Planujesz wkrótce uruchomić sklep internetowy i zastanawiasz się, które metody płatnicze powinny być w nim dostępne? W poniższym artykule wyjaśniamy mechanizmy najpopularniejszych form płatności. Znając je, będzie Ci łatwiej podjąć decyzję.
Bramka płatnicza Blue Media obsługuje kilkaset metod płatności. Tych najpopularniejszych jest jednak kilkanaście, wśród nich: BLIK, szybki przelew online, Pay by link, Google Pay, Apple Pay, przelewy tradycyjne, płatność kartą, płatności odroczone oraz raty online. Zaczynajmy.
Przelew online – jak działa?
W ramach bramki płatniczej Blue Media obsługujemy dwa główne typy przelewów online. Mechanizm ich działania jest bardzo zbliżony, ale różnią się pewną istotną cechą, dlatego funkcjonują jak dwie osobne formy płatności: Pay by link oraz szybki przelew online.
Jak działa Pay by link?
Popularny PBL to typ płatności realizowanej z wykorzystaniem bankowości internetowej klienta. Kupujący online chętnie z niej korzystają, ponieważ cały proces płatności zajmuje zaledwie kilka sekund i jest bardzo prosty w obsłudze.
Gdy klient uzna, że ma w koszyku już wszystko, co go interesowało, może przejść do finalizacji zamówienia. Po kliknięciu 'Zapłać' (lub innego przycisku inicjującego płatność) zobaczy listę banków. Gdy wybierze swój, zostanie przekierowany do bankowości internetowej. Po zalogowaniu zobaczy ekran ze szczegółami transakcji (odbiorca płatności, kwota itd.) – wystarczy, że potwierdzi chęć zlecenia przelewu. Co ważne, wszystkie dane transakcyjne są automatycznie uzupełnione i nie można ich edytować. Dzięki temu znika ryzyko, że klient zleci płatność do niewłaściwego odbiorcy, a cała transakcji jest w pełni bezpieczna.
Banki objęte systemem Pay by link to m.in.: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Pekao S.A., Bank Pocztowy, BOŚ Bank, ING Bank Śląski oraz mBank. Bramka płatnicza Blue Media obsługuje płatności automatyczne 27 największych banków, m.in. mTransfer, Pekao24, iPKO.
Jak działa szybki przelew online?
To metoda płatności, która pozwala zrealizować szybki przelew pomiędzy bankami, które nie uczestniczą w systemie Pay by link. Płatność jest realizowana na podstawie przelewu wewnątrzbankowego z wykorzystaniem rachunków Blue Media.
Istotna różnica, w porównaniu z PBL, polega na tym, że kupujący musi sam uzupełnić dane do przelewu (są one wygenerowane, ale musi je przekopiować w odpowiednie pola w bankowości internetowej).
Chcesz mieć szybkie przelewy online w swoim serwisie?
Aktywuj bramkę płatniczą Autopay i zarabiaj od dziś
BLIK – jak przebiega płatność?
BLIK to metoda płatności online, która zdominowała rynek e-commerce. Aktualnie jest tą najchętniej wybieraną przez kupujących online. Płatność odbywa się z wykorzystaniem aplikacji mobilnej banku klienta, co znaczy, że klient musi mieć przy sobie telefon, żeby móc potwierdzić transakcję.
Po wybraniu BLIK-a jako metody płatności, klient widzi pola, w które ma wpisać kod BLIK (dostępny w aplikacji mobilnej banku). Gdy to zrobi, dostanie powiadomienie z aplikacji banku, że ma potwierdzić transakcję – może to zrobić podając PIN, którym loguje się do aplikacji.
Popularność BLIK-a nie może dziwić. To szybka i bardzo prosta w obsłudze metoda płatności online.
Płatności odroczone – na czym polegają?
Płatności odroczone są stosunkowo nową metodą płatności na polskim rynku e-commerce. Jednak szybko zyskują na popularności, ponieważ dają klientom znacznie większą swobodę zakupową.
Na czym ona polega? Wybierając płatność odroczoną, klient nie musi od raz płacić za zamówienie – ma na to najczęściej 30 dni (wówczas usługa jest darmowa). Jeżeli w tym czasie nie ureguluje należności, może rozłożyć jej spłatę na raty.
Dzięki takiemu rozwiązaniu, klient nie musi mrozić środków, gdy nie jest pewien, czy zamawiamy produkt spełni jego oczekiwania lub gdy zamawia kilka produktów, z których ostatecznie chcę kupić tylko jeden. Klienci zamawiają np. dwa rozmiary tego samego modelu buta, by przymierzyć je w domu, zostawić sobie ten pasujący i dopiero wtedy za niego zapłacić.
Płatności odroczone są również korzystne dla sprzedawców, ponieważ otrzymują pełną zapłatę w dniu złożenia zamówienia przez klienta – nie muszą na nią czekać 30 dni.
Planując aktywację płatności online w swoim sklepie, zwróć uwagę na to, kto jest Twoją grupą docelową. Młodzi kupujący chętnie wybierają BLIK-a, ale pokolenie silver docenia możliwość płatności przy odbiorze lub zlecenie tradycyjnego przelewu. Preferencje są różne, dlatego warto udostępnić klientom przynajmniej kilka najpopularniejszych metod płatności.