Twoja marka jest obecna na Facebooku i Instagramie, ale zastanawiasz się, czy warto rozszerzyć działania w mediach społecznościowych o kolejny kanał, np. Twitter? Jak zwykle w takich przypadkach – odpowiedź brzmi: to zależy. A od czego? Przyjrzeliśmy się temu bliżej.
Media społecznościowe są w Polsce bardzo popularne – korzysta z nich niemal 70% populacji, czyli blisko 26 mln osób (za SentiOne). Najpopularniejszym jest Facebook, który jest wykorzystywany przede wszystkim do poszukiwania i udzielania pomocy, zdobywania informacji i porad. Twitter, któremu chcemy się dziś nieco bliżej przyjrzeć, plasuje się na szóstej pozycji, jeżeli chodzi o liczbę użytkowników, ale wyróżnia się dużym zaangażowaniem. Wprawdzie najczęściej dyskutowanym tematem na Twitterze jest polityka, ale być może jest tam również miejsce na komunikację na linii marka-klient. Sprawdźmy to.
Kim są polscy użytkownicy Twittera?
Jak podaje serwis wirtualnemedia.pl, w styczniu 2022 serwis Twitter odwiedziło 9,65 mln użytkowników z Polski (źródło). Każdy z nich spędził tam średnio 46 minut.
W porównaniu z ubiegłym rokiem, liczba użytkowników Twittera wzrosła o 942,5 tys. osób. Według danych serwisu Hootsuit, niemal 72% wszystkich użytkowników to mężczyźni. Z raportu opracowanego przez We are social Inc. wynika, że z Twittera korzysta aktualnie 37,5% użytkowników internetu w przedziale wiekowym 16-64.
Krótka charakterystyka Twittera
Serwis pozwala użytkownikom na publikowanie krótkich postów (obecnie max. długość wynosi 280 znaków, ale jeszcze kilka lat temu było to zaledwie 140 znaków) o dowolnej tematyce. Elementem posta może być hashtag, dzięki któremu komunikat dotrze do szerszego grona odbiorców.
Wbrew powszechnej opinii, na Twitterze publikują nie tylko politycy i dziennikarze. “Zwykli użytkownicy” również są bardzo aktywni i chętnie dzielą się istotnymi (z ich punktu widzenia) informacjami ze świata i swojego prywatnego życia. Wielu z nich decyduje się zachować anonimowość i nie publikuje pod własnym imieniem i nazwiskiem. M.in. dzięki tej anonimowości otwarcie dzielą się swoimi opiniami – również na temat marek. To jeden z powodów, dla których warto rozważyć obecność na Twitterze jako firma. Skoro mogą się tam toczyć rozmowy o Twojej marce, być może warto być ich częścią?
Zanim założysz konto, odpowiedz sobie na kilka pytań
Decydując się na aktywność na nowym kanale, musisz mieć pomysł na komunikację oraz czas na to, by wchodzić w interakcję z innymi użytkownikami. Dlatego zastanów się, czy jesteś w stanie dostarczać odbiorcom ciekawych informacji? Czy ktoś z Twojego zespołu będzie w stanie zaangażować się i być responsywnym zarówno w ciągu dnia, jak i późnymi wieczorami?
Kluczem do udanych działań na Twitterze jest zarówno atrakcyjność przekazu, jak i szybkość reakcji. Tweety rozprzestrzeniają się bardzo szybko, a brak odpowiednio szybkiej reakcji może przynieść negatywne skutki dla marki.
Dlatego, zanim zaczniesz działać na Twitterze jako firma, załóż swoje prywatne konto i spróbuj poznać to medium. Sprawdź, w jaki sposób komunikują się jego użytkownicy, jakiego języka używają, jakie treści cieszą się popularnością, w jaki sposób używane są hashtagi, czy pisano już wcześniej o Twojej firmie, oraz jakie działania prowadzi Twoja konkurencja.
Mając te informacje, będziesz w stanie przygotować strategię, według której będziesz prowadzić swoje działania na Twitterze.
O czym pamiętać, prowadząc profil marki na Twitterze?
Skuteczna komunikacja jest dwukierunkowa. Oznacza to, że równie ważne, co publikowanie ciekawych postów, jest wchodzenie w interakcje z użytkownikami, komentowanie i udostępnianie innych postów. W ten sposób pokazujesz, że marka jest prawdziwym członkiem danej społeczności, a nie tylko “słupem ogłoszeniowym”.
Twoje publikacje powinny być atrakcyjne zarówno w warstwie merytorycznej, jak i wizualnej – korzystaj z grafik, zdjęć, GIF-ów, dzięki nim Twój post będzie bardziej zauważalny w strumieniu innych publikacji.
Rozwinięcie nowego profilu, bez względu na medium, jest trudne i wymaga czasu. Dlatego nie zniechęcaj się po kilku tygodniach i publikacji kilkunastu postów, które nie wzbudziły szczególnego zainteresowania. Spróbuj przyciągnąć odbiorców, wchodząc na ich profile, angażując się w dyskusje pod ich postami, udostępniając ich publikacje – w ten sposób pokażesz, że chcesz być częścią społeczności i masz coś do zaoferowania.
Co możesz zyskać?
Podobnie jak inne mediów społecznościowych, Twitter może być sposobem na zwiększenie świadomości marki, dotarcie do nowych potencjalnych klientów i, w efekcie, zwiększenie sprzedaży.
Charakter komunikacji na Twitterze sprawia, że znika bariera komunikacji pomiędzy osobą a marką. Przez to, niektóre firmy decydują się prowadzić obsługę klienta również za pośrednictwem tego medium społecznościowego. Wynika to z prostej przyczyny – klienci sami zadają pytania właśnie tym kanałem, ponieważ czują, że tam dzieli ich od marki mniejszy dystans.
Możesz również prowadzić płatne kampanie na Twitterze i w ten sposób starać się pozyskać nowych klientów, zwiększyć świadomość marki, czy zbudować większą społeczność – ważne, by, przed uruchomieniem kampanii, ustalić cele, jakie ma ona realizować.
Marki z branży e-commerce na Twitterze
Przyjrzyjmy się kilku markom z Twojej branży, które aktywnie działają na Twitterze i udaje im się angażować swoją społeczność. Pierwszą z nich jest Etsy, czyli popularna platforma e-commerce, która umożliwia twórcom sprzedaż wyprodukowanych przez siebie rzeczy, np. świec, biżuterii, dekoracji, itp.
Jak widzisz, Etsy ma już 2,3 mln obserwujących i zdążyło opublikować ponad 35 tys. tweetów. Większość postów ma po kilkadziesiąt polubień, kilkanaście komentarzy i kilka udostępnień. Zdarzają się mniej i bardziej popularne wpisy. W przypadku Etsy, kluczowe są zdjęcia produktów – to one w pierwszej chwili przyciągają uwagę, dopiero później zwracamy uwagę na treść tweeta. Zauważalne jest, że video znacznie bardziej angażuje – jeden z ostatnio dodanych filmów ma ponad 11 tys. odtworzeń i ponad 150 komentarzy.
Wiele marek modowych ma swoje konta na Twitterze – Chanel, H&M, Victoria’s Secret, Burberry, Forever 21, Zara, Dior, Gucci, Mango i wiele więcej.
H&M zgromadził wokół swojego konta ponad 8 mln obserwujących, a publikuje posty mniej więcej raz na tydzień – więc nie tak często, jak można by się było spodziewać.
Jeżeli zastanawiasz się od czego zacząć – załóż sobie najpierw prywatne konto na Twitterze i zaobserwuj kilka marek z Twojej lub pokrewnych branż. Przez jakiś czas analizuj ich działania i sprawdzaj reakcje odbiorców, a przekonasz się co działa, a co zawodzi. Analiza konkurencji to dobry punkt wyjścia do zaplanowania własnych działań.
Jeśli interesuje Cię tematyka mediów społecznościowych – zajrzyj również do naszego poradnika nt. tego jak prowadzić profil sklepu internetowego na Instagramie.