Ryzyko jest duże, ale gra warta świeczki – tak można podsumować kwestię stosowowania reklamy porównawczej do promocji swojego biznesu. Komu i kiedy się to opłaca, a kiedy kampania oparta o reklamę porównawczą może okazać się nietrafiona?
Czym jest reklama porównawcza?
Zgodnie z definicją zawartą w Encyklopedii Zarządzania, reklama porównawcza to jedna z form reklamy, na podstawie której można zidentyfikować pośrednio lub bezpośrednio towary czy usługi konkurencji. Najprościej rzec ujmując, to reklama, w której porównuje się swój produkt do konkurencyjnego. Celem jest uświadomienie klientów, że produkt konkurencyjny jest gorszy, np. słabszej jakości, mniej smaczny, droższy czy brzydszy. Produkty można porównywać pod różnymi względami – biorąc pod uwagę, np. cenę, wygląd, możliwości zastosowania.
Wyróżnia się dwa rodzaje reklamy porównawczej:
Wielu właścicieli firm zastanawia się nad korzystaniem z takiej formy reklamy. Jednak nie są pewni, czy krytykowanie i umniejszanie konkurencji jest zgodne z prawem. Kolejnym zagrożeniem jest ryzyko negatywnej oceny kampanii przez odbiorców, co będzie miało swój skutek nie tylko w zmniejszonej sprzedaży, ale również negatywnie wpłynie na wizerunek marki.
Co na to prawo?
Kwestię reklamy porównawczej reguluje dyrektywa 97/55/EC Parlamentu i Rady europejskiej z 6 października 1997 oraz poprawka do dyrektywy 84/450/EEC, która dotyczy reklamy wprowadzającej w błąd z włączeniem reklamy porównawczej. Według wyżej wspomnianych zapisów taka forma reklamy jest dozwolona, jeśli spełnia przesłanki (wszystkie razem):
Przykład reklamy porównawczej
Najgłośniejszą reklamą porównawczą była ta zapoczątkowana przez Pepsi. Zareagowała na nią Coca-Cola i w efekcie powstała zabawna "wojna" między gigantami. Coca-Cola, bez ponoszenia żadnych kosztów, wygrała tę reklamową bitwę. Ten przykład jest często pokazywany na różnego rodzaju szkoleniach dla marketerów. Pokazuje nie tylko jak wygląda reklama porównawcza, ale również jak się z nią zmierzyć, gdy skorzysta z niej konkurencja.
Czy warto stosować reklamę porównawczą?
Decydując się na tego typu reklamę, należy być gotowym na różne reakcje konsumentów oraz konkurencji. Zdecydowanie lepiej z niej zrezygnować, gdy konkurencja jest zbyt silna lub gdy firma jest najlepszą firmą w danej branży. Porównując się do innej, możesz zasugerować, że ma kompleksy i zasiać w świadomości klientów pewien rodzaj niepewności. Dodatkowo uwaga konsumentów zostanie zwrócona na konkurencyjny produkt, co może przynieść skutek odwrotny od zamierzone i część klientów wybierze konkurencyjną ofertę. Użycie reklamy porównawczej może być uzasadnione, gdy to konkurencja rzuci wyzwanie – np. wprowadzi do sprzedaży produkt o podobnych właściwościach do Twojego. Innym powodem może być celowe wywołanie zamieszania, w celu zwrócenia uwagi konsumentów na markę.