92 proc. respondentów deklaruje, że kupuje produkty lub usługi przez internet – wynika z badania Blue Media “Finanse Polaków w czasach postpandemicznych”. Konsumentom zależy, by towar dotarł do nich szybko i bezpiecznie, nawet gdy kupują za granicą. Tymczasem ten etap transakcji potrafi być bardzo kosztowny, a konsekwencje ponoszą wszyscy.
Czym jest air-commerce?
O air-commerce mówimy w sytuacji, gdy wysyłamy zakupione towary w niewłaściwe dopasowanych opakowaniach. Zbyt duże kartony powodują, że obok przedmiotu znajduje się tam także powietrze. W ten oto sposób, jak wynika z raportu przygotowanego na zlecenie DS Smith, w za dużych kartonach przesyłamy też ponad 40 mln m3 powietrza, co w przeliczeniu daje 13,5 tys. basenów olimpijskich.
Niejednokrotnie owa zbyt duża przestrzeń w kartonie jest też uzupełniana dodatkowo wypełniaczem, który ma za zadanie zabezpieczyć przedmiot. Niestety w ten sposób marnujemy surowce i pieniądze. A idąc dalej – zwiększamy ślad węglowy – generując ponad 42 tys. ton zbędnego CO2. Jak to możliwe?
Wyzwania e-commerce
Dane Głównego Urzędu Statystycznego za 2021 r. podają, że przeciętny Polak wytworzył średnio 358 kg odpadów komunalnych – oznacza to o 16 kg więcej niż w 2020 r. Jednocześnie tylko część z nich (26,7 proc.) trafiła do recyklingu. Z kolei wg danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego na jednego konsumenta w Polsce przypada ok. 160 kg opakowań rocznie – to nieco mniej niż średnia unijna (180 kg). Niemniej w ostatnich latach wskaźnik ten rośnie w Polsce bardzo szybko, średnio o niemal 12 proc. rocznie.
W raporcie przygotowanym na zlecenie DS Smith można znaleźć kilka bardzo niepokojących danych. Stosowanie zbyt dużych opakowań, niedopasowanych do wielkości przesyłanego przedmiotu skutkuje:
Dążenie do lepszego dopasowania wielkości kartonu do wysyłanego przedmiotu ma także jeszcze jeden cel. Duże opakowanie zajmuje dużo miejsca. Samochód dostawczy ma ograniczoną przestrzeń, którą może zapełnić przesyłkami. Im większe są kartony, tym mniej może ich zabrać.
Zapewnienie poprawnej logistyki towarów oznacza konieczność zadbania o dodatkowe niemal 2,5 mln kursów samochodów dostawczych. Zgodnie z wyliczeniami z raportu DS Smith – taka liczba generuje niepotrzebnie do atmosfery aż 42 tys. ton dwutlenku węgla.
Darmowa dostawa? Czy aby na pewno?
Z badania Gemius E-commerce w Polsce 2021 wynika, że darmowa dostawa może być jedną z największych zachęt do zakupów w danym e-sklepie (88 proc. ).
Jednak, czy dostawa może być naprawdę darmowa? Niestety – nie. Realnie, żaden transport nie jest bezpłatny – po prostu płacimy za niego w inny sposób. O ile piętrzące się kartony są łatwe do zauważenia, o tyle np. gorszą jakość powietrza jest trudniej wychwycić. Niemniej problem narasta – zwłaszcza, że argument darmowej dostawy jest często stosowany przez sprzedawców jako forma zachęty do finalizacji transakcji.
Z raportu Gemiusa wynika, że 6 na 10 e-konsumentów przyznaje, że do zakupów motywuje ich dostawa przyjazna środowisku. Częściej wskazują tak kobiety niż mężczyźni. Co ciekawe, i budujące jednocześnie, najwięcej zwolenników bardziej ekologiczna opcja dostawy ma wśród najmłodszych kupujących. Można zatem optymistycznie założyć, że świadomość konieczności zadbania o środowisko staje się naturalna dla najmłodszego pokolenia e-konsumentów.
Budowanie świadomości branży
Zjawisko air-commerce stanowi spore wyzwanie dla wszystkich uczestników rynku. Wymaga świadomego działania na kilku obszarach jednocześnie, dostosowania się, a czasem pójścia na ustępstwa. Nie tylko przez właściciela e-sklepu, ale też i kupującego. Czasem to właśnie ten ostatni bywa motorem napędowym zmian, bo zwraca uwagę na zbyt duży karton czy ogromną ilość folii.
Coraz większa świadomość społeczna w obszarze zanieczyszczenia środowiska, poszukiwanie zrównoważonych rozwiązań także i w handlu internetowym sprawiają, że coraz większa liczba e-sklepów stara się sprostać nowym oczekiwaniom.
Dyskusja w branży e-commerce dotycząca troski o środowisko naturalne toczy się od dawna. Angażuje wielu uczestników rynku. Na naszym blogu już jakiś czas temu zastanawialiśmy się – Czy duży e-commerce może być eko? Pisaliśmy nie tylko o ekologicznym pakowaniu, stosowaniu zamienników dla tworzyw sztucznych, ale również o tym, jak ważne jest dopasowanie wielkości pudełka do rozmiaru przesyłanego przedmiotu. Prawda jest taka, że obie strony transakcji mogą inspirować się do zmian.