Co kupujemy online? TOP najpopularniejszych kategorii

#ecommerce #badania #Gemius

13.02.2023
Udostępnij:

87% internautów kupuje online. Co ciekawe, nie tylko zwiększyła się w tym roku liczba klientów cyfrowych, ale też dokonują oni zakupów w internecie częściej niż dotychczas. Sprawdzamy, co najchętniej kupują, a które produkty tracą na popularności.

Temat zakupów w polskich e-sklepach jest regularnie analizowany przez specjalistów. Wyniki przeprowadzonych analiz można odnaleźć w wielu raportach. Przyjrzeliśmy się trzem analizom opisanym w raportach:

  • Omni-commerce. Kupuję wygodnie (Raport Izby Gospodarki Elektronicznej opracowany przez Mobile Institute)
  • Trendy na rynku e-commerce 2022 w Polsce (CENEO)
  • 2022 E-commerce w Polsce (Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska)

  • Co e-konsumenci kupowali w 2022 roku?

    Jak można przeczytać w raporcie "Omni-commerce. Kupuję wygodnie", w tym roku widać wyraźny wzrost wartości koszyków zakupowych. W szczególności są one większe w kategoriach modowej, spożywczej i urodowej.

    Jeśli chodzi o modę, rok temu średni koszyk zakupowy o wartości 501-1000 zł deklarowało 2% badanych konsumentów – obecnie jest to 9% (+7 p.p.). Zakupy w przedziale 251-500 zł były udziałem 14% badanych – obecnie jest to 28% (+14 p.p.).

    W kategorii uroda najbardziej wzrósł odsetek osób wydających średnio 101-250 zł (z 12% do 28%), ale dwa wyższe przedziały wydatków – powyżej 1000 zł i 501-1000 zł również wzrosły, odpowiednio o +1 p.p. i +8 p.p.

    Wyraźny wzrost wydatków widać też w kategorii spożywczej. Średni koszyk zakupowy o wartości 101-250 zł deklaruje obecnie aż 28% konsumentów w porównaniu do 12% w 2021 roku.

    Z raportu IGE wynika, że w 2022 roku konsumenci najczęściej wybierali produkty z kategorii:

  • moda – 48%,
  • artykuły dziecięce – 30%,
  • elektronika – 27%,
  • dom i ogród – 27%,
  • kultura i rozrywka – 26%
  • uroda – 24%
  • żywność – 21%.

  • raport-ige-kategorie

    Źródło: Omni-commerce. Kupuję wygodnie

    Z raportu Gemius wynika natomiast, że odzież (w tym dodatki, akcesoria), obuwie, kosmetyki i perfumy to kategorie produktów najczęściej wybierane przez osoby kupujące online w ciągu ostatniego roku – wskazywane przez co najmniej 50% badanych.


    gemius-najczesciej-kupowane-kategorie

    Źródło: 2022 E-commerce w Polsce

    Z raportu CENEO, można dowiedzieć się, które kategorie są najpopularniejsze, biorąc pod uwagę płeć kupującego. Okazuje się, że mężczyźni stawiają bardziej na produkty z branży Budowa i remont oraz Sprzęt AGD i RTV. Stanowią one łącznie prawie 1/3 wszystkich odsłon (32%). Kobiety natomiast najchętniej odwiedzają kategorie takie jak Dom i wnętrze, Budowa i remont oraz Dla dziecka – ich udziały razem wynoszą 33%.


    ceneo-kategorie-podzial-plec

    Źródło: Trendy na rynku e-commerce 2022 w Polsce

    Natomiast z danych Gemius wynika, że kobiety częściej sięgają po towary z takich kategorii, jak: odzież, obuwie, kosmetyki, książki i płyty, produkty farmaceutyczne, artykuły dziecięce, meble i elementy wystroju wnętrz oraz biżuteria. Mężczyźni zaś chętniej kupują sprzęt RTV/AGD, smartfony i akcesoria, samochody oraz części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, a także artykuły dla kolekcjonerów.

    Przyglądając się zakupom pod kątem wieku kupującego, okazuje się (wg. danych CENEO) że pokolenie Z, czyli osoby w wieku 18-24, są najbardziej zainteresowane produktami z Branży budowa i remont, które stanowią 10% wszystkich ich odsłon. Co ciekawe, na drugim miejscu znajduje się kategoria Dla dziecka z wynikiem 7,4%, a następnie Zdrowie (7,1%).


    gen-zet-gen-silver

    Źródło: Trendy na rynku e-commerce 2022 w Polsce

    Z kolei użytkownicy zaliczający się do Silver Generation najczęściej przeglądają oferty dotyczące Budowy i remontu (16%), a podium zamyka Dom i wnętrze wraz z kategorią Ogród.


    Wschodzące gwiazdy

    W stosunku do 2021 roku znacząco wzrosły wskazania na Artykuły dziecięce (+14 p.p.), Modę (+8 p.p.) oraz Żywność (+5 p.p.). Na bardzo wysokim poziomie pozostają wskazania dla wyposażenia wnętrz. Najwyraźniej Polacy nie zakończyli jeszcze prac i remontów rozpoczętych w pandemicznych latach 2020 i 2021 – wynika z badania Omni-commerce.

    Zdaniem CENEO najpopularniejszymi branżami 2022 r. są:

  • Budowa i remont – 13,6%
  • Dom i wnętrze – 8,9%
  • Zdrowie – 8,3%

  • Największy koszyk zakupowy widoczny jest natomiast w branżach Fotografia – 485,51 zł, Sprzęt RTV – 450,98 zł, Budowa i remont – 441,72 zł. Porównując liczbę transakcji rok do roku, najwyższe wzrosty w wartościach bezwzględnych odnotowano w tematyce Hobby i zwierzęta oraz Uroda.


    sredni-koszyk-w-branzach

    Źródło: Trendy na rynku e-commerce 2022 w Polsce

    Co najczęściej było kupowane w najbardziej popularnych kategoriach zdaniem CENEO?

  • Budowa, remont, dom i ogród – obuwie robocze, urządzenia sprzątające, sprzęt do salonów fryzjerskich i kosmetycznych, lampy sufitowe, sofy i kanapy, szafy, pawilony, altanki, baseny i brodziki ogrodowe oświetlenie zewnętrzne i ogrodowe.
  • Elektronika – lodówki, ekspresy ciśnieniowe, pralki, telewizory, słuchawki, tunery naziemne, laptopy, karty graficzne, monitory.
  • Artykuły dziecięce – klocki, lalki, zabawki interaktywne.
  • Uroda i zdrowie – perfumy damskie i męskie, kremy do twarzy, dermokosmetyki, nutrikosmetyki i leki dermatologiczne, minerały i witaminy.

  • spadajace-gwiazdy-kategorie

    Źródło: Trendy na rynku e-commerce 2022 w Polsce

    Wyraźnie widać większe zainteresowanie e-kupujących asortymentem dla psów – zarówno do higieny, jak i żywienia. Zwiększony udział perfum, preparatów medycyny naturalnej i szamponów, może świadczyć o większej zdolności do wydatkowania pieniędzy na mniej podstawowe potrzeby i zwracaniu większej uwagi na zdrowie i urodę. Wyraźnie też widać, że brakuje nam energii, o czym może świadczyć z roku na rok wyższa sprzedaż kawy.


    Spadające gwiazdy

    Zdaniem specjalistów IGE, najbardziej spadły deklaracje zakupowe dla turystyki oraz elektroniki i motoryzacji. Wydaje się, że Polacy już w 2021 roku zaopatrzyli się w odpowiedzi na obostrzenia pandemiczne w urządzenia elektroniczne (praca i nauka z domu) oraz auta (bezpieczne podróżowanie), a teraz e-commerce wykorzystują w większym stopniu do zakupów bardziej powtarzalnych i codziennych. Przemawiałaby za tym znacznie wyższa częstość e-zakupów, jaką widzimy w tym roku i zwiększenie wartości koszyków zakupowych modowych i spożywczych.

    Według opinii CENEO najmniejszym powodzeniem cieszą się Erotyka, Muzyka i Filmy, których udział w liczbie transakcji nie przekracza nawet 1%. Natomiast największy spadek zainteresowania widać w kategoriach Księgarnia, Zdrowie i Dla dziecka.

    wschodzace-gwiazdy-kategorie

    Źródło: Trendy na rynku e-commerce 2022 w Polsce

    Okazuje się więc, że coraz mniej jest kupowanych sprzętów, które można zastąpić nowoczesnymi technologiami. Na przykład spadek sprzedaży wyciskarek do owoców, można wyjaśnij modą na zakup Thermomixa, który zastępuje to urządzenie. Natomiast spadek sprzedaży depilatorów, może być spowodowany większą popularnością zabiegów laserowych.


    Jak te informacje można odnieść do swojego biznesu?

    Budowa i remont, elektronika, moda i produkty dziecięce – to wciąż najpopularniejsze kategorie zakupowe. Ważną informacją natomiast jest to, co planują w przyszłości kupować e-konsumenci. Odpowiedź na to pytanie, pozwoli dostosować ofertę do zapotrzebowania. Zajdziemy ją w raporcie Gemiusa.


    image8

    Źródło: 2022 E-commerce w Polsce

    W sytuacji, kiedy dopiero planujesz uruchomić e-sklep, koniecznie weź pod uwagę, co Polacy najchętniej kupują w internecie, ale przede wszystkim też to, co planują kupować.

    Szczególnie zwróć uwagę na informacje dotyczące produktów, które notują spadek sprzedaży. W przeciwnie do osób, które już działają na rynku e-commerce, możesz zweryfikować swoje założenia i dostosować się do panujących realiów. W przeciwnym razie musisz liczyć się z faktem, że trudniej będzie Ci osiągnąć cele sprzedażowe.

    Jeżeli już jakiś czas prowadzisz biznes, a Twoja oferta znajduje się w kategorii „spadających gwiazd”, a kondycja finansowa e-sklepu nie jest najlepsza, warto zastanowić się, co można zmienić, aby poprawić sytuację. Jednym ze sposobów jest przebranżowienie się. Mając wiedzę, które artykuły mają największy potencjał teraz i w przyszłości, możesz podjąć decyzję o dywersyfikacji oferty o nowe produkty – oczywiście z kategorii „wschodzących gwiazd”.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    SEO i marketing treści dla zaawansowanych. Jak dostarczać wartość, która przyciąga klientów?

    Dowiedz się, jak zwiększyć widoczność Twojego e-sklepu. Optymalizacja techniczna, budowanie linków, treści dla wyszukiwania głosowego–wszystko w jednym miejscu.

    18.06.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Start w e-commerce. Najważniejsze narzędzia, które pomogą Ci odnieść sukces

    Poznaj narzędzia dla początkujących e-przedsiębiorców, które pomogą Ci osiągnąć sukces w e-commerce. Od zarządzania treścią po automatyzację marketingu...

    17.06.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Automatyzacja procesów w dużym sklepie internetowym – praktyczny przewodnik

    Dowiedz się, jak automatyzacja może zrewolucjonizować Twój e-sklep, oszczędzając czas i podnosząc jakość obsługi klienta. Poznaj konkretne rozwiązania.

    13.06.2024 Czytaj więcej