Minione dwa lata znacząco zmieniły obraz e-handlu zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Już 77% polskich internautów deklaruje, że robi zakupy online ('E-commerce 2021/2022, publikacja Nowy Marketing i Mam Startup). Jakie metody płatności wybierają? Oto wyniki.
Każdy sklep internetowy, który chce prowadzić efektywną sprzedaż online, powinien być zintegrowany z bramką płatności gwarantującą obsługę szeregu różnych metod płatności. Zastanawiając się, które z nich powinny być dostępne w sklepie internetowym, należy wziąć pod uwagę zarówno aktualne trendy, jak i grupę docelową, do której kierujemy naszą ofertę. Wybór metody płatności zależy od wielu czynników, w tym od wieku, płci, znajomości technologii, zaufania do płatności online, itd.
Jeżeli oferta sklepu jest skierowana np. do klientów 60+, warto dać im możliwość płatności przy odbiorze oraz zlecenia zwykłego przelewu online. Natomiast jeśli naszą grupa docelowa to młodzi ludzi – aktywujmy płatności BLIK.
To właśnie BLIK jest aktualnie najpopularniejszą metodą płatności za zakupy internetowe– zarówno pod kątem średniej wartości transakcji, jak i liczby dokonywanych transakcji.
Według danych udostępnionych przez serwis bankier.pl aż 77% transakcji zrealizowanych podczas tegorocznego Black Friday wykonano właśnie za pomocą płatności BLIK. Oznacza to wzrost aż o 28% rok do roku.
Na drugim miejscu, z wynikiem 17%, znajdują się przelewy online (Pay by link), które zyskały przychylność kupujących głównie ze względu na szybkość i wygodę rozwiązania. Po wyborze PBL, wszystkie dane potrzebne do przelewu uzupełniają się automatycznie, a zadaniem klienta jest wyłącznie potwierdzenie transakcji. Dzięki temu znika ryzyko popełnienia błędu podczas wprowadzania danych.
Na trzecim miejscu, wśród najchętniej wybieranych metod płatności znajdują się płatności kartą.
O tym, jak dynamicznie rozwinął się rynek e-handlu w Polsce mogą świadczyć również dane, jakie zebraliśmy po tegorocznym Black Friday. Za pośrednictwem bramki płatności Blue Media zrealizowaliśmy blisko 200 000 transakcji (zachowując 100% dostępności płatności online) – dla porównania w 2016 r. było ich 6500. Obrót zwiększył się prawie 25-krotnie. Liczby mówią same za siebie. Polacy do dobre przyzwyczaili się do zakupów online.
Dane nt. najchętniej wybieranych metod płatności różnią się w zależności od operatora. Z przeprowadzonego przez nas 2021 roku badania Finanse Polaków w czasach pandemii, wynika, że nasi klienci najczęściej wybierają następujące formy płatności:
W każdym sklepie te dane będą się nieco różnić. Wybory klientów zależą zarówno od asortymentu, jak i wartości produktów. Raz wolimy zapłacić BLIKiem, a innym razem zdecydujemy się na płatności odroczone – wszystko zależy od okoliczności.
Szczegółowe dane będą się różnić, ale nawet pomimo tych różnic da się zauważyć pewne uniwersalne trendy, takie jak dynamiczny wzrost płatności BLIK, stabilna pozycja szybkich przelewów online, czy niesłabnąca popularność płatności kartą (oraz z wykorzystaniem portfeli elektronicznych).