Czym jest SXO i dlaczego każdy właściciel ecommerce powinien znać ten termin?  [poradnik]

#ecommerce #sklepy internetowe #projektowanie #SXO #poradnik #pozycjonowanie stron internetowych

Pobierz bezpłatny poradnik dla właścicieli e-commerce i dowiedz się, co możesz zrobić, żeby Twój sklep internetowy był dobrze odbierany zarówno przez odwiedzających, jak i przez wyszukiwarki.

Pobierz bezpłatnie
22.12.2022
Udostępnij:

UX to User Experience, czyli suma wszystkich reakcji i odczuć, jakich doświadcza użytkownik serwisu internetowego. SEO to Search Engine Optimization, czyli optymalizacja strony internetowej pod działanie wyszukiwarek internetowych. Czym zatem jest SXO?

SXO (Search Experience Optimization) to połączenie UX i SEO.

Dokładniej mówiąc, to strategia marketingowa, której celem jest zarówno odpowiednie pozycjonowanie strony internetowej (również sklepu online) w wyszukiwarkach, jak i zapewnienie użytkownikom jak najlepszych doświadczeń podczas eksploracji strony internetowej.

W skrócie i w uproszczeniu: SXO sprawia, że serwis internetowy jest dobrze odbierany zarówno przez odwiedzających, jak i przez wyszukiwarki. Zwiększa się zarówno widoczność strony internetowej, jak i jej pozytywny odbiór przez klientów. Dlatego SXO spotyka się z rosnącym zainteresowaniem ze strony właścicieli serwisów internetowych.

Pobierz bezpłatnie

Skuteczna strategia SXO – top 5 elementów

O tym, jak ważne dla końcowego sukcesu serwisu jest jego odpowiednie zaprojektowanie i wdrożenie, mogą świadczyć chociażby wyniki analiz przeprowadzonych przez serwis HubSpot. Czytamy w nich, że:

  • W pierwszym kwartale 2021 r. urządzenia mobilne wygenerowały 54.8% globalnego ruchu na stronach internetowych.

  • 73,1% projektantów stron internetowych uważa, że brak responsywności jest głównym powodem, dla którego odwiedzający opuszczają witrynę. Dzieje się tak również, gdy strona wyświetla się po zbyt długim czasie oczekiwania, nawigacja jest nieintuicyjna, a struktura treści strony jest nieatrakcyjna.

  • powody opuszczania stron interneetowych

    Źródło


  • Na pytanie, jakie elementy wizualne cenią na firmowej stronie internetowej, użytkownicy internetu wskazali, że zdjęcia (40%), kolory (39%) oraz wideo (21%). Na dalszych miejscach znalazły się: typografia, infografiki i animacje. Jak widać wszystko, co jest widoczne na twojej stronie (w tym treści strony) ma wpływ na widoczność strony i jej odbiór przez potencjalnych klientów.

  • 42% osób opuszcza strony internetowe z powodu niskiej funkcjonalności.

    Projektowanie strony internetowej to nie tylko stworzenie ładnej witryny — to stworzenie witryny łatwej w obsłudze i nawigacji.


  • 44% osób odwiedzających stronę internetową opuści ją, jeśli zabraknie na niej danych kontaktowych lub numeru telefonu firmy (treści strony, słowa kluczowe, formatowanie tekstu, język – to wszystko ma znaczenie).

  • 57% internautów twierdzi, że nie poleci firmy ze źle zaprojektowaną witryną pod urządzenia mobilne.

  • 88% konsumentów online rzadziej wraca do witryny po złych doświadczeniach (źródło).

  • Szczególnie ta ostatnia statystyka pokazuje, jak ważne jest odpowiednie zaprojektowanie strony internetowej. Raz stracona szansa może być nie do odzyskania. Klient bardzo szybko, dzięki wyszukiwarce internetowej, znajdzie inną, konkurencyjną ofertę.

    Zaniedbania w obszarze SEO (search engine optimization), czyli pozycjonowania strony, również trudno nadgonić, ale jest to możliwe. Wymaga jedynie czasu. Audyt SEO jest tym, od czego trzeba zacząć. Dzięki niemu dowiesz się jaka jest pozycja strony, na jakie frazy kluczowe jest widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania, jakie linki do niej kierują, itd. Kolejnych krokiem powinna być analiza konkurencji i weryfikacja na jakie słowa kluczowe pojawia się w wynikach wyszukiwania google. Mając komplet informacji, możesz rozpocząć proces optymalizacji strony internetowej pod wyszukiwarki internetowe.

    Skuteczne działania SEO zależą od przyjętej strategii pozycjonowania. Wielu właścicieli serwisów internetowych postrzega wyszukiwarkę Google za 'zło wcielone'. A to dlatego, że optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek nigdy się nie kończy w związku z częstymi zmianami algorytmów wyszukiwarki.

    Dobór słów kluczowych, płatne linki Google (płatne wyniki wyszukiwania), optymalizacja kodu strony, marketing internetowy, algorytmy wyszukiwarek, obecność w mediach społecznościowych – wszystko to wpływa na pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych.

    Celem właściciela strony internetowej jest, żeby jego serwis znalazł się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Proces pozycjonowania stron jest jednak czaso- i pracochłonny. Dlatego warto uzbroić się w cierpliwość i wiedzę na temat tego, jak działa wyszukiwarka Google i na czym polega pozycjonowanie stron.


    Jakie elementy wpływają na skuteczne pozycjonowanie strony internetowej?

    Czynników jest wiele, ale te najistotniejsze w zakresie on-site SEO to:

  • zoptymalizowane i regularnie aktualizowane treści na stronie (zawierające frazy kluczowe);

  • meta description oraz meta title przygotowane pod kątem wyszukiwarek internetowych;

  • alternatywne opisy dodane do wszystkich zdjęć i grafik na stronie (również zawierające frazy kluczowe);

  • nagłówki H1, H2, H3, itd.;

  • przemyślane linkowanie wewnętrzne;

  • kod HTML zgodny ze standardami W3C (bez tego roboty Google mogą mieć trudność z odczytaniem zawartości strony www);

  • prawidłowa indeksacja.

  • Dopełniając temat, należy wspomnieć również o działaniach, jakie można podjąć w zakresie off-site SEO. Są to: budowanie bazy linków zewnętrznych (np. za pomocą wpisów gościnnych z linkiem dofollow) oraz optymalizacja wizytówki firmy w Google Moja Firma. Duże znaczenie dla pozycjonowania mają również wiek witryny i historia domeny.

    Przydatnym narzędziem z pewnością będzie Google Search Console, które pozwala na sprawdzenie statusu indeksowania witryny przez wyszukiwarkę Google oraz zoptymalizowanie widoczności witryny.


    Co składa się na dobry UX?

    To temat rzeka, ale najważniejsze czynniki, które wpływają na doświadczenie użytkownika to:

  • atrakcyjna i merytoryczna zawartość serwisu (w przypadku sklepu internetowego będą to odpowiednie zdjęcia produktów oraz opisy prezentujące nie tylko cechy produktów, lecz również korzyści wynikające z ich użytkowania);

  • uporządkowanie i poukładanie informacji wg ich ważności;

  • krótkie i proste formularze kontaktowe oraz CTA (call to action) umieszczone w widocznych miejscu (w przypadku sklepów internetowych zaleca się, żeby CTA było widoczne bez konieczności przewijania ekranu);

  • współczesny wygląd strony internetowej;

  • szybkość ładowania się serwisu.

  • SXO w e-commerce

    Głównym celem działań podejmowanych w ramach SXO jest pozyskiwanie ruchu, który będzie konwertował. W związku z czym jest to podejście stosowane najczęściej właśnie w branży e-commerce.

    Kierując się wymienionymi wcześniej zasadami SXO, możemy sprawić, że poziom zadowolenia odwiedzających naszą witrynę wzrośnie, zbudujemy grupę lojalnych, powracających klientów oraz zanotujemy wyższy wskaźnik konwersji.

    Pozycjonowanie stron www i troska o dobry UX mają przecież pomóc osiągać wyższe zyski, prawda? Nie inwestujemy w serwis internetowy po to, żeby się nim zachwycać, tylko po to, żeby przynosił coraz wyższe dochody. Jak wiadomo, witryny znajdujące się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania są znacznie częściej odwiedzane przez potencjalnych klientów, a to przekłada się na sprzedaż.


    Jak zacząć optymalizację strony?

    Jeżeli chcesz wykorzystać podejście SXO, żeby udoskonalić swoją stronę internetową – zacznij od zlecenia specjalnego audytu, który pozwoli ocenić w jakiej kondycji jest Twój aktualny serwis i co należy zrobić, żeby osiągnąć zakładane cele (audyt SEO + audyt UX).

    A cele mogą być różne w zależności od tego, co oferujesz i co chcesz osiągnąć. W przypadku e-sklepów jest to zazwyczaj sprzedaż, ale może być również zapis do newslettera, pobranie e-booka, rejestracja w serwisie, wyrobienie karty lojalnościowej, itd.

    Na realizację strategii SXO składa się najczęściej kilka kroków. Pierwszym z nich jest optymalizacja serwisu pod względem UX – czyli m.in. poprawa szybkości ładowania się strony, usprawnienie nawigacji, dodanie danych kontaktowych, uproszczenie procesu zakupowego (minimalizacja liczby kroków). Kolejnym krokiem jest pozycjonowanie strony, na które składa się m.in. optymalizacja meta danych i contentu na stronie oraz link-building.

    W dalszej kolejności analizuje się atrakcyjność i adekwatność treści (np. opisów kategorii, opisów produktów) – ważne, by były informacyjne i zrozumiałe dla odbiorcy. Jednym z kluczowych działań jest osadzenie w serwisie odpowiednich CTA, które ułatwią użytkownikowi podjęcie działania, na którym nam zależy – w przypadku sklepu internetowego będzie to dodanie produktu do koszyka.

    Podsumowując, SXO to zbiór działań, które mają w efekcie podnieść szeroko pojętą skuteczność strony internetowej, co dla e-sklepów oznacza najczęściej wyższą sprzedaż. Jeżeli więc zależy Ci na wzroście konwersji – przyjrzyj się tej strategii bliżej.

    Znacznie więcej użytecznych informacji o strategii pozycjonowania strony w ramach podejścia SXO znajdziesz w przygotowanym przez nas poradniku dla właścicieli sklepów internetowych. Możesz go pobrać całkowicie za darmo. Podaj swój adres e-mail, a w odpowiedzi otrzymasz dostęp do naszego poradnika. Po jego przeczytaniu będziesz wiedzieć znacznie więcej na temat tego, czym jest pozycjonowanie stron internetowych, co można zrobić w celu zwiększenie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

    Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

    23.10.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

    Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

    19.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

    Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

    12.08.2024 Czytaj więcej