E-learning to nauczanie za pośrednictwem technologii i urządzeń elektronicznych – komputerów, smartfonów, tabletów. Do niedawna stosowany był jako uzupełnienie tradycyjnych metod nauki. Za sprawą pandemii świat kursów i nauki niemal całkowicie przeniósł się do internetu. Stał się częścią codziennego życia.
Jeszcze przed pandemią – za sprawą której większość z nas zaczęła mieć styczność z jakąś formą nauki online – eksperci przewidywali wielki potencjał e-learningu. Trzy lata temu raport Research and Markets przewidywał, że globalny rynek osiągnie wartość 325 miliardów dolarów do 2025 r. Aktualna prognoza to 388 miliardów do 2026 r. Stało się jasne, że przyszłość nauki i szkoleń ściśle związana jest z internetem.
Czym jest e-learning
E-learning to dość szerokie zagadnienie. Pod tym pojęciem kryje się zarówno edukacja zdalna (szkolna, uniwersytecka), specjalistyczne kursy i szkolenia online, nauka poprzez aplikacje mobilne (np. językowe), jak i firmowe webinary (edukacyjne, szkoleniowe, produktowe). Nic więc dziwnego, że e-learning przeżywa obecnie prawdziwy rozkwit.
Jeśli zajmujesz się uczeniem i szkoleniem innych albo po prostu masz doświadczenie z jakiejś dziedziny i potrafisz się tym doświadczeniem dzielić się z innymi, e-learning to dziś jeden z najlepszych sposobów na monetyzację swojej wiedzy. Jeśli z kolei prowadzisz firmę, szkolenia online i webinary, podczas których eksperci dzielą się swoją wiedzą z innymi to ważny element promocji nowych usług i produktów.
Podstawową zaletą zdalnej formy nauczania jest to, że można dotrzeć do wielu osób jednocześnie z dowolnego miejsca. To, czego potrzebujemy to dobry sprzęt i sprawne połączenie internetowe.
Platforma to podstawa
Jeśli rozważasz uruchomienie własnego kursu online ważną decyzją jest wybór platformy e-learningowej. Weź pod uwagę kilka czynników: czego będziesz uczyć, kto jest twoim odbiorcą oraz w jaki sposób chcesz na e-learningu zarabiać. Zdecyduj też, czy twoje zajęcia mają odbywać się w czasie rzeczywistym, czy mają być zapisane wcześniej i jedynie odtwarzane przez kursantów.
Co umożliwia platforma e-learningowa?
- prowadzenie zajęć z poziomu przeglądarki internetowej
- automatyzację narzędzi potrzebnych do nauczania
- tworzenie interaktywnych ćwiczeń dla kursantów
- zarządzanie kalendarzem
- tworzenie testów
- analizowanie i raportowanie postępów w nauce
- szybką komunikację z uczniami
- prowadzenie wideokonferencji
- dostęp do bazy wiedzy
- udostępnianie ekranu
- tworzenie wirtualnych pokoi (pozwala dzielić kursantów na grupy)
Zaimplemetowany w platformie moduł e-commerce pozwoli od razu sprzedawać twoje usługi. W obecnych czasach koniecznością jest, oprócz opcji płatności kartą, wdrożenie szybkich płatności online. Pamiętaj o zarejestrowaniu takiej usługi samodzielnie u operatora. Wprowadź różne opcje opłacania kursów – np. jednorazową oraz cykliczną (subskrypcja).
LMS czy LXP?
Najpopularniejsze platformy to tzw. LMS, czyli Learning Management System. Służą one do zarządzania szkoleniem, umożliwiają prowadzenie zajęć, przeprowadzanie testów i śledzenie postępów. Uczący się ma z góry wytyczoną ścieżkę edukacyjną prowadzącą do konkretnego celu. Od niedawna jednak są dostępne również platformy LXP (Learning Experience Platform), które skoncentrowane są na inteligentnym dopasowywaniu się do potrzeb kursantów (każdy bowiem uczy się w innym tempie) oraz na ich interakcji między sobą. Nie ma tu jednej określonej drogi ani sztywnego systemu.
Jeśli chcesz sprzedawać swoje kursy, zdecyduj się na rozwiązania, które oferują szybką integrację e-commerce.
Własne rozwiązanie czy gotowe platformy?
Możesz zlecić wykonanie platformy e-learningowej specjalnie pod swoje potrzeby, ale też stworzyć swoje szkolenia online na bazie platform takich jak np. Docebo, Moodle czy Claroline, oferujących wiele przydatnych funkcji.
Inną opcją są serwisy zrzeszające pod jednym adresem różnych autorów kursów. To wygodne rozwiązanie na początek, ale trzeba pamiętać, że może być pobierana opłata w wysokości nawet 50 proc. ceny twojego kursu oraz będziesz mieć ograniczoną kontrolę nad dostępem do kursantów. Niemniej jednak tego typu platformy są doskonale wypozycjonowane i przyciągają miliony użytkowników. Do najbardziej znanych należą np. Thikific, Learnwords czy Udemy.
Podsumowanie
W 2020 r. korzystanie z e-learningu stało się codziennością, zatem jeśli planujesz uruchomić własny kurs online miej świadomość jak mocno konkurencyjny stał się ten rynek. Zainwestuj w metody angażujące na różne sposoby kursantów. Wśród nadchodzących trendów eksperci wymieniają m.in. rozwiązania VR/AR, mocniejsze wykorzystanie social mediów czy personalizację procesu nauki.
💡 Jeżeli szukasz profesjonalnych usług dla e-commerce – kliknij w link, a przejdziesz do specjalnego marketplacu z ofertami naszych partnerów, np. audyt SEO, usługi prawne, usługi reklamowe, itp.