Czym jest protokół SSL i dlaczego potrzebujesz go w swoim sklepie internetowym?

#bezpieczeństwo #sklepy internetowe #cyberbezpieczeństwo #SSL

13.06.2022
Udostępnij:

Według badania przeprowadzonego przez Juniper Research straty handlowców spowodowane oszustwami związanymi z płatnościami online wyniosą 206 miliardów dolarów w latach 2021-2025. To doskonale pokazuje, jak duża jest skala zagrożeń i jak ważne jest odpowiednie zabezpieczenie sklepu internetowego.

Gdybyś prowadził sklep stacjonarny, prawdopodobnie zadbałbyś o dobre drzwi antywłamaniowe, alarm, monitoring, a może nawet zatrudniłbyś firmę ochroniarską. Podobnie należy postępować w przypadku sklepów internetowych. Wprawdzie metody zabezpieczeń będą inne, ale cel jest jeden – zadbać o bezpieczeństwo sklepu oraz jego klientów. Jednym z podstawowych zabezpieczeń jest właśnie protokół SSL.

Czym dokładnie jest protokół SSL?

Protokół SSL (Secure Sockets Layer) powstał niemal 30 lat temu (bo w 1994 r.). Został stworzony przez firmę Netscape i miał za zadanie zapewnić bezpieczną transmisję danych w internecie. Przez lata rozwiązanie ewoluowało dostosowując się do zmieniających potrzeb użytkowników.

Jak działa protokół SSL? W skrócie: szyfruje wszystkie informacje, które użytkownik przesyła za pośrednictwem strony internetowej. Co ważne, SSL szyfruje dane jeszcze na poziomie urządzenia (w przeglądarce), a dopiero później przesyła je dalej. Dzięki temu dane są lepiej zabezpieczone przez złośliwym oprogramowaniem lub atakiem hakerskim.

Jakiego rodzaju dane chroni protokół SSL?

Protokół szyfruje najwrażliwsze dane osobowe i transakcyjne, czyli dane rejestracyjne (imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu), dane identyfikacyjne (e-mail, login, hasło) oraz dane bankowe (numer karty płatniczej, numer konta bankowego).

Korzystanie z certyfikatu SSL w przypadku sklepów internetowych jest szczególnie ważne, ponieważ odbywa się tam rejestracja użytkowników, przekazywanie danych osobowych oraz danych autoryzacyjnych wymaganych podczas płatności online.

Jak przebiega transmisja danych chroniona certyfikatem SSL?

transmisja-danych
Źródło: https://ssl24.pl/


Potrzebujesz SSL-a również po to, żeby Google Cię widział

W 2018 r. swoją premierę miało Google Chrome 68. Był to również moment, od którego przeglądarka zaczęła uznawać za niebezpieczne wszystkie strony, które korzystają z protokołu transferu HTTP. Mówiąc wprost – Google wspiera tylko te witryny, które korzystają z szyfrowania HTTPS.

Żeby zyskać tę niezwykle ważną literkę "s" należy kupić certyfikat SSL. Obecnie wiele zaufanych firm hostingowych oferuje bezpłatnie certyfikat Let's Encrypt SSL (jeśli jesteś na etapie wyboru hostingu, zapytaj dostawców, czy elementem pakietu jest również certyfikat SSL). Oprócz wymienionego wyżej certyfikatu istnieje wiele innych, płatnych rozwiązań. Różnią się one przede wszystkim sposobem uwierzytelniania.

Co zyskasz wykupując certyfikat SSL?

Korzyści jest wiele. Te najważniejsze to: bezpieczeństwo i wiarygodność. Klienci, mając pewność, że witryna jest odpowiednio chroniona, a ich dane zabezpieczone – chętniej zrobią zakupy właśnie u Ciebie. Pozostałe, najczęściej wskazywane korzyści to:

  • integralność danych (nawet w przypadku przechwycenia ruchu, atakujący nie odczyta zabezpieczonych danych);
  • pozytywny wpływ na pozycjonowanie serwisu w wynikach wyszukiwania (SEO);
  • większe zaufanie do strony;
  • światowy standard zabezpieczeń;
  • większe możliwości (jeżeli chcesz w swoim sklepie aktywować płatności online, posiadanie certyfikatu SSL jest wymagane).


  • Podsumowując, posiadanie ważnego certyfikatu SSL w sklepie internetowym to dziś standard i konieczność. Jeżeli chcesz, żeby klienci uważali Twoją witrynę za bezpieczną, a Google dobrze ją pozycjonował – musisz korzystać z protokołu SSL. W ten sposób zadbasz o widoczność swojego sklepu oraz jego pozytywny odbiór. Poczucie bezpieczeństwa podczas zakupów online jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje klientów.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Minimalizm w płatnościach. Jak upraszczanie procesów płatniczych wpływa na zadowolenie klientów?

    Dowiedz się, jak uproszczenie płatności może zwiększyć zadowolenie klientów i poprawić współczynniki konwersji i wprowadź potrzebne zmiany w swoim serwisie.

    27.02.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Pierwsze kroki w prowadzeniu sklepu internetowego na platformie OpenCart

    Przeczytaj krótki przewodnik o zakładaniu i konfiguracji sklepu na OpenCart, aby poznać najlepsze praktyki i zacząć sprzedawać swoje produkty w sieci.

    26.02.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Dlaczego warto wybrać polską bramkę płatniczą dla swojego e-commerce?

    Stoisz przed wyborem operatora płatności w Twoim serwisie internetowym? Sprawdź, dlaczego warto zdecydować się na współpracę z lokalnym dostawcą usługi.

    22.02.2024 Czytaj więcej