Czym jest protokół SSL i dlaczego potrzebujesz go w swoim sklepie internetowym?

#bezpieczeństwo #sklepy internetowe #cyberbezpieczeństwo #SSL

13.06.2022
Udostępnij:

Według badania przeprowadzonego przez Juniper Research straty handlowców spowodowane oszustwami związanymi z płatnościami online wyniosą 206 miliardów dolarów w latach 2021-2025. To doskonale pokazuje, jak duża jest skala zagrożeń i jak ważne jest odpowiednie zabezpieczenie sklepu internetowego.

Gdybyś prowadził sklep stacjonarny, prawdopodobnie zadbałbyś o dobre drzwi antywłamaniowe, alarm, monitoring, a może nawet zatrudniłbyś firmę ochroniarską. Podobnie należy postępować w przypadku sklepów internetowych. Wprawdzie metody zabezpieczeń będą inne, ale cel jest jeden – zadbać o bezpieczeństwo sklepu oraz jego klientów. Jednym z podstawowych zabezpieczeń jest właśnie protokół SSL.

Czym dokładnie jest protokół SSL?

Protokół SSL (Secure Sockets Layer) powstał niemal 30 lat temu (bo w 1994 r.). Został stworzony przez firmę Netscape i miał za zadanie zapewnić bezpieczną transmisję danych w internecie. Przez lata rozwiązanie ewoluowało dostosowując się do zmieniających potrzeb użytkowników.

Jak działa protokół SSL? W skrócie: szyfruje wszystkie informacje, które użytkownik przesyła za pośrednictwem strony internetowej. Co ważne, SSL szyfruje dane jeszcze na poziomie urządzenia (w przeglądarce), a dopiero później przesyła je dalej. Dzięki temu dane są lepiej zabezpieczone przez złośliwym oprogramowaniem lub atakiem hakerskim.

Jakiego rodzaju dane chroni protokół SSL?

Protokół szyfruje najwrażliwsze dane osobowe i transakcyjne, czyli dane rejestracyjne (imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu), dane identyfikacyjne (e-mail, login, hasło) oraz dane bankowe (numer karty płatniczej, numer konta bankowego).

Korzystanie z certyfikatu SSL w przypadku sklepów internetowych jest szczególnie ważne, ponieważ odbywa się tam rejestracja użytkowników, przekazywanie danych osobowych oraz danych autoryzacyjnych wymaganych podczas płatności online.

Jak przebiega transmisja danych chroniona certyfikatem SSL?

transmisja-danych
Źródło: https://ssl24.pl/


Potrzebujesz SSL-a również po to, żeby Google Cię widział

W 2018 r. swoją premierę miało Google Chrome 68. Był to również moment, od którego przeglądarka zaczęła uznawać za niebezpieczne wszystkie strony, które korzystają z protokołu transferu HTTP. Mówiąc wprost – Google wspiera tylko te witryny, które korzystają z szyfrowania HTTPS.

Żeby zyskać tę niezwykle ważną literkę "s" należy kupić certyfikat SSL. Obecnie wiele zaufanych firm hostingowych oferuje bezpłatnie certyfikat Let's Encrypt SSL (jeśli jesteś na etapie wyboru hostingu, zapytaj dostawców, czy elementem pakietu jest również certyfikat SSL). Oprócz wymienionego wyżej certyfikatu istnieje wiele innych, płatnych rozwiązań. Różnią się one przede wszystkim sposobem uwierzytelniania.

Co zyskasz wykupując certyfikat SSL?

Korzyści jest wiele. Te najważniejsze to: bezpieczeństwo i wiarygodność. Klienci, mając pewność, że witryna jest odpowiednio chroniona, a ich dane zabezpieczone – chętniej zrobią zakupy właśnie u Ciebie. Pozostałe, najczęściej wskazywane korzyści to:

  • integralność danych (nawet w przypadku przechwycenia ruchu, atakujący nie odczyta zabezpieczonych danych);
  • pozytywny wpływ na pozycjonowanie serwisu w wynikach wyszukiwania (SEO);
  • większe zaufanie do strony;
  • światowy standard zabezpieczeń;
  • większe możliwości (jeżeli chcesz w swoim sklepie aktywować płatności online, posiadanie certyfikatu SSL jest wymagane).


  • Podsumowując, posiadanie ważnego certyfikatu SSL w sklepie internetowym to dziś standard i konieczność. Jeżeli chcesz, żeby klienci uważali Twoją witrynę za bezpieczną, a Google dobrze ją pozycjonował – musisz korzystać z protokołu SSL. W ten sposób zadbasz o widoczność swojego sklepu oraz jego pozytywny odbiór. Poczucie bezpieczeństwa podczas zakupów online jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje klientów.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    SEO i marketing treści dla zaawansowanych. Jak dostarczać wartość, która przyciąga klientów?

    Dowiedz się, jak zwiększyć widoczność Twojego e-sklepu. Optymalizacja techniczna, budowanie linków, treści dla wyszukiwania głosowego–wszystko w jednym miejscu.

    18.06.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Start w e-commerce. Najważniejsze narzędzia, które pomogą Ci odnieść sukces

    Poznaj narzędzia dla początkujących e-przedsiębiorców, które pomogą Ci osiągnąć sukces w e-commerce. Od zarządzania treścią po automatyzację marketingu...

    17.06.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Automatyzacja procesów w dużym sklepie internetowym – praktyczny przewodnik

    Dowiedz się, jak automatyzacja może zrewolucjonizować Twój e-sklep, oszczędzając czas i podnosząc jakość obsługi klienta. Poznaj konkretne rozwiązania.

    13.06.2024 Czytaj więcej