie lepszy o 12 proc. w stosunku do 2020 roku. Największy udział w e-handlu będą miały produkty do domu i ogrodu, elektronika i media, a także odzież i obuwie.
Coraz większe wymagania wobec zakupów online
Według badania GWI zrealizowanego na grupie europejskich konsumentów, 38 proc. ankietowanych w ciągu ostatniego roku częściej robiło zakupy online. Prawie 70 proc. badanych deklaruje, że w przyszłości częstotliwość ich zakupów pozostanie na takim samym poziomie, a ponad ⅕ ankietowanych twierdzi, że będą jeszcze częściej kupowali online.
Na rynek konsumencki na dobre weszło wymagające pokolenie generacji Z. Są to ludzie wychowani w czasach łatwego dostępu do internetu, nie mający problemów z zakupami online oraz nowymi rozwiązaniami technologicznymi. Według badań IBM, ponad 70 proc. ankietowanych z pokolenia Z wpływa na decyzje zakupowe swoich najbliższych. 60 proc. badanych zrezygnuje z używania aplikacji lub strony internetowej, jeżeli będą ładowały się zbyt długo, a mniej niż 30. proc ankietowanych jest skłonna podzielić się swoimi wrażliwymi danymi.
Wraz z rosnącą świadomością zmian klimatycznych, konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na marki oferujące ekologiczne rozwiązania. Według badań IBM, 60 proc. ankietowanych jest chętna zmienić swoje nawyki zakupowe na bardziej neutralne dla środowiska. 80 proc. badanych wierzy, że zrównoważone zakupy są ważne, a 70 proc. ankietowanych jest w stanie zapłacić o 35 proc. więcej za ekologiczną markę.
Sklepy stacjonarne w odwrocie
Według eMarketera, w 2020 roku nastąpił największy spadek klientów sklepów stacjonarnych w stosunku do klientów sklepów online. W 2022 roku wzrost rynku e-commerce będzie o 14,8 proc. większy niż w poprzednim roku. Nie przewiduje się również, aby dynamiczny wzrost e-commerce zatrzymał się w kolejnych latach.
Azja liderem e-commerce
Wśród pierwszej dziesiątki najczęściej ściąganych aplikacji zakupowych aż 9 pochodzi z Azji. Najnowsze dane z 2021 roku, opublikowane przez firmę Apptopia, pokazały że Amazon, który był globalnym liderem w 2020 roku, stracił swoją pozycję i znalazł się dopiero na czwartym miejscu. Przed nim uplasowały się: Meesho, Shein oraz Shopee, które z 203 mln instalacji wysunęło się na pierwsze miejsce.
Trendy w płatnościach online
Branża płatności bezgotówkowych stale się rozwija. Usługodawcy proponują nowe rozwiązania, które są szybkie i wygodne dla klientów. W 2021 roku ulubioną formą płatności za zakupy zrealizowane w internecie był BLIK. Polacy doceniają również szybkie płatności elektroniczne. Tuż za nimi plasuje się płatność kartą płatniczą, samodzielny przelew oraz płatność za pobraniem – wynika z badania Blue Media.
Opcja “Kup teraz i zapłać później” zyskuje na znaczeniu w skali globalnej. Wzmożone zainteresowanie płatnością odroczoną wiąże się przede wszystkim z poczuciem większej swobody zakupowej wśród klientów (więcej na ten temat przeczytasz tutaj). Badanie przeprowadzone przez GWI Core wykazało, że w 2021 roku taka metoda płatności była szczególnie popularna wśród użytkowników Instagram Shopping Bag, klientów w regionie Azji i Pacyfiku, a także wśród nabywców odzieży i butów.