Blockchain w e-commerce gwarancją autentyczności zapisanych informacji

#ecommerce #blockchain

27.01.2023
Udostępnij:

Chociaż zastosowanie blockchain w e-commerce jest w fazie rozwoju, dotychczasowe wdrożenia pokazują jego potencjał związany z transparentnością i wiarygodnością danych oraz automatyzacją operacji.

Blockchain wraz z kryptowalutami i zdecentralizowanymi finansami (DeFi) jest fundamentem Web3, kolejnego po Web 2.0 etapu rozwoju internetu. Decentralizacja informacji jest istotą technologii blockchain, w ramach której dane o operacjach są rejestrowane i zapisywane w publicznym łańcuchu bloków, który jest przechowywany na tysiącach komputerów użytkowników.

Największą wartością jest gwarancja niezmienności zapisanych informacji, których nie można modyfikować ani zmanipulować bez wiedzy pozostałych użytkowników. Każda zmiana, np. w wyniku błędu, jest zapisana jako nowy rekord i każde zdarzenie jest odnotowane wraz z przypisaną dokładną datą.


W blockchainie nic nie zginie

Technologia blockchain jako rozproszona baza (księga) danych jest rejestrem umożliwiającym śledzenie i przechowywanie danych o transakcjach, płatnościach, zamówieniach i innych zdarzeniach ze świata fizycznego.

Dlatego doskonale nadaje się do wykorzystania w e-commerce, znajdując zastosowanie np. w zarządzaniu dokumentami, które można scyfryzować. W Polsce organizacje są zobowiązane do informowania klientów o zmianach w regulaminach, opłatach, oprocentowaniu za pośrednictwem trwałego nośnika, czyli w formie gwarantującej niezmienność treści, co w praktyce oznacza wysyłkę papierowej korespondencji. Klienci którzy zgodzą się na formę elektroniczną otrzymują link do cyfrowych wersji dokumentów zapisanych w blockchainie. Technologia gwarantuje autentyczność i nienaruszalność dokumentów, co oznacza, że ich treść nie podlegała modyfikacji w określonym czasie. Dokument może nabrać mocy prawnej, gdy zostanie uwiarygodniony przez podpis elektroniczny, pieczęć elektroniczną i opatrzony sygnaturą czasu.

Usługę trwałego nośnika jako pierwsza firma z sektora e-commerce wdrożyło w lutym 2022 r. Allegro, a w lipcu 2022 r. spółka Glosel, właściciel sklepów internetowych Taniaksiazka.pl i Bee.pl. Już w 2018 r. z rozwiązania skorzystał jako pierwszy bank PKO Bank Polski, później BNP Paribas czy firma ubezpieczeniowa LINK4. Rozwiązanie bazuje na technologii blockchaian i macierzy WORM (Write Once, Read Many) w chmurze obliczeniowej.

Gwarantuje autentyczność i niezmienność zapisanych dokumentów, które mają publiczny charakter takich jak regulaminów sklepów internetowych, tabeli opłat. Technologię trwałego nośnika rozwija w Polsce Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR) wraz z partnerami technologicznymi.


💡Pobierz bezpłatny poradnik dla właścicieli e-commerce i dowiedz się jak dostosować regulamin sklepu internetowego do wymagań na 2023 rok.


Logistyka coraz bardziej cyfrowa

Z perspektywy klienta indywidualnego płatności oparte o kryptowaluty nie wymagają opłat na rzecz banków lub operatorów kart kredytowych, ułatwiają płatności transgraniczne. O tym kto umożliwia sprzedaż przy pomocy kryptowalut informuje m.in witryna Coinmap.org.

Sam blockchain oferuje w handlu elektronicznym niemal niewyczerpany potencjał możliwości, znajdując zastosowanie w zarządzaniu zarówno aktywami cyfrowymi, jak i materialnymi.

Dla e-commerce największą zaletą blockchaina jest autentyczność zapisanej informacji, która znajduje szereg zastosowań także w logistyce.

Dostęp do wiarygodnej informacji o pełnym łańcuchu dostaw zapewnia przejrzystość i umożliwia monitorowanie całego procesu dostawy. Możliwe jest śledzenie pochodzenia produktów, począwszy od chwili pozyskania surowca np. kawy, metali, przez trasę, jaką pokonują aż do momentu przetwarzania, produkcji i sprzedaży. Można przypisać partię towaru do konkretnego kontenera, w zależności od czasu przybycia do punktu załadunku. Śledzenie pochodzenia podczas podróży zapewnia autentyczność produktu, pomaga w walce z podróbkami, opóźnieniami czy ułatwia wycofywanie wadliwych produktów.

Firma Nestlé już w 2017 r. umożliwiła klientom śledzenie informacji o puree ziemniaczanym Mousline czy kawie zamawianej przez szwedzką palarnię Zoégas. Klienci otrzymali dostęp do informacji o odmianie, miejscach uprawy, dacie zbioru, parametrach kontroli jakości czy lokalizacji magazynów. Carrefour, Walmart i inni śledzą bezpieczeństwo żywności w trakcie transportu, aby eliminować uszkodzone bądź skażone towary i wydajniej zarządzać łańcuchami dostaw. Podobnie działają firmy z innych sektorów jak IKEA, Home Depot, czy LVMH, producent luksusowej odzieży. Ford monitoruje pochodzenie surowców takich jak kobalt, a DHL drogę podróży leków z punktu pochodzenia do konsumenta. Korporacje korzystają z platform do usług opartych o blockchain rozwijanych przez IBM, Microsoft, Amazon czy Alibaba.

W połączeniu z IoT (internet rzeczy) wiele czynności można zautomatyzować, a dane wysyłać w czasie rzeczywistym. Firmy mogą sprawdzać stan i lokalizację produktu w dowolnym momencie. W przypadku sytuacji kryzysowych wiadomo, które produkty należy wycofać, co jest szczególnie ważne dla branży spożywczej i medycznej.


Kontrakty jeszcze bardziej inteligentne

Technologia blockchain wykorzystywana jest w tzw. smart contracts, czyli zestawach automatycznie wykonywanych reguł, będących w istocie programami komputerowymi. Operacje na inteligentnych kontraktach najczęściej obsługuje platforma Ethereum.

Smart contracts uruchamiają się, gdy zostaną spełnione określone warunki: np. w momencie, gdy klient odbiera towar, następuje realizacja zleconego wcześniej przelewu. Co najważniejsze, transakcje przeprowadzane między uczestnikami umowy (peer-to-peer) odbywają się bez zewnętrznej kontroli, czyli zaufanego pośrednika lub trzeciej strony, którą w tradycyjnych przelewach jest np. bank.

Blockchain ułatwia integrację z wieloma systemami zarządzania, może regulować i usprawniać operacje między sprzedawcami, ich partnerami odpowiadającymi za logistykę i operatorami płatności. Inteligentne umowy umożliwiają automatycznie inicjowanie i przeprowadzanie procesów, co z jednej strony eliminuje potrzebę ludzkiej kontroli, z drugiej nadaje im jednocześnie wiarygodny przebieg.

Zapisując w łańcuchu bloków informacje o historii zakupów i wydatkach, smart contracts mogą być wykorzystane np. w programach lojalnościowych, które automatycznie wysyłają spersonalizowane oferty czy promocję do klienta, gdy wyda określoną kwotę lub osiągnie limit punktów. Zagwarantowanie autentyczności plikom ułatwia walkę z nadużyciami związanymi ochroną z praw autorskich i przeciwdziałanie kradzieży cyfrowych treści, zdjęć, filmów czy muzyki, przypisując im certyfikaty własności w oparciu o NFT, czyli niewymienialnych tokenów (non-fungible tokens). Podobnie można zagwarantować autentyczność wystawianym w sieci recenzjom produktów – dziś będących mieszanką treści prawdziwych, fałszywych, jak i kupionych.


Podsumowanie

O ile kierunek wdrożeń rozwiązań opartych na blockchainie w e-commerce jest dziś zarysowany, ciekawe będą jego implikacje dla nowego modelu funkcjonowania internetu, nie tylko w aspekcie biznesowym czy reklamowym, ale także społecznym. W jakim stopniu transparentność i kontrola wiarygodności informacji zderzą się z możliwością zachowania większej anonimowości przez użytkowników? Jednego możemy być pewni, idea decentralizacji, na której od początku jest zbudowana sieć internetowa ma teraz większą niż kiedykolwiek wcześniej szansę na pełną realizację.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Automatyzacja procesów w dużym sklepie internetowym – praktyczny przewodnik

Dowiedz się, jak automatyzacja może zrewolucjonizować Twój e-sklep, oszczędzając czas i podnosząc jakość obsługi klienta. Poznaj konkretne rozwiązania.

13.06.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Od odwiedzających do kupujących – optymalizacja konwersji w e-commerce

Dowiedz się, jak zwiększyć sprzedaż poprzez analizę zachowań użytkowników, optymalizację stron produktowych i całego procesu zakupowego. Zarabiaj więcej.

11.06.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak zbudować silną markę online? Kompletny przewodnik po marketingu cyfrowym dla nowych przedsiębiorców

Skuteczne strategie marketingu cyfrowego dla startujących w e-commerce. Przewodnik po SEO, mediach społecznościowych, reklamie płatnej i e-mail marketingu.

10.06.2024 Czytaj więcej