Pandemia, wojna w Ukrainie, rosnąca inflacja, wzrost cen większości produktów – to wszystko sprawia, że konsumenci podchodzą do zakupów z większą dozą ostrożności. Przyjrzeliśmy się, co na temat aktualnych zachowań zakupowych mówią badania przeprowadzone przez agencję badawczą Atena Research&Consulting.
Co to znaczy, że kupujący online chcą być smart? To znaczy, że podejmują decyzje zakupowe po dłuższym namyśle, szukają najkorzystniejszych opcji – zarówno pod względem ceny produktu, jak i jego dostępności i ogólnej wygody zakupu.
Smart shopping to nic innego, jak sprytne zakupy. Klienci szukają produktów online, porównują ceny, opcje i koszty dostawy, zasady zwrotów i reklamacji. Kończy się czas impulsywnych zakupów.
Gdzie najczęściej szukamy potrzebnych produktów?
Wyniki przywołanego wcześniej badania pokazują, że aż 30% kupujących online rozpoczyna poszukiwania na Allegro (najpopularniejszej polskiej platformie zakupowej). Taki wyniki nie może dziwić, ponieważ Allegro daje klientom możliwość łatwego porównania ofert i wybrania tej najkorzystniejszej pochodzącej od zaufanego sprzedawcy.
Dla 18% ankietowanych początkiem ścieżki zakupowej jest wyszukiwarka Google. Wybór ten argumentują chęcią poznania opinii innych użytkowników nt. wybranego produktu oraz samego sprzedawcy. Dzięki temu mogą podjąć świadomą decyzję o zakupie.
Gdzie najchętniej kupujemy?
Nie ma tutaj zaskoczeń. Aż 86% ankietowanych przyznało, że to właśnie Allegro jest platformą sprzedażową, którą najchętniej wybierają. Na drugim miejscu znalazła się platforma AliExpress (33%), a na kolejnych Shopee (15%) i Amazon (15%).
Dominacja platform zakupowych wynika właśnie z tego, że Polacy chcą robić sprytne zakupy i wybierać najkorzystniejsze oferty. Jednocześnie nie chcą poświęcaj dużo czasu na poszukiwania. A wchodzenie na kilka czy kilkanaście stron konkurujących marek wiązałoby się z dużym nakładem czasu.
Co jeszcze cenimy w zakupach online?
Kolejnym skutkiem pandemii był wzrost znaczenia formy dostawy zamówienia. Kupujący online cenią sobie możliwość wyboru najwygodniejszej w danym przypadku metody. 2022 to rok, w którym dostawę kurierską wybrało mniej osób (44%), niż dostawę do punktu odbioru (49%) – np. Paczkomatu, Żabki, czy Orlenu.
Jeżeli chodzi o płatności online, to liderem pozostaje BLIK – wybiera go aż 32% ankietowanych. Coraz rzadziej wybierane są tradycyjne przelewy i płatności kartą. To kolejny przykład potwierdzający, że kupujący online lubią wygodę, szybkość i bezpieczeństwo zakupów.
Podsumowanie
Internet ułatwia klientom smart shopping, ponieważ umożliwia im szybkie porównanie ofert, znalezienie produktu odpowiadającego aktualnym potrzebom, wybranie sprzedawcy, który oferuje atrakcyjną formę dostawy i ma jasne zasady zwrotów. Tradycyjne zakupy przestały być atrakcyjne, ponieważ asortyment w sklepach stacjonarnych jest ograniczony, potrzeba dużo czasu, żeby przejść każdą z alejek, a na końcu wylądować w długiej kolejce do kasy. 2022 to rok, w którym wybieramy szybkie i wygodne, ale przemyślane zakupy.
Poniżej znajdują się najciekawsze wnioski płynące z raportu agencji badawczej Atena Research&Consulting.