Generacja Z to osoby urodzone w latach 1995-2010. Pokolenie zdominowane przez narzędzia cyfrowe, nieznające życia bez internetu, który jest dla nich naturalnym środowiskiem pracy i rozrywki. To właśnie tu szukają nie tylko informacji czy przyjemności, ale też podejmują decyzje konsumencie. Żaden przedsiębiorca nie powinien ich lekceważyć.
Kim są “Zetki”?
Pokolenie Z, określane też jako: generacja Z (gen Z), post-millenialsi, pokolenie internetowe oraz pokolenie C (ang. connect, communicate, change) to dość zróżnicowana wiekowo grupa. Część już pracuje, a część to obecni nastolatkowie pozostający na utrzymaniu opiekunów. To osoby wychowane w globalnym świecie, dla których nowe technologie są naturalnym środowiskiem. Są mobilne i twórcze, treści konsumują szybko, co może wpływać na trudności z koncentracją. Szybko reagują na zmiany i mają realistyczne podejście do życia. Ich oczekiwania, wyznawane wartości i nawyki stanowią punkt odniesienia dla wielu firm.
Co kupuje Pokolenie Z?
Według danych Accenture, na ten moment tylko ⅓ Pokolenia Z jest aktywna zawodowo i operuje własnym budżetem, niemniej siła nabywcza tej grupy jest wysoka. Najwięcej (powyżej 200 zł) wydają na artykuły z trzech kategorii produktowych: moda (38 proc.), elektronika (30 proc.) oraz uroda (23 proc.). Z kolei wydatki na produkty luksusowe czy z kategorii lifestyle są na podobnym poziomie jak w przypadku millenialsów (starszej od nich grupy i w większości aktywnej zawodowo).
Wysoka jakość i społeczna odpowiedzialność
Według raportu “Meet the Future” Facebooka, Pokolenie Z stanowi 40 proc. światowej populacji. To bardzo liczna grupa konsumentów. Poznanie ich potrzeb, wartości, sposobu działania leży w interesie biznesu. Na czym zależy konsumentom Generacji Z? Co jest dla nich ważne?
Osoby urodzone po 1995 roku krytycznie podchodzą do tego, co jest im oferowane. Oczekują nie tylko wysokiej jakości produktów, ale także spersonalizowanych usług oraz spójności z ich systemem wartości. W procesie podejmowania decyzji zakupowych biorą pod uwagę wiele czynników, nie tylko tak oczywistych, jak np. smak i wygląd, lecz również pochodzenie i sposób produkcji – czy jest zrównoważony i etyczny. Stąd kluczowe w kontakcie z Gen Z wydaje się zbudowanie zaufania w oparciu o transparentną komunikację i wiarygodność. W procesie zakupowym to nie cena ma dla nich znaczenie, a właśnie system wartości, który stoi za daną marką.
Zetki czują się odpowiedzialne za swoje działania i tego oczekują od pozostałych uczestników rynku. Kupując dobra przywiązują ogromną wagę do pochodzenia surowców, składu produktów i śladu węglowego. Ważne jest dla nich poszanowanie środowiska naturalnego i ogólne dbanie o dobro planety i jej mieszkańców. Zależy im na tym, dlatego przywiązują znacznie większą uwagę niż starsze pokolenia do społecznej odpowiedzialności firm.
Znaczenie mają opinie i social media
Aby zdecydować o zakupie, przedstawiciele Pokolenia Z szukają potwierdzenia swoich wyborów w najbliższym otoczeniu. Dla 65 proc. badanych to zdanie rodziny i bliskich jest najbardziej znaczące. Niemal tyle samo (64 proc.) kieruje się zdaniem internautów, a co drugi (54 proc.) pyta o opinie znajomych.
Znaczący obszar swojego życia Zetki wiążą z social mediami. Połowa z nich przynajmniej raz dziennie z nich korzysta, szukając tam przede wszystkim rozrywki, ale nie tylko. Najczęściej wybieranymi kanałami są Instagram i Snapchat (51 proc.), tuż za nimi jest YouTube (39 proc.). Co trzeci przedstawiciel Gen Z korzysta z kanałów streamingowych audio (31 proc) i wideo (30 proc.). Można spodziewać się, że w przyszłości, to właśnie tam będą przechodziły działania marek w poszukiwaniu interakcji z konsumentem.
Już teraz 57 proc. przedstawicieli generacji Z szuka w socjalach informacji o promocjach. W raporcie z 2021 r. widać sporą zmianę w tym obszarze w stosunku do wyników z 2019 r. Co piąty badany lubi też pochwalić się zakupionym produktem w mediach społecznościowych.
31 proc. przedstawicieli Gen Z podkresla znaczenie opinii influencerów, a niemal połowa z nich jest gotowa zapłacić więcej za rekomendowany produkt.
E-commerce dla Gen Z
Niemal co trzeci przedstawiciel tego pokolenia (27 proc.) deklaruje chęć robienia większości zakupów online. Wartość ta może się zmienić wraz z wejściem do grona samodzielnych konsumentów kolejnych osób.
Aktualnie ok. 40 proc. badanych z generacji Z, choć ogląda produkt w internecie, to zakupu dokonuje w sklepie stacjonarnym. Docenia łatwiejszy sposób obejrzenia i przymierzenia produktu (74 proc.), możliwość prostszego sprawdzenia, jakie produkty są w promocji (70 proc.) czy dokonania szybkiego zwrotu produktów zakupionych przez internet (64 proc.).
Zetki, jako pokolenie wychowane w towarzystwie najnowszych technologii, spodziewa się ich obecności także w procesach zakupowych. Możliwe, że to właśnie ich zastosowanie odciągnie przedstawicieli tej generacji od zakupów stacjonarnych. Spośród wszystkich badanych grup wiekowych, Pokolenie Z wyraża największe zainteresowanie wirtualnymi pomiarami (59 proc.), zastosowaniem technologii AR lub VR (53 proc.) czy social commerce (43 proc.). Szanse mają te firmy, które będą w stanie dostarczyć innowacyjne rozwiązania w doświadczeniach zakupowych.